Lada 2101 gyari 1200motort medig lehet felhuzni?
Felfúrásnál valahol 1.400 köbcentinél van a felső határ, ezt adja ki a 82-es furat, annál nagyobbra meg nem szoktak Lada-motort fúrni. De 82-re fúrva sem lesz örökéletű, erre fel kell készülni.
Ha rászánod a fejed, hogy zsugormotort építs, akkor 1.700 köbcentiig lehet növelni a lökettérfogatot (82x80). A 80-asnál nagyobb löketű főtengelyeket alacsony blokkban nem szokás használni.
Úgy, ahogy az első mondja.
Jó megoldás lehet még az újrahüvelyeztetés, ha nagyon ragaszkodsz ahhoz a blokkhoz.
Zsugorból is lehet jót építeni, csak érteni kell hozzá.
Az a magasblokk, amit gyárilag nem 66mm löketű főtengellyel szereltek, hanem 80mm löketűvel. Ilyenkor a blokk is magasabb volt 7 milliméterrel. De ezt már tudnod kellett, ha már tudod hogy mik a zsugor hátrányai :)
A Lada-motoroknál eredetileg kétféle löket létezett: az 1200-as és 1300-as motor 66 mm-es löketű főtengellyel készült, az 1500-as és 1600-as pedig 80 mm-essel. Ehhez kétféle furat járt: 76 és 79 mm-est használtak a szovjetek, így jött ki a négyféle motor: 76x66-os 1200-as, 79x66-os 1300-as, 76x80-as 1500-as és 79x80-as 1600-as.
(később jött a gyártmányfejlesztés minden irányból, az 1700-as motoroknak a furata nagyobb, de van 80-asnál nagyobb löketű főtengely is)
A kétféle löketű motornak a magassága is eltér. Mivel 14 mm a két löket különbsége, ezért 7 mm-rel nagyobb a távolság a főtengely és a blokk felső síkja között a nagy löketű motoroknál, mint a kicsiknél. Ha tehát a kis motorba beszereled a nagy löketű főtengelyt, a dugattyú 7 mm-rel kijár a blokk síkja fölé, jól bele is ver a hengerfejbe.
Viszont erre is van megoldás: rövidebb hajtókar kell, ekkor a 80-as löketű főtengely is elfér az eredetileg 66-os löketű motorblokkban. Egészen pontosan 7 mm-rel kell rövidebbre venni a hajtókart. Lehet keresni azonos csapméretű, de 7 mm-rel rövidebb hajtókart (a Fiat-rokonság ebből a szempontból előnyös), de a gyáriból is ki lehet indulni, megfelelő eljárással lehet zsugorítani a gyári hajtókart, így születik az ún. zsugormotor. Akkor is zsugormotornak hívjuk, ha nem zsugorított hajtókar kalimpál benne.
A lökettérfogatát nagyon egyszerű meghatározni, ugyanis csak a löket változik a zsugorítással, a furat nem. Vagyis a 76x66-os 1200-asból 76x80-as 1500-as lesz, a 79x66-os 1300-asból meg 79x80-as 1600-as.
Persze van még egy lehetőség: az 1200-as motort fel kell fúrni, úgy kell belőle zsugormotort építeni. De ez is korlátozott, mert a gyári hüvelyek anyaga olyan, hogy ha 3 mm-rel nagyobbra készíted bennük a furatot, nem biztos, hogy bírni fogják. A belső felületükön megfelelő az anyagminőség, olyan mélységben (1,5 mm) már nem biztos, hogy minden olyan, amilyennek lennie kell, nem jó a kopásállóság. Ezért célszerűbb 1300-as hüvelyeket beépíteni, azokban a gyári furat 79 mm, ha ezt párosítod a 80-as lökettel, kész is a 2101-be épített 1600-as motor. Közben a motorszámod megmaradt, hivatalosan a lökettérfogat és a teljesítmény sem változott, kész is a biztosítási csalás.
És hogy tovább bonyolítsuk a dolgot: a 2101 bódéba épített 1600-as motor másképp is megszülethet. Gyárilag ilyen kivitel talán nem volt, ellenben a 2102-ből létezett 1600-as motorral és belsőtérrel szerelt darab. Viszont a 2101 Gr.2-es homologizációjában az ezerkettes karosszériába engedélyezett volt a 2106 kódú 1600-as motor beépítése, tehát a '70-es és '80-as évekbeli raliautók mintájára épített 2101-ekben simán ott lehet a nagy motor. Igaz, az rendes 2106-erőforrás, magas, kék blokkal, nem holmi otthon tákolt zsugormotor.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!