Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Milyen következményei lehetnek...

Milyen következményei lehetnek, és leállhat-e menet közben egy benzines autó, ha a vízpumpája meghibásodik?

Figyelt kérdés

Már hosszabb ideje "nyikorgás" hallatszott a motortérből induláskor. Úgy gondoltam, mindez azért van, mert a kocsi már idősebb is, meg állandóan a szabadban van és ritkábban is használom.

Egy ismerős mondta, hogy érdemes lenne megnézni a vízpumpát, de csak halogattam.

Aztán egyszer csak menet közben megállt a kocsi; nem is lehet beindítani.

Behúzattam egy szervizbe, ahol az indítózáskor hallatszó hangok alapján minden vizsgálat nélkül azt mondták, hogy ez biztosan vezérműszíj szakadás, ami miatt tekintélyes költséggel számíthatok, ha javíttatom.


- Lehetséges ez; szétszerelés nélkül is megállapítható ilyen hiba, csupán a "hangok" alapján?


Amúgy a vezérműszíj feszesnek látszik; a takaró burkolatán van egy kémlelő nyílás, amin keresztül meg is tapogattam. Gondolom, ha elszakadt volna, akkor most lötyögne.

- A vezérműszíj elszakadása nélkül is meghibásodhatott a vezérlés menet közben?

- Történhetett-e ez az egész a vízpumpa miatt, és ha igen, akkor milyen járulékos meghibásodások szoktak ilyenkor biztosan előfordulni?

Előre is köszönöm, ha valaki hozzáértő/szakember részletes válasszal tud segíteni.



#autó #javítás #vízpumpa meghibásodása #vezérműszíj hiba #vezérlés meghibásodása #járulékos meghibásodások
2015. dec. 3. 11:34
 1/7 anonim ***** válasza:

A vízszivattyút kétféleképpen szokták hajtani. Az egyik esetben ék- vagy hosszbordás szíj hajtja a főtengelyről, a másik esetben a vezérműszíj hátsó, sima felülete hajtja egy görgővel.

Az, hogy mi történik, részben a meghajtástól függ. Ha a vízszivattyú beáll, a hűtőfolyadék nem kering, a motor elkezd melegedni, ez mindkét rendszernél egyforma. Ezt a vízhőmérőről lehet észrevenni. Az álló görgőn a szíj megcsúszik, ez ék- vagy hosszbordás szíj esetén rettenetes nyikorgást, szerencsétlen esetben szakadást jelent. A szíj ugyanis nem arra lett kitalálva, hogy csúszkáljon a görgőn, nem is szereti.

Ha a vezérműszíj hajtja az ékszíjat, odáig ugyanaz a sztori, hogy megáll a görgő, a szíj pedig megpróbál csúszni rajta. Legrosszabb esetben el is szakad. De tud olyat, hogy nem szakad el, csak mivel hirtelen fékezőerő lép fel a görgőnél, átugrik 1-2 fogat, onnantól a vezérlés időzítése elmegy, néha be sem indul többé a motor.

Éppen ezért van a vezérműszíjnak állapottól független csereintervalluma és ezért kell szíjcserekor a feszítőgörgőt és a vízszivattyút is cserélni (már ha a vezérműszíj hajtja). Csak ez itthon el szokott maradni: a szíjra még kiköhögi a pénzt a tulajdonos, a görgő és a vízszivattyú pedig Szomszéd Jóska "Aó, há' jó még az, há' mi baja lehet?" tanácsára marad a helyén. Csak sajnos a görgők csapágyainak élettartama nem végtelen, előbb vagy utóbb beállnak.

2015. dec. 3. 11:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
Attól függ, hogy nálad a vezérműszíj hajtja-e a vízpumpát vagy a hosszborrdás szíj (generátorszíj). Ha a vezérlés és megszorul a vízpumpa, akkor elszakíthatja a szíjat. Ha nem szakad el a szíj, csak átugrik egy-két fogat, az is okozhat problémát.
2015. dec. 3. 13:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:
Valószínűleg átugrott a vezérlés, így nem is fog beindulni. Na most hogy ezt mi okozta, azt csak tippelni lehet így a távolból. Lehet hogy a vízpumpa állt be, de nem törvényszerű. A nyikorgás jöhet még pár helyről, feszítőgörgő, generátorcsapágy, hosszbordás szíj feszítője.
2015. dec. 3. 15:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 A kérdező kommentje:

Köszönöm az információkat, a részletes véleményeket.

Első körben akkor azt kell kiderítenem, hogy az én kocsimban a vezérműszíj hajtja-e a vízpumpát vagy a hosszbordás szíj.

