Hogy kell csinálni a végáttétel rövidítését? Mit jelent ez pontoson? Hol helyeszkedik el az autón?
Helyeszkedik. Ottan, benne neki.
A végáttétel a differenciálműben van. Orrmotoros, hátsókerekes autónál ezt könnyű megtalálni. Bemászol az autó alá és keresel az elején egy nagy fémdarabot. Vagy inkább kettőt, összecsavarozva. Ez a motor és a váltó. Ezekből jön kifelé egy tengely, ez lesz a kardán, a túlsó végén pedig egy fémöntvényben végződik. Ez a differenciálmű háza. Ebbe hosszirányba megy be a kardán, belőle viszont keresztben jön ki a két féltengely. A kettő között a benne található kúp-tányérkerék páros teremt kapcsolatot, az forgatja el 90°-kal a tengely forgásának irányát. A kúp-tányérkerék áttétele a végáttétel. Ha rövidíteni akarsz rajta, akkor ezt a kúp-tányérkerék párost kell kicserélned olyanra, aminek rövidebb az áttétele.
Orrmotoros, elsőkerekes hajtásláncban kicsit nehezebb megtalálni a végáttételt, mert ott csak egy nagy fémdarab van az autóban, azon belül virít a motor, a váltó és a differenciálmű háza - ez utóbbi sokszor egybeöntve a váltóházzal. Itt általában homlokfogaskerekes áttétel hajtja a differenciálművet, a végáttétel ennek az áttétele. De rövidíteni ugyanúgy kell: ki kell cserélni egy rövidebb áttételű fogaskerékpárra.
Hát a végáttétel végülis az a kerék nagysága.. Ugye nem mindegy mekkora felni van rajta , mert egy nagyobb átmérőjűvel , adott forulatszám esetén , nagyobb lesz a sebességed (ugyanilyen arányban csökken a kerületi erő) , kisebb keréknél pedig azonos fordulatszám esetén kisebb lesz a kerületi sebesség , viszont nagyobb lesz a kerületi erő. A kerekeken lévő teljesítmény, ami a kerületi sebesség illetve a kerületi erő (skaláris) szorzata , pedig mindkét esetben ugyanaz marad. Igazából a váltón belül is lehetne iylenről beszélni pl. berakni egy kisebb fogaskereket a kijövő tengelyre , azáltal csináltunk egy gyorsító áttételt , aminek következtében , adott motorfordultszám mellet , nagyobb lesz a kerekeken lévő fordulatszám , a nyomaték pedig kisebb. Nyílván egy megkonstruált váltóba nem igen lehet belenyúlkálni utólag.
Másrészt pedig a kilóméter óra is hülyeséget fog mutatni nagyobb vagy kisebb kerékátmérő esetén.
2-es vagyok. Ne próbálj belekontárkodni,mert csak baj lesz belőle. Gondolom nem kellet még tervezned életed során egy sima egyszerű hengeres általános fogazatú fogaskerékpárt sem , mert akkor nem jutnának eszedbe ilyen baromságok. Azért van AZ a fogaskerék és OTT ahol , mert mérnökök az autógyárban azt tervezték oda, és ez nem úgy működik,hogy majd jön a sufnitunungos , aztán amit talál otthon,akkor azt odateszi.
Mellesleg teljesítményt nem nyersz vele, nem lesz "erősebb az autó" , csak pl. 2000-es fordulatnál 2-esben nem 30 km/h -val fog menni , hanem 33 km/h -val (ha már gyorsítóáttételről beszélünk) , de viszont ugyanakkor kisebb erő fog jelentekzni a kerekeken , és ezáltal rosszabbul fog gyorsulni. Ha végképp bele akarsz nyúlni , akkor rakj rá nagyobb felni , nagyobb gumival , és tökre ugyanazt a hatást fogod elérni , mintha a differenciálműben piszkálódnál , és ugyanúgy hülyeséget fog mutatni a km óra. Semmi értelme az egésznek.
Nem fog nőni a végsebesség, ha csak nem egy elcseszetten megtervezett áttételű, de nagyon erős motorú autóról van szó, amelyik a leghosszabb fokozatban is tiltásig tud forogni.
Egy átlagos középkategóriás autó nem a laghosszabb fokozatban tudja a végsebességét, ha a végáttétel hosszabb lenne, akkor csak szarabbul gyorsulna, a leghosszabb fokozat még gyengébb lenne, lehet hogy már egy 140-es utazót sem tudna, szóval megenné a fene az egészet. Úgy jó, ahogy van, hidd el.
Ha csak hátsó kerék hajtásra és mondjuk BMW-re asszociálunk... ( mert ez a legegyszerűbb és annyi bontott van, mint égen a csillag :D )
Szóval, itt az eltérő teljesítményű autókba eltérő áttételű difik kerültek. A legkisebb 316i-k kapták akár a 4,44-es áttételű difiket, és ahogy nőttek a motorok volt 4,27 ; 4,10 ; 3,91 ; 3,73 stb..
Mi 4,27-est cseréltünk előbb 4,10-re majd valami még rövidebbre. Az első kettőnél nagy változás nem volt, egyedül pályán érezted, hogy nem nem forog anyit a motor 130-nál. Egy időre felkerült szükségállapotként valami nagyon hosszú difi ( lehet hogy 25tds-ről jött, passzolom). Azon már a napi használatnál, városi rohangálásnál is érezni lehetett, hogy nem az autóhoz való. A komplett difi csere, meg nincs több egy óránál :)
Sima első kerekesnél is lehet sok esetbe rövidíteni/nyújtani a végáttételt. Az Opelnél pl az F13-as váltóból készült elég sok variáns 3,55-től 4,53-ig (a többiből is). Egy váltócserével meg lehet oldani a végáttétel kérdést és akkor nem kell beletákolni a belsejébe.
Viszont ahogy írták, nem véletlenül vannak gyárilag úgy összerakva, ahogy. A gyári megoldás az általánosan mindenhova jó, el lehet tolni az áttételt, röviddel dinamikusabb lesz a sok város, viszont autópályán megbolondulsz vele. A hosszú a sok pályához jó lehet, viszont városban leeszi majd a hajad :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!