Az első vagy a hátsó kerék meghajtás a jobb és miért?
A hátsó kerekesnek az az előnye, hogy ha az 1. kerék vmiért leszalad egy stabil futófelületről akkor a hátsó kitolja, de ha 1. kerék hajtás van akkor csak a másik oldali kerék marad, a kiugrott kerék csak pörög a levegőben, 1 kerék meg semmit se ér.
Példa:
Múltkor egy kisteherkocsival mentünk át egy lépcsőn úgy, hogy a lépcsőn volt padka amin a kocsik át tudtak hajtani, de a sofőr egy kicsit ügyetlenül kormányzott, a jobb első kerék leszaladt, ráfeküdt a lépcsőre a felfüggesztés és csak lógott a levegőben a kerék, nah akkor jó lett volna, ha hátsó kerék hajtás lett volna...
Mindkettőnek van előnye és hátránya is. Elsőkerékhajtás előnye,hogy a hajtott kerék van kormányozva,ezért egy kevésbé tapasztalat vezető számára könyebben irányítható , illetve havas-csúszós úton általánosságban jobban kontorlálható,hogy mi történik. További előnye,hogy frontmotoros gépjárműveknél közelebb van a motorhoz a hajtott kerék , és nem kell hátravinni a hajtást (nincs kardánalagút pl.) és amaitt pl. nagyobbra leeht kialakítania belső teret , illetve könnyebb , mint egy ugyanolyan paraméterekkel rendelkező hátsókerekes autó.
Hátránya,hogy gyorsításkor (mivel a kocsiszekrény hátra indul el) , ezért a hajtott első kerekek , és az út között a normálerő, emiatt kisebb nyomatékot lehet odatenni a hajtott kerekekre, egyszóval hamarbb pörög ki , ergo rosszabb lesz a gyorsulás. Hátsókerekesnél ez a jelenség pl. pont a normálerő növekedését okozza , és pont , hogy nagyobb kerületi erő jelenhet meg az út és a kerék között , megcsúszás nélkül. Elsőkerékhajtás hátránya továbbá, hogy a hajtott féltengely kivezetések , rendkívül komplex igénybevételeket kapnak (csavarás,hajlítás, stb , stb) , emiatt könnyebben előfrodulhat,hogy rossz tervezés vagy gyártás miatt (vagy az üzemitől jelentősen eltérő körülmények miatt) , hamarabb fogják megadni magukat , mint hátsókerekesek féltengelyei. Ugyanakkor elmondható,hogy ugyanilyen kényes lehet pl. hátsókerekesnél a kardáncsuklók,melyek tervezése szintén nem a legegyszerűbb mérnöki feladatok közé tartozik, éppen ezért előfordulhat,hogy azt ugyanúgy nem sikerül eltalálni mint egy féltengelyt.
Igazából hétköznapi autóknál kb. mindegy,hogy első vagy hátsókerekes. Sportautók nem igen szoktak elsőkerekes kivitelben készülni ( mint fentebb írtam , rosszabb a gyorsulásuk) ,de az igazán komoly sportautók meg összkerekesek.
Az összkerekes a legbonyolultabb ezek közül (nem meglepő), és ha hozzá kell nyúlni,akkor az bizony költséges. Viszont kárpótol a kanyarstabilitás és a gyorsulás.
Azért tudok különbség példát. Tél, jeges emelkedő, első kerekes kocsi, ráültem a motorházra és simán felmentünk vele, amíg egy sokkal jobb márka hátsó kerékkel nem tudott ott feljutni :-)
Persze tudom ez extrém helyzet volt :D
És tényleg a 4x4 a legjobb, csak többet eszik kicsit.
Ahol elöl van a motor, ott a hajtott első kerék eleve le van súlyozva, nehezebben pörög ki jégen, havon, sáron. Hátsó hajtásnál esetleg be kell pakolni a csomagtartóba pár zsák cementet az ilyen tapadáshoz... :)
Anno mikor még Ladával húztuk az utánfutót a telekre, és sár volt vagy csak vizes fű, valakinek a csomagtartófedélre kellett ülni, hogy elinduljon a szekér.
Kevésbé durván, de ez az elv érvényesül közúton is, minden hátsó hajtásnál.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!