Mennyire jó a 20W-50-es motorolaj?
A gépkönyvet nem kell elővennem,itt van a gépen pdf-ben.Képzeld a min. API teljesítményszint van előirva,a viszkozitási tartomány pedig éghajlatra vetítve van egy tól-ig tartományba,és a 20W-50 pedig a hülye olasz mérnökök szerint is belefér még.Kokoszosodás,"bitumenesedés" a csereperiódusok be nem tartásából adódik(bármelyik olajnál)nem a viszkozitási fokozattól mérnök úr! :-)
Vagy mézet vagy ilyen olajat nem láttál még életedben,ugyanis sűrűségben nagyon messze állnak egymástól.Igazából kár is tovább koptatni a billentyűzetet,ugyanazokat az érv és tény nélküli butaságokat fújod ami szájrór szájra terjed már régen itt a neten.(Csodálkozok,hogy a "fáradt olajból van" verzióval még senki nem jött elő... :-))
"A 20w50 sűrűbb a 15w40-nél. "
Ebben tökéletesen igazad van,ezt senki nem is vitatta.
A videó is jól szemlélteti a sűrűséget,egy probléma van vele,nem életszerű.Az elmúlt "téli" évek miatt pláne,de ilyen szélsőséges hőmérséklet kb 10 évente egyszer fordul elő kishazánkban.Nem véletlenül a SAE szabványban a viszkozitást 100C-on mérik,hiszen átlagban az olaj élettartamának kb 90%-át ezen az üzemi hőmérsékleten futtja le,sőt nyári erőltetett üzemben az olajteknőben akár 130-140C-is felmegy.Tessék elképzelni mondjuk egy 5W-30 olaj egy idősebb,kopottabb motorban ilyenkor mit tud nyújtani...
Nem mindegy hogy öreg vagy fiatal motorban melegszik fel? Az olaj hűt és ken (nem tömít!). Az új motorban és a régi motorban ugyanannyit ken 130-140 fokon, tehát semmivel sem rosszabb a régiben.
Nem tudom hogy te hogy használod a kocsid, legtöbbet én is otthon rohangálok, de 2014 telén csak belefutottam egy -20fokos reggeli indításba. Nem mindegy hogy mennyire sűrűsödik be az olaj.
Az összes használatot tekintve 98-99% üzemi hőn megy, de az az 1-2% alatt többet kopik a motor, a sűrű olajjal ezzel csak rásegítesz.
Nem véletlen az sem, hogy egy normálisan karbantartott autó, betartott intervallumokkal normális olajjal töltve, normális vezetési stílusban több százezret elgurul, de ugyanazzal a motorral szerelt autó ha reggelente kulcsfordítás után már tolva van, akkor 100ezernél eregeti a szép kék füstöt. Ez azért van mert hidegen rosszabb az olaj kenése, jobban kopik a motor. Ha ezt tetőzöd még egy hulladék olajjal...
"Az olaj hűt és ken (nem tömít!)"
Bizony van tömítő szerepe is: dugattyú-dugattyúgyűrű-hengerpalást közötti "finomtömítés" a motorolaj végzi.
Pontosan ezért van,hogy egy öregebb sok km-es autó a "higabb" melegoldali viszkozitású olajat szépen eszi.
"hulladék olaj"
Az olaj minőségét az API jelzőszám mutatja,a SAE viszkozitási indexnek semmi köze hozzá.A ma kapható olajok közül gyakorlatilag nem létezik olyan ami egy ~20 éves autóba ne lenne megfelelő.
