Mi az elektromos autók elterjedését akadályozó tényezők?
te hogyan látod ezt
árak
akku amortizáció
hatótáv
megbízhatatlanság
Egyrészt az elektromos autók drágák. Még mindig sokkal többe kerül egy villanyautó, mint a hasonló méretű és teljesítőképességű belsőégésű motorral szerelt autó. Éppen ezért próbálkozik a Tesla a prémiumszegmensben: ha a Model S gyorsításnál feltépi az aszfaltot, a vevő gyomra könnyebben beveszi az akár 100.000 dollárt is meghaladó vételárat.
Ezen kívül a hatótávval is vannak gondok. Önmagában az akkuk által biztosított hatótáv sokszor elég is lenne - nem akarom mindenre a Model S-t felhozni, de a nagy akkukkal (85 és 90 kWh) azért már elég szép távot lehet megtenni. Viszont egy városi szaladgálós autónak (mondjuk Kia Soul EV vagy Nissan Leaf) is épp elég a hatótávja arra, amire kell. Ahhoz, hogy a városon vagy agglomeráción belül dolgozni járj, 150-200 km is bőségesen elég, nem akarod átszelni a fél országot.
Csak az újratöltés ne lenne! Benzines vagy dízelautónál a töltés öt perc: odaállsz a kútoszlophoz, pisztolyt be, lekattan, bemész, fizetsz, csókolom. Villanyautónál a töltés akár órák hosszat is tarthat, ráadásul míg benzinkutat átlagosan 50 km-enként találsz, a használható elektromos töltőpontok jóval ritkábbak. A kényelmet pedig nehezen adja fel az ember: villanyautóval most még jóval több tervezést igényel az út, nem lehetsz benne biztos, hogy ha felvillan az alacsony töltöttséget jelző ikon (a piros/sárga üzemanyaglámpa villanyos megfelelője), akkor még a teljes kifogyás előtt pár perc alatt telenyomod az akkut. Mert legyünk ősznték: a hazai és nemzetközi benzinkúthálózat azért eléggé elkényeztet minket azzal, hogy nem kell előre megtervezni a tankolásokat, hiszen biztos, hogy időben oda lehet érni egy kúthoz, csak legyen pénze az embernek.
Úgy érzem, ez a nagyobb probléma. Az akkuk amortizációjától én nem annyira félek, mert a Toyota Priusokkal már évtizedes üzemeltetési tapasztalat van és azt mutatják, hogy lehet hosszú élettartamú akkukat gyártani. A megbízhatóság sem probléma, hiszen egy villanyautó gépészete egyszerűbb, mint a belsőégésű motorral hajtott társáé, a legnagyobb gondot a teljesítményvezérlő elektronikák szokták jelenteni.
Leginkább az ár a legnagyobb gátló tényező.
A hatótáv se akkora akadály manapság, bár leginkább akkor ha nem tiszta, hanem "plug in" hibridről van szó.
Az újabbakat pedig gyorstöltővel kb. 40 perc alatt lehet feltölteni, így nem sokban maradnak le a benzinesektől. Egyre több az utcai töltőpont. Az egyik ismerősöm villanyautója 80 km-t megy el egy töltéssel, egy átlag budapesti ügyintézős napon be se kapcsol a benzinmotor.
Az akkuk élettartama se lehet akadály. A Prius-ok akkujára a Toyota azt állította, hogy egész élettartamot kiszolgálnak, ráadásul egy-egy cella hiba esetén nem kell az egész akku csomagot kicserélni, csak még nem készült fel a javításra a szervizek nagy része.
A legfontosabb tényező az ár, eddig az egyetlen értelmes autó szerintem a Tesla, ennek pedig tudjuk az árát.
De tegyük fel, hogy meg tudok venni egy Teslát, akkor valószínüleg van még vagy két dízel A8-asom mellette, így nem gond a hatótáv. Gazdagéknál lehet lenéznének, ha 25 milláért én Teslát vennék, és nem egy 7-es BMWt vagy egy A8-ast. Pedig a Tesla tökéletes lenne egész nap ide-oda szaladgálni, 200 km-t minden körülmények között elmegy, egy átlagos napon pedig kevesen mennek ennél többet. Na de a városban megállsz valahol, ezzel nem villantol akkorát. Csak a hozzáértők csodálják meg. És ez komoly tényező, nem vicc.
Megbízhatóság tökéletes lenne a benzines és dízel autókhoz képest, hiszen faék egyszerű az egész rendszer, viszont állítólag már a 3-4 éves Teslákban cserélni kell az akkukat, ez komoly gond.
Manapság szerintem nem úgy kell gondolkozni, hogy ezzel megyek Olaszba nyaralni, meg ilyenek, hanem a villanyos autó csak mindennapokra jó. Majd ha olcsóbbak lesznek, akkor fogja átlagember is venni, akinek csak egy autója lesz, és akkor lesz igazán gond a hatótáv, mert 200-300 km-től nem tud távolabbra menni.
A másik, hogy én például megvennék most egy Teslát, nem tudnám feltölteni, mert ahogy bedugnám, az egész utca áram nélkül maradna itt ahol én lakom, olyan gyenge az áramellátás.
6-os
Pont fordítva, akkor fog lejjebb menni az ár, ha többen veszik. Azért drága, mert keveset gyártanak belőle.
a legnagyobb gondja?
Az olajbiznisz....más nincs.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!