Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » A kipufogóféket (bubu) miért...

A kipufogóféket (bubu) miért hívják motorféknek?

Figyelt kérdés

Sokat hallom, hogy motorfék motorfék, meg hogy "nincs motorfékem" stb... és így wtf? Mármint hogy lehet az, hogy nincs motorfék? Ez a motor velejárója... aztán rájövök, hogy a bubura gondolt.


Mert ugye a "motorfék" az amikor pl 1 el kisebb fokozatba teszed és elengeded a kuplungot és gázt és akkor "fékez". Legalábbis nekem így tanították kreszen anno :D


Szóval miért mondják ezt így? Egyszerű szokás? Vagy minden buszos-kamionos a motorfék alatt erre gondol, és csak én vagyok ilyen kívülálló?



2016. febr. 21. 21:29
1 2
 1/12 anonim válasza:
62%
Azért hívják motorféknek is mert gyakorlatilag nem engedi elszökni a kompressziót a hengerből. Elzárja a kipufogót és nem engedi ki a gázokat ezáltal nyomást fejt ki a dugattyúkra ami nehezebben tud így járni és ezzel fékezi a kerekeket. Valamint az adagolót üresbe kapcsolja hogy ne kapjon tápot a motor. Egy teherautónál nem biztos hogy, be tudod rakni eggyel alacsonyabb fokozatba mondjuk leejtőn mert gyorsul a szerelvény és akkor nem lehet kisebb fokozatba kapcsolni. A "nincs motorfékem" azt is jelentheti hogy a sofőr üresbe tette a váltót és amit feljebb írtam azért nem tudja a motorféket használni.
2016. febr. 21. 22:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 anonim ***** válasza:
Amúgy nem csak az a motorfék mikor visszaváltol. Már az is motorfék, ha mész 4-ben például, és egyszerűen elveszed a gázt és gurulsz. Már ez is motorfék. Kamionokon erre jön még rá a bubu, és akkor mégjobban lassul.
2016. febr. 21. 23:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/12 anonim ***** válasza:

Találkoztam én is hasonlóval. :)

Rám szóltak, hogy gépet kell cserélnem és telefonon beszéltem az előző gazdájával. Kérdeztem, hogy milyen hibákat érdemes tudnom. Egy-két apróság között az is elhangzott, hogy nemrég eltűnt a motorfék.

Nos, ebből a megfogalmazásból én arra következtettem, hogy automata váltós. Miért?! Azokban fellelhető egy gomb, ami azt csinálja, amit leírtál. Megnyomásakor egyet visszakapcsol a váltó, de a bubu ilyenkor még nem megy.

Amikor beleültem, azonnal rájöttem, hogy a bubura gondolt, mivel manuális váltós volt.

Nem mindenki használja helyesen az ilyen kifejezéseket, de azért meg lehet érteni, mire gondol. :)

2016. febr. 22. 06:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 anonim ***** válasza:

Amikor erős hóesésben magas hegyről lefelé gurultam, csakis kipuffogó-zárással(bubu)tudtam lassan legurulni úgy, hogy nem csúszott meg a kerék(láncban)


régebben ezzel viccelődni is lehetett, mert a bubura lépve a kipufogó-gázok nem jöttek, de igencsak sűrüsödtek...aztán mellé ért egy személyautó nyitott ablakkal, akkor a sofőr levette a lábát a bubu-pedálról..szinte robbanásszerűen tele is nyomta az utasfülkét...

..játék hülyegyerekeknek..

2016. febr. 22. 07:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/12 anonim ***** válasza:
Azért szokták szakmai körökben simán motorféknek hívni, mert a gázelvevős módszerrel egy rendesen leterhelt kamion jóformán semmit nem lassul, egy kilométer alatt talán valamennyit, de annyi ideje senkinek sincsen. Igazából a retardert is ezért találták ki, mert sokszor a "bubu" sem elég. Újabban viszont szeretik elhagyni a retardert, és egy erősebb, állítható erősségű "bubuval" helyettesítik, pl. új Volvók.
2016. febr. 22. 17:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/12 A kérdező kommentje:

az amerikai kamionokban már 20 éve állítható erősségű kipufogó fék van :-D


Na de régen akkor hogy oldották meg az ifák és az az előttiek, hogy teljesen megrakva ne gyorsuljanak fel 100 ra és boruljanak fel hegyen lefelé? Gondolom lelassítottak egészen, és valami alacsony fokozatban lecsorogtak. Szóval csak ér valamit az a motorfék.ni

