Hogyan működnek egy autó kormánykapcsolói?
Nagy általánosságban a bal az index és tompított=fényszóró illetve fénykürt, de ez autónként változik hogy melyik funkció merre van. Ha emelad akkor index jobbra lefelé index balra, magad felé fénykürt. Ez az autók 90%-ánál így van. Van ahol előre tolod akkor vált távolsági fényszóróra, van amelyiknek ilyenkor erősebben kell meghúzni magad felé.
Némely típusnak maga a világításkapcsoló is integrálva van, ha előre csavarod 1szer akkor helyztejelző, a második kattanás a rendes menetfény.
A jobb az ablaktörlő. Ennél nagyjából az egységes hogy magad felé ablakmosó. A többi funkció meg ahány autó annyi van.
Bal oldalt szokott lenni az irányjelző kapcsoló kar. Lefelé nyomva a balra / felfelé a jobbra kanyarodási szándékot lehet vele jelezni.
Ugyanez a kar a legtöbb esetben hátra húzva a fénykürt előlre tolva a távolsági reflektor.
Jobb oldalra szokták az ablaktörlő és ablakmosó berendezéseket működtető kart szerelni. Ezt fölfelé mozdítva lehet bekapcsolni az ablaktörlési funkciót több fokozatban. Lefelé egyes autóknál a hátsó ablaktörlő kapcsol be. Hátra húzva az első szélvédőre juttathatunk mosófolyadékot.
Lehet több kar is egy oldalon és a szokásosak is tartalmazhatnak bővített funkciókat.
"Vannak olyan fix funkciók és mozgatások, amik szinte minden autóban ugyanott vannak és mik ezek?"
Igen ahogy én is a 2-es válaszban és ahogy 4-es is írja.
Nyilván változik, szerinted ugyanolyan kapcsolókat fognak használni egy Ladában és egy Ferrariban is? :D Mitől lenne akkor prémium a Ferrari?
Egyetlen dolog fix: az irányjelző kapcsolója a bal oldalon van, és lefelé balra, felfelé jobbra lehet vele jelezni. Minden mást a gyártó oda rakja, ahová csak akarja. Olyat sem érdemes mondani, hogy "a legtöbbnél" a fénykürt magad felé, a távolsági fényszóró előre tolva kapcsolható, mert pl az első generációs Renault Clióban nincs fénykürt, a Ford Fusionökben meg egyet kattintva magad felé fénykürt, erősebben meghúzva távolsági fényszóró, régi E Merciben az index karjának végét elfordítva távolsági fény, magad felé húzva fénykürt.
"Renault Clióban nincs fénykürt, a Ford Fusionökben meg egyet kattintva magad felé fénykürt, erősebben meghúzva távolsági fényszóró, régi E Merciben az index karjának végét elfordítva távolsági fény, magad felé húzva fénykürt."
Magyarul a clio kivételével mind magad felé van, amit felsoroltál.:)
Nekem még a régi fiat x1/9-en is magam felé volt, csak ott még 2 kapcsoló volt, külön index, és külön egy ami felfelé távolsági fény, magam felé fénykürt.
Egyébként igen minden lehet kicsit másképp, de mégis tudjuk valahol, hogy a bal kezünkkel keressük az idexet, meg a fényszórót, a jobbal meg az ablaktörlőt. Tehát némi rendszer van benne.
A bajuszkapcsolók hasonlóak. Balra van az index, jobbra az ablaktörlő. Sok helyen a baloldali bajuszon van a fényszóró, reklektor is.
A kormányon lévőkapcsolók minden autóban mások. Van, ahol ott van a tempomat, van hogy a tempomat is bajuszon van (VW pl.), aztán ott szokott lenni sokszor az autórádió hangosító, csatornaváltó, a telefon kezelő/kihangosító cucca, vagy ott lehet a fedélzeti számítógépet buzergálni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!