Ha a 0W40 motorolaj jobb mint az 5w40 peldaul (azaz a telibol kisebb szam a jobb) akkor nyaribol miert nem jobb a 0w20-as peldaul?
Ha nem lenne túllihegve, akkor még mindig egyfokozatú olajokkal járnánk.
Ez így igaz, hamarabb oda is ér az olaj és hamarabb le is csorog és kevesebb is fog feltapadni a kenendő alkatrészekre, biztosítva az indításkori kenést.
Viszont sokan ezt pusztán az indításra értik ( és talán én is pongyolán fogalmaztam ), de valójában ez a teljes felmelegedési folyamatra értendő. Ami esetünkben lényeges, hogy a többfokozatú motorolajok viszkozitása hogyan függ a hőmérséklettől.
Pontos 0°C-on mért adatokat nem találtam, csak olyanokat amitől még az én agyam is ledobta a láncot.
Pl: a Motul Synergie + 10W40-nél mértek 10 fokon közel 500cSt viszkozitást,ugyanez az az olaj 100°C körül már csak az ideálisnak mondható 12cSt-t produkálta.
A hőmérséklet csökkenésével minden olaj sűrűsödik,ez a dolguk. Korábban már volt szó a hidegindítás beli eltérésről ( ez jellemzően nálunk az őszi téli időszakra vonatkozik). Viszont itt van néhány adat, pár egyszerű olajról, és azok viszkozitásáról 40 illetve 100 fokon:
Castrol EDGE 10W-60 . . 160cSt 22,7cSt
MOL Essence 10W-40 . . 100,5cSt 14,7cSt
Castrol Magnatec 10W-40 A3/B4 . . 96cSt 14,3 cSt
Castrol EDGE 5W-40 . . 81cSt 13,1cSt
MOL Dynamic Gold Longlife 5W-30 . . 71cSt 11,6 cSt
Castrol EDGE 0W-30 . . 72cSt 12.3 cSt
(az adatok a termékek gyártói adatlapjáról származnak)
A 40°C-on mért viszkozitás már jobban érint minket, nyári időben ettől nem sokkal hidegebb a motor, ősszel és tavasszal pedig pár perc alatt eléri ezt a hőfokot.
A két sima 10W40 és 30-as olaj összehasonlításakor észrevehető,hogy a W30-as olajok 40°-on 30%-kal "hígabbak", a hígabb olaj áramoltatása meg könnyebb, magasabb átáramló mennyiség érhető el vele egységnyi idő alatt, így bár könnyebben lefolyik, de több is megy oda belőle. ( ha nagyon propagandát akarnék gyártani, akkor azt írnám, hogy a W30-as olajokhoz képest 50%-kal sűrűbb a 10W40-es olaj. 30% vs 50% xD )
Ez grafikusan ábrázolva valami hasonlót mutatna:
( ne tévesszen meg senkit a görbék relatív közelsége, az y tengely osztása !500cSt!-os )
Valahol 70-75 fok közelében a "hiperbolák" majdnem teljesen átfedésbe kerülnek, 75 és 110 fok között már nincs markáns különbség a "normál" olajok között.
Lényegében amikor "hideg" állapotról beszélünk az minden a normál üzemi hőmérséklet alatti állapotot magába foglal.