Mivel láthatóan nem szakadt el a vezérműszíj, elmondásotok alapján arról lehet szó, hogy átugrott a vezérlés.


Ebből kiindulva kérdeznék tovább.

- Milyen károk keletkezhettek abból, ha átugrott a vezérlés?


(Azért próbálok előzetesen itt informálódni, mert jelenleg az is sokba kerülne a számomra, hogy egy szervizbe bevitessem a kocsit. Mindemellett sajnos negatív tapasztalataim is vannak...)

2015. dec. 3. 15:43
 5/7 anonim ***** válasza:

A vezérműtengely forgását a hajtás időzíti a főtengelyhez képest. Angolul a vezérműszíjat ezért találóan "timing belt" néven emlegetik. A szelepeknek ugyanis adott főtengelypozícióban kell nyitniuk és zárniuk ahhoz, hogy a motor töltése jó legyen. Jól is néznénk ki, ha a szívószelep a sűrítési ütem elején nyitna, nem nagyon menne be a keverék.

Ha minden a helyén van, a vezérlés pár fokos pontossággal a helyén dolgozik. FHP előtt nyit a szívószelep, megfelelő a szelepösszenyitás, minden működik. Ha a szíj 1-2 fokot átugrik, akkor a vezérműtengely durván, több tíz fokkal elfordul a főtengelyhez képest. Mondjuk ha a szívószelep eddig nyitott FHP előtt 10°-kal, akkor lehet, hogy ez FHP előtt 30° vagy FHP után 10° lesz. Nagyon nem mindegy.

Ezért aztán nagyon ritka, hogy egyáltalán beinduljon az autó, annyira összekavarodnak benn az áramlási viszonyok. Rosszabb esetben (ez főleg kihegyezett motoroknál fordul elő, ahol nagy a szelepek benyitása és nagyok a nyitási szögek) össze is akadhat a dugattyú a szelepekkel, mert azok máskor vannak nyitva, mint lenniük kellene.

2015. dec. 3. 16:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 A kérdező kommentje:

Köszönöm, így már értem a működési összefüggéseket.


Közben eszembe jutott egy régebbi eset, amikor szintén hasonló gondom volt a kocsival. Akkor valamilyen "gombákat" kellett cserélni benne és valamilyen "trafókat". Ez utóbbiból 2 db-ot, a gombákból meg 4 db-ot.

A gomba gondolom hűtőgomba lehetett, de a trafókról nem tudom, hogy mi. (Egy kézzel, macskakaparással írt régi számláról csak ennyit sikerült leolvasnom.)


- A fenti alkatrészek meghibásodása esetén is megállhat menet közben a kocsi?

(Zaj vagy feltűnő hang és jelenség nem volt a megállás előtt. Egyszerűen csak elkezdett lassulni és megállt. Mindez az elindulás utáni 2-3 km után történt. Ennyi út és idő alatt talán nem melegedhetett túl a motor. Egyébként nincs olyan óra/visszajelző a kocsiban, ami a hűtővíz hőmérsékletét mérné.)


- A motor jelentősebb szétszerelése nélkül megállapítható, hogy mi a hiba és milyen alkatrészek sérülhettek?


A kocsi hazavontatásában segédkező ismerősöm a motorvédő burkolatot leszedve alulról is megnézte a motort.

Ő úgy látta, hogy mindkét tengely (vezérműtengely, főtengely) könnyen mozgatható, ezért szerinte a vezérlésnek nem lett baja. Inkább valami elektromos hibát feltételezett.


- A fentebb leírtak alapján jó lehet ez a feltételezés, szakmailag van ennek alapja?


Indítózáskor halk, gyenge recsegős/csiszegős hang hallatszik a motor aljáról. Az ismerősöm szerint a tengelyek forognak, de nincs erőátvitel, ami beindítaná a motort.

2015. dec. 4. 00:21
 7/7 A kérdező kommentje:

Esetleg van valakinek véleménye az előzőekben leírtak kapcsán?

Házilag milyen irányba érdemes elindulni, hogy valamelyest közelebb kerüljünk a tényleges hiba megállapításához?


Mindenképpen szeretném elkerülni, hogy egyből szervizbe szállíttassam, anélkül, hogy előzetesen többet tudnék a valószínűsíthető hibalehetőségekről. Nagyon rossz tapasztalataim vannak, és tartok tőle, ha beviszem minden lehetséges hibát fel fognak sorolni tényként. Én meg laikusként olyanért is fizethetek majd, amiért tájékozottan esetleg nem kellene.

2015. dec. 4. 12:58

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!