2016. febr. 22. 18:25
 7/12 anonim ***** válasza:
Az Ifában ki lehetett kapcsolni a hengerek üzemanyag ellátását egy pedállal ami az adagolóra ment, leállítani is úgy lehetett. De azért egy akkora méretű szerelvénnyel és olyan ifás tempóval nem volt nehéz motorfékezni simán csak gázelvétellel. Egyáltalán örült az ember, ha végre addig felgyorsult, a rosseb sem akart aztán lefékezni :D
2016. febr. 22. 20:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/12 A kérdező kommentje:

azok a régi szép idők :D


Amúgy köszi a válaszokat mindenkinek ! :)

2016. febr. 23. 15:27
 9/12 anonim ***** válasza:

Nem, egyáltalán nem ugyanaz a kipufogófék (bubu) és a motorfék, és nem mindig helytelenül használják a kifejezést. Sőt, általában az szokott lenni, hogy a kamionnal dolgozók is lusták elolvasni a jármű kezelési útmutatóját, és normálisan megnézni, egyáltalán mi az, amit használnak, és bubunak nevezik azt, ami a valóságban motorfék, kipufogófékkel kiegészítve.


A DAF-okban a Paccar MX motorokról kapta a nevét az úgynevezett MX-motorfék. Ha a megrendelő nem kér retardert, akkor a kormány jobb oldalán lévő karral retarder híján az MX-motorféket lehet ki- és bekapcsolni. Ha bekapcsolod, viszavált egyet vagy kettőt a ZF AS-Tronic automata váltó, és bekapcsol az MX-motorfék, ami egyúttal a kipufogóféket is bekapcsolja.


Külön-külön nem lehet őket kapcsolni, csak egy esetben: ha bekapcsoljuk a lejtmenet-szabályzót. Jössz le e lejtőn, és beállítod pl. 82-re. Ha eléri a 82-t, visszadob egyet, azaz visszavált 11-edikbe, és bekapcsol attól függően, mekkora fékerő szükséges a 82 tartásához, az MX-motorfék és a kipufogófék. Ha az MX-motorfék túlságosan megfogja, akkor kikapcsol, és csak a kipufogófék dolgozik tovább. Ha annyira kicsi lenne a lejtő, hogy még ez is sok lenne (ez már azért elég gyenge), akkor ez is kikapcsol, és a motor csak simán gurul tovább fokozatban. Személyautónál ezt hívják motorféknek, csak épp 40 tonnánál a sima visszaváltogatásnál gyakorlatilag a motor semmit sem lassít, csak az ilyen trükkös megoldásokkal, mint a "motorfék". A kipufogófék már a múlté, csak motorfékkel kiegészítve gyártják. Szóval ezt külön kell ki- és bekapcsolni attól függően, van-e rá szükség. Sokan csak lejtőkön használják, de nyugodtan használható forgalomban is, minden lassításkor.


Lejtőn lehet hallani igazán a különbséget, mert valóban ahogy a leírás írja, úgy szabályozza a sebességet, hogy hol bekapcsol rásegítésként az MX-motorfék, hol csak a kipufogófék megy, hol még az sem. Amikor csak a kipufogófék megy, talán még emlékeztet is arra a tipikus bubububu hangra.


DAF esetében viszont ha kér a megrendelő retardert bele, akkor az egy három fokozattal szabályozható, hidraulikus elven működő fék. A leírás szerint annak a 3. fokozatában rásegítésként bekapcsol az MX-motorfék is. Ha van retarder, akkor az MX-motorfék már csak a lábpedállal kapcsolható, a karral a retarder kapcsolgatása végezhető.


Lefényképeztem a DAF leírásából két lapot: [link]


Amúgy minden gyártó más fantázianévvel látja el ezt a fajta fékezési módot (motorfék), ami azért jóval feljettebb, mint a sima kipufogófék, de azért még nem is egy retarder kategória. De azért nem rossz.


A Volvo-nál pl. I-VEB-nek hívják. [link]


Itt egy jó egyetemi jegyzet, itt olvashatsz a motorféknek hívott fékekről, hogy hogyan is működnek. Itt tisztázódik minden fogalom. [link]


Üdv.

2016. febr. 23. 21:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 A kérdező kommentje:
köszi a tartalmas leírást!
2016. febr. 23. 21:23
1 2

További kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!