Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Ladába miért szoktak "csörgő...

Ladába miért szoktak "csörgő kuplungot" és elektromos gyújtást tenni?

Figyelt kérdés
2016. jan. 23. 00:29
 1/5 anonim ***** válasza:

Az a csögő izé nem tudom micsoda, még életemben nem hallottam.

A gyújtás nálam már vagy 20 éve át lett alakítva. A hagyományos mechanikus gyújtásmegszakító érintkezőpárja minden egyes megszakításnál szikrázik. Ha ezt nagyon sokszor megcsinálja, egy idő után összesülnek az érintkezők és nem indul az autó. Sokszor volt, hogy ilyenkor elosztófedél le, és meg kellett csiszolni sz érintkezők felületével. Ha épp nem volt más kéznél, akkor az indítőkulcs recés részével. Aztán egy idő után már rendszeresítettem erre egy csiszolópapírt.

Ebből lett elegem és optikai elven működő megszakító lett beépítve valamikor a 90-es években. Van egy fényforrás, vele szeben egy érzékelő. A fényútban meg egy forgó tárcsa, ami a fénynyalábot szaggatja meg. Így nincsenek érintkezők, amik beégnének.

Már ha ezt érted elektromos gyújtás alatt. Tulajdonképpen a gyári is elektromos árammal működik.

2016. jan. 23. 07:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 anonim ***** válasza:
amit egyes mond,az az opto-jeladós gyújtás.csörgő kuplungot meg csattanós egyest azért raknak mert vagány,a gyújtás meg megbízhatóbb nagyobb erejű mint a mexás.
2016. jan. 23. 08:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/5 anonim ***** válasza:
Meg miért tesznek bele sírós váltót?
2016. jan. 23. 09:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 A kérdező kommentje:
tehát a csörgő kuplung csak "menő" a hangja miatt, az elektromos gyújtás viszont már hasznos is?
2016. jan. 25. 00:41
 5/5 anonim ***** válasza:

Az elektronikus gyújtás hasznos dolog. A megszakítóval ugyanis sok a baj. Ha minden megszakításnál szikrázik, annak már reszeltek, de üzemszerű működésnél is fellép némi elektromos és mechanikai eredetű kopás. Kopik az emelőbütyök, nő a zárásszög, csökken a szikraenergia. Alacsony fordulaton lassú a nyitás és zárás, kicsi a szikra energiája, magas fordulaton már nem tudja jól lekövetni a bütyköt, belebeg, pontatlanná válik a gyújtás. Időnként szét kell szedni, megtakarítani, újra beállítani mindent - csak a nyűg van vele. Ezzel szemben a jól működő elektronikus gyújtás szinte problémamentes: kis fordulaton is lórúgás erősségű a szikra, könnyebb a hidegindítás, nagy fordulaton is pontos marad a gyújtás, a megszakító kopása, beégése pedig nem okoz problémát. Még akkor sem, ha továbbra is megszakító vezérel: a vezérlőáram kicsi, sokkal kisebb igénybevételnek teszi ki az üllő-kalapács párost, mint a primer áram. Ha pedig Hall-jeladós vagy optós vezérlés van benne, akkor nincs mechanikai kapcsolat, nincs, ami kopjon, örökéletű a gyújtás.

A "csörgős" kuplung már más sztori. Az is hasznos, de nem mindig. A "csörgős" nevet a szinterbetétes versenykuplungra használják, értelemszerűen azért, mert jellegzetes hangja van. Aki versenyez a Ladával, annak jól jön, de néha utcára is sikerül olyan szinten tuningolni, hogy szükségessé válik. A gyári tárcsa ugyanis nem bírja a végtelenségig az emelt nyomatékot: egy idő után akármit állítasz rajta, elforog, megég. Eredetileg az 1500-asok és 1600-asok tárcsája nagyobb felületű volt, mint a kis motoros változatoké, mostanában nem tudom, lehet-e még kapni egyáltalán a kis tárcsát. De mindegy is, a nagy tárcsa is elfüstöl egy idő után, ha a tervezettnél nagyobb nyomaték csavargatja. Ilyenkor jön jól a szinterkuplung, ami nagyobb nyomatékra sem csúszik meg és sokkal jobban viseli a hőt, nem ég meg olyan hamar. Meg mellé csörög is. De egy utcai autón tök felesleges, nincs ott olyan terhelés, hogy szükség legyen rá.

Szinterkuplunghoz sokszor társítanak "sírós" váltót: ez a ferdefogazású gyárival ellentétben egyenes fogazású kerekekkel készül. Létezik belőle szinkronos és kapcsolókörmös kivitel is, attól függően, kinek mennyire gurul el a gyógyszere és mennyire vastag a pénztárcája. Ezek a váltók a gyárinál nagyobb nyomatékot bírnak, más az áttételezésük, kapcsolókörmös kivitelben gyorsabb velük a felkapcsolás és az egyenes fogazású kerék miatt ezeknek is jellegzetes hangjuk van. Gyári motorhoz, utcára szintén szükségtelen dolog, versenyhéshez hasznos.

2016. febr. 18. 13:26
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!