Hogy hívják azt a korong alakú automata váltót, amit tekerni kell?
Némi fogalomzavart érzek.
A váltó maga egy igen bonyolult, mechanikus szerkezet, amiből te az utastérben nem látsz semmit.
Amiről te beszélsz, azt hiszem irányváltónak hívják, mert a váltást nem azzal végzed, csak megmondod az autónak, hogy merre szeretnél (előre vagy hátra) menni, a fokozatokat ő majd pakolgatja. Létezik félautomata (szekvenciális) váltó is, ekkor egy karral, vagy éppen a kormány mögötti fülekkel egymás után sorban kapcsolhatod a fokozatokat, de magát a váltást ekkor is az elektronika végzi majd el helyetted, te csak kiadod a parancsot. Ez persze mind automata váltóramvonatkozik, manuálisnál a váltókarral egy rudazaton keresztül közvetlenül te rakosgatod a megfelelő helyre a fogaskerekeket.
ahogy a kérdésedből lejön, valószínű a DAF találmányra gondolsz..ez 2x2 tárcsa, amit ékszíj köt össze(nem akármilyenek)eredetileg kisebb DAF kocsikban próbálták ki, de ahogy fejlődött az ipar, úgy már olyant is gyártottak ebből, ami kamionokban is dolgozik(fokozatmenteen)
Cefet váltó, az. Hatszázezret futott (ennek a felét olaj nélkül) Opel-váltó a '90-es évek elejéről, az a cefet.
Létezik egy Zahnradfabrik Friedrichshafen AG nevezetű gépgyár, ez többek között automata váltókat is gyárt. Mivel a fenti megnevezés eléggé hosszú, ezért legtöbbször ZF néven szokták emlegetni. Ennek helyes kiejtése nem "zéef", hanem "cetef", mivel német cégről van szó.
Szóval "cetef" lesz a váltó neve, abból is manapság a 8HP a legnépszerűbb: ez egy nyolcfokozatú, bolygóműves váltó. Több gyártó is használja a különböző teljesítményszintű változatait: a BMW-nél például valamennyi hosszmotoros modellhez rendelhető, de a Range Rover is szereti ezt a váltót.
Mivel a 8HP elektronikus vezérlésű, ezért a gyárak olyan előválasztót építenek hozzá, amilyen csak jólesik. Van, aki ragaszkodik a hagyományoshoz hasonló kapcsolóra (ha már szóba került: a BMW például erre esküszik, bár a fém-műanyag UFO-dildót váltókarnak hívni eléggé meredek lenne), míg mások másképp oldják meg. A JLR például a középkonzolból kiemelkedő forgókapcsolóval vezérli a váltót, mer' az látványos. Valószínűleg ilyet láthattál. De légy nyugodt: a vezérlő formája nem befolyásolja a váltó működését.
Egyébként magával a tekerővel váltani nem tudsz, csak az üzemmódot választod ki. Ha fokozatot akarsz váltani, a kormány mögötti fülekkel teheted meg. A Mercedes-Benz pedig egyrészt nem használ ZF váltókat, ők a saját G-TRONIC váltóikban bíznak (5G, 7G és 9G), másrészt náluk a kormányoszlopra helyezett előválasztó a divat (itthon leginkább Wartburg-váltó néven ismert ez az elrendezés).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!