Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Hogy van ez a lánckerék dolog?

Hogy van ez a lánckerék dolog?

Figyelt kérdés

Ha kisebb áttételeset veszek akkor nagyobb a végsebességem de lassabban gyorsulok,ha nagyobb áttételeset veszek akkor kisebb a sebesség és jobban gyorsulok...vagy hogy is van ez? Pont fordítva?

Valamint ha lánckereket akarok cserélni akkor a láncot is ki kell cserélni a más áttétel miatt?

Nekem hátul a motoron kb 120mm-s lánckerekék van. Ez kicsinek vagy nagynak számít?

Első lánckerekemről nemtudok semmit.



2016. ápr. 23. 11:58
 1/5 Tomcatters ***** válasza:
Most mondok egy egyszerűbb példát hajtott tengelyen pl van egy(48/17) az 2.82 -es áttétel mire a főtengely fordul egyet addigra a kerék fordul 2.82 majdnem 3 mat
2016. ápr. 23. 12:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 Tomcatters ***** válasza:
Most ezt az erteket megszorzod a motorod pillanatnyi fordulatszámával atviszed az attetelt a kerekekre .. kerékátmérő h 1 fordulat alatt hany cm /m/s2 halad előre a kerék es megszorzod 3.6 al es megkapod km/h be
2016. ápr. 23. 12:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/5 anonim ***** válasza:
84%

A lánckerék átmérőjét lehet méricskélni, csak épp semmi értelme. Sokkal célszerűbb fogszámmal számolni. Megszámolod, hány fog van az első és a hátsó lánckeréken, majd a kettőt elosztod egymással. Lehetőség szerint a hátsó lánckerék fogszámát oszd el az elsővel, így 1-nél nagyobb számot kapsz, ez a végáttétel. Ha 1-nél kisebb szám jön ki, akkor vagy bicikliről van szó, vagy elszámoltál valamit.

Ott van tehát a végáttétel, tudod, most mennyi. A számérték mellett azonban használjuk a "rövid" és "hosszú" kifejezéseket is. Rövid az a végáttétel, aminél a számérték nagy - mondjuk ha most 3:1 a végáttételed, akkor a 4:1-hez ennél rövidebb lesz. A hosszú még az a végáttétel, aminél a számérték kisebb - 3:1 végáttételhez képest a 2:1 végáttétel hosszabb. Rövidebb végáttétellel a gyorsulás javul, a végsebesség csökken, azonos sebességnél a motor többet pörög. Hosszú végáttételnél a gyorsulás romlik, a végsebesség nő, azonos sebességnél a motor kevesebbet pörög.

Matematikailag így néz ki a dolog, de a valóság ennél kicsit bonyolultabb. A gyorsulás a legegyszerűbb dolog: itt minden úgy működik, ahogy számítjuk, rövidebb végáttétellel tényleg nagyobbat ugrik a motor, hosszabbal nem szedi annyira a lábát. De ha sokkal rövidebb a végáttétel, a gyorsulás már nem tud javulni: pörög a kerék, gyorsan leforogja a motor a fokozatokat, nem érsz velük semmit.

A végsebesség viszont néha pont fordítva változik, mint gondolná az ember. A motor karakterisztikája olyan, hogy a maximális teljesítményét nem az elérhető legnagyobb fordulaton adja le, hanem onnan még forog egy kicsit tovább. Ha a végsebességét a gyári végáttétellel a maximális teljesítményhez tartozó fordulaton túl éri el, akkor kicsit hosszabb áttétellel nő a végsebesség, egészen addig, amíg a végsebességhez tartozó fordulatszám el nem éri a maximális teljesítményét. Onnantól hiába nyújtod a végáttételt, a végsebesség csökkenni fog.

Vannak viszont olyan motorok, ahol a végáttétel igen hosszú, a motor messze nem forogja ki magát az utolsó fokozatban. Ilyenkor jön a meglepetés: valamivel rövidebb végáttételt választva a motor végsebessége növekszik. Jó buli az ilyen.

A végére pedig a dolog gyakorlati megvalósításáról pár szót. Ha rövidebb végáttételt szeretnél, akkor vagy az első lánckereket kell kisebbre, vagy a hátsót nagyobbra cserélni (hosszabb végáttételnél fordítva). Az előbbit szoktuk alkalmazni, mert a hátsó lánckereket nehezebb kiszerelni és mivel azon több fog van, 1-2 fognyi eltérés nem sokat változtat a végáttételen, jelentősen eltérő lánckerék kellene ahhoz, hogy érezhető legyen a változás. Az első lánckereket könnyebb szerelni és ha abból 1-2 foggal eltérő méretűt szerelsz fel, sokkal többet változik a végáttétel.

A láncot általában nem kell cserélni. Épp az a jó az első lánckerék cseréjében, hogy csak kicsit változik az átmérő, ezért nem szükséges a lánccsere, mert 1-2 fogat még tud kezelni a gyári láncfeszítő (hiszen a lánckerék cseréje után újra megfeszíted a láncot). Persze ha nagyon megváltozik a végáttétel (gyorsasági motorból streetfighter-t építesz), akkor oda új lánc is kell, mert annyira eltér a lánchossz, de akkor meg ez a legkisebb gondod.

2016. ápr. 23. 13:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 Tomcatters ***** válasza:
34%
Amit én hoztam példának az első része ,az pont egy bicaj elől 48 fog hátul 17 az pont 2.82 es áttétel :)
2016. ápr. 23. 13:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 anonim ***** válasza:

[link]


Fizika ora rg volt. :)

2016. ápr. 23. 20:32
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!