Mitől függ, hogy egy kompresszor mekkora nyomást tud előállítani?
A kérdésem a dugattyús kompresszorokra vonatkozik, de azok között is van olyan, ami 5-6 bárnál nem tud többet, és van ami 200-300 bart is tud csinálni... Az ugye alap, hogy más tartály van rajta, de a dugattyúk különböznek valamiben, vagy csak annyi az egész, hogy ugyanolyan dugattyúkkal dolgozik a magasnyomású kompresszor is, csak több, csökkenő űrtartalmú hengerben fokozatosan sűríti össze a gázt?
Ha valaki otthon van a témában, a válaszát előre is köszönöm, vagy annak is örülnék, ha csak annyit írnátok, hogy hol tudnék jobban utánanézni a témának, vagy kit tudnék megkérdezni?
(tudom, hogy a kérdés nem teljesen ebbe a kategóriába tartozik, de szerintem itt látják legtöbben olyanok, akiktől választ kaphatok)
Szia,
Elsősorban a tervezéstől, hengerszámtól, fordulatszámtól, anyagválasztástól, stb.
Például átlagosan egy egyhengeres kompresszor max 10 bart tud. Egy kéthengeres, ahol 2 lépcsőben történik a sűrítés többet. Aztán a hengerfejtől is sok függ. Egy alap lemez szelepes hengerfej örök darab de nemigen láttam még 7-8 barnál többet tudót. Szelepesek jobb hatásfokúak.
Aztán a maximális végnyomás csak egy szám, rengeteg egyéb jellemzője van egy légsűrítőnek. Például zaj, légszállítás, üzemóra.
Így van olyan konstrukció, ami biztos hogy bírna több bart, de a tartósság és zaj kombinációjában kompromisszumot hoztak.
De felhasználás is számít, mert szemcseszórásnál majdnem tök mindegy mekkora a maximális légnyomás, sokkal fontosabb a szállított légmennyiség. Pl. lehet csak 9 bart tud, de 300 liter puffer tartályt 20mp alatt feltölt.
Egyébként a legtöbb levegős eszköz kb 6 báron szokott üzemelni, magasabbal használni tilos.
Aztán érdekes még számolni a csövek és tömlők méretével is. Pl, van egy 80literes puffertartályom, 6 baron. (bicót fújni, kiporolni, letüsszenteni elég), falon fix csővel plus 10, flexicsővel a végén már jó ha 5 bar van.
Ja laikus vagyok, saját tapasztalatból
Remélem segít,
Köszönöm válaszodat, nagyon hasznos volt!
Valaki még azt megírhatná, hogy a lemezes hengerfejnél miért jobb a szelepes (ezek a szelepek ugyanúgy vezérműtengely által mozgatottak, mint az autók motorjánál, vagy visszacsapószelepek?), meg ha valaki még kitérne a dugattyúk témára a többhengeres kompresszornál: miben másabb, mint egy autó dugója, milyen anyagból van, hány gyűrű van rajtuk (a gyűrűk különböznek-e valamiben az autókétól?)
200-300 bar levegős rendszernél??? 10bar fölé nem sok esetben mennek. A hidraulikus rendszereknél alkalmaznak gázos kiegyenlítőrendszereket ekkora nyomáson, ott is mitrogént használnsk.
Amúgy az illesztési pontosság, a kompressuor fordulat, dugattyúk, kompressuor konstrukció. Ezektől függ elsősorban.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!