"Pontosan ezért van,hogy egy öregebb sok km-es autó a "higabb" melegoldali viszkozitású olajat szépen eszi. "
Tudok elég sok 300-350 000km-t futott autóról, ami még nem eszi az 5W30-at, 10-12 000-res csereperiódusban nem kell rátölteni. Akkor mennyi lehet abban a motorban, vagy mit kapott az a motor ( pontosabban mit nem kapott az évek során) ami mondjuk óra szerinti 200 000-res futásnál, már eszi a 10W40-et is -ilyenről is tudok. Azért itt már vagy kimaradt néhány olajcsere, vagy a futás a többszöröse az óra által jelzettnek. :)
Érdekes olvasni egy olyan vitát ami lényegében a csóróságot és butaságot hivatott leplezni. 20W-50-es olaj legfeljebb Afrika vagy a Közel-Kelet sivatagos részein lehet jó választás, a mi éghajlatunkon nem indokolt, semmilyen esetben. Ha már "mindegy" a motornak akkor persze tényleg mindegy. De ha még extra fizetség nélkül megy át az autó a műszaki vizsgán akkor a 10W-40 a jó megoldás. Mondanám a 15W-40-et, de annál figyelni kell hogy ne full ásványi legyen, vannak félszintetikusak is, pl. Castrol GTX.
A 20W-50 hidegen alig folyik, indítás után baromi nehezen jut el a kenési helyekig, legalábbis sokkal nehezebben, mint a vékonyabb olajok. Ilyenkor szenvedi el a motor a legnagyobb kopást, meg amikor elindulunk..
Nagyon jó lenne ha mindenki tágítaná a tudtát, utánaolvasna ennek az egész olajos témakörnek, mert sokan vannak itt tévúton a félretájékozottság okán.
Nem vitatkozni szeretnék, de még annyit hozzátennék, hogy a motorgyártó mérnökök hidegindítás esetére belekalkulálták az olajnyomás nélküli károsodásmentes maximális időtartamot a motorok gyártásánál. A motor nem használt állapotában sem folyik vissza az összes olaj az olajteknőbe ezért mindig marad annyi olaj a motorikus alkatrészeken ami biztosítja a kenést arra az időre amíg a motor nem teljesíti az elvárt olajnyomást. A csapágyak mind bőven olajosak akkor is ha épp napokig nem használjuk a gépjárművet, a főtengelyben is marad valamennyi és ezt el is tudja juttatni forgás által a csúszócsapágyakhoz és gyűrűkhöz, tehát olajnyomás nélkül is biztosítja a kenést addig amíg hideg állapotban az olajpumpa el nem juttatja az olajat mindenhová. Gondoljunk csak a 2 ütemű motorok kenésére, hogy ott mennyi idő mire a benzinhez kevert olaj eljut a főtengelycsapágyakhoz.
Mivel a hajtókarcsapágyak és a dugattyúgyűrűk is porkohászattal készülnek ez miatt apró mikroszkópikus pórusok vannak rajtuk amik képesek megtartani az olajat. Ez is tudja biztosítani a megfelelő kenést addig amíg új olajat nem kapnak. Ebből kifolyólag oly mindegy, hogy nálunk vagy afrikában használjuk a gépjárművet, ha a gyártó engedi, hogy használjuk ezt a fajta olajat akkor indokolt esetben szabad használni. Mivel az olajakat is üzemi hőmérsékletű használatra tervezték ezért lényegesebb vitatni inkább a W utáni számot. Kopott motor esetén az üzemi hőmérsékletű olaj viszkozitása a mérvadó. Ilyen esetben megoldást jelenthet, ha már annyira védeni szeretnénk olajfogyasztó agregátunkat, ha nyári időszakban pl- 20W-50-es, téli időszakban 15w-50es olajat használunk. A gond ott kezdődik mikor üzemmeleg motornál egyszer csak valami oknál fogva eltűnik az olajnyomás, ilyenkor a maradék olaj képes megégni így extrém rövid időn belül károsodik a motor. Lehetne ezt a végtelenségig vitatni, tapasztalat kérdése az egész. Vitatható az is, amiről eddig senki nem beszélt, hogy milyen olajszűrőt használunk. Tölthetünk minőségi olajat a motorba ha a legócskább olajszűrőt használunk hozzá. Se nem szűr rendesen, és ráadásul sok szűrőn visszacsapó szelep sincs ami meggátolja, hogy a szűrőből visszafollyon az olaj az olajteknőbe ami a legközelebbi indításnál szintén hosszú másodpercekkel meghosszabbítja az elvárt olajnyomás idejét.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!