Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Hogy lehet 2107-es Ladánál...

Hogy lehet 2107-es Ladánál precízen beállítani az előgyújtást?

Figyelt kérdés
Egy 1500-as, láncos motor van rajta...

2016. jan. 18. 20:36
 1/3 anonim ***** válasza:
A legprecízebb beállítási lehetőség programozható gyújtásvezérlővel valósítható meg. Itt 100 (esetleg 50) fordulatonként meg tudod adni az előgyújtási értéket fokban. A legegyszerűbb a kettő dimenziós, de létezik 3D-s is, aminél már a terhelés is bekerül a képbe.
2016. jan. 18. 20:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/3 anonim ***** válasza:
100%

Az alapelőgyújtást csak akkor lehet rendesen beállítani, ha a vezérlésnél és a gyújtás hajtásánál minden rendben van. Vagyis a vezérműlánc hossza még határon belül legyen, a lánckerekek fogai épek legyenek, a lánc pedig feszes legyen, ép rezgéscsillapítókkal. Ha ez megvan, akkor biztos, hogy a gyújtást hajtó segédtengely szinkronban forog a főtengellyel és a vezérműtengellyel. Utána jön az elosztó tengelyét hajtó, rózsakerék néven ismert alkatrész. Ha lóg, el kell hajítani jó messzire, kell helyette új. Felfelé haladva a gyújtásalaplap csapágy a következő: ennek sem szabad lógnia, mert abból normális gyújtás az életben nem lesz. Nem árt, ha zsír is van benne.

Ha ez mind megvan, akkor biztosítottad, hogy a gyújtás ott is marad, ahová állítod. Amíg lógás van a hajtásban, képtelenség belőni az előgyújtást: ilyenkor jellemzően gázadásra stabil az előgyújtás szöge, kitartott fordulaton több fokot ingadozik.

Először mindig a megszakító zárásszögét kell beállítani. Pontosabb lesz így a dolog, mintha hézagmérőt dugdosnál a kalapács és az üllő közé. Ha megvan az előírt 55°, lehet tovább haladni. Látod, eddig szó sem volt alapelőgyújtásról, még csak addig jutottunk el, hogy egyáltalán van értelme beállítani, mert amit belősz, az meg is marad.

Tehát előgyújtás. Gyárilag 5-7° FHE, általában 5°-ról kezdjük növelni. Nekem a stroboszkóp jön be a legjobban: ha tiszta az ékszíjtárcsa és a vezérműfedél (nem mindig az, mert ha elfárad az első főtengelyszimmerring, igencsak tudja hányni az olajat), akkor nagyon jól láthatóak a jelölések és aránylag pontosak is, az FHP nagyjából ott van, ahol a jelzés mutatja. Be lehet lőni a megszakítás pillanatát próbalámpával, zümmögős multival vagy stroboszkóppal. Én ez utóbbit szeretem a legjobban: beindítom a motort, felteszem a jeladót az 1. henger kábelére, azt' látom is, amit akarok. Először úgy szoktam, hogy az elosztó központi kábelére lököm fel a jeladót, ekkor minden munkaütemre villan egyet. Így nagyszerűen lehet látni, egymáshoz képest hol vannak a megszakítások. A szíjtárcsa jelzése ekkor az 1. és a 3. henger megszakítását mutatja, ha ezek nagyon nem esnek egybe (1-2° eltérés elő szokott fordulni), akkor valami nem stimmel az elosztóban. Lehet, hogy mégiscsak lóg a csapágy, esetleg nagyon kopott a megszakító, nyitásnál először csak megfeszül oldalra, aztán mikor hogy sikerül nyitnia. Szintén itt látszik az is, hogy mennyire lóg az elosztó hajtása: amint írtam, ha állandó fordulatszámon össze-vissza járkál a gyújtás időpontja, csak gázadásra állapodik meg, akkor valami nem okés, hiába is állítasz előgyújtást.

Ha minden jól néz ki, fellazítod az elosztó talpánál a rögzítőcsavart (én szét szoktam szedni, megtakarítom a rögzítőlemezt, hogy ne húzza el oldalra az egészet, mikor meghúzom), érintőre meghúzod, majd felteszed az 1. henger kábelére a jeladót, beindítod a motort és bevilágítasz a strobival. Látnod kell, hol az előgyújtás: a vezérműfedélen a jobb oldali, hosszú jelzés mutatja az FHP-t, a középső, rövidebb az 5°-os előgyújtást. Először ide kell belőnöd az előgyújtást. Kicsit forgatsz az elosztón (tényleg csak kicsit, mert az elforgatás szögének kétszeresével változik az előgyújtás!), belövöd, majd meghúzod a rögzítőcsavart és megnézed, nem mászott-e el. Ha arrébb ment, kicsit lazítasz (nem tekered ki újra teljesen), picit kocogtatva meglesz a szög, újra lehúzod. Előbb vagy utóbb megvan az 5°, ekkor el lehet menni próbára. Addig lehet növelni óvatosan az előgyújtást, amíg negyedikben alapjáratról gyorsítva már elkezd csörögni a motor. Gyárilag 92-es benzinre készültek a Lada-motorok, a mai 95-ösökkel általában az engedélyezett tartomány tetején, 6,5-7,5° között van a megfelelő előgyújtás.

Ja, és ez még csak az alapelőgyújtás. Ha az előgyújtás-szabályzók rosszul működnek, az egész beállításodat dobhatod ki a kukába. Csak akkor lesz jó a motor működése, ha a röpsúly és a vákuum is megfelelő előgyújtást húz a motornak.

2016. jan. 18. 22:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/3 A kérdező kommentje:
Köszönöm szépen a válaszokat!
2016. jan. 19. 18:05

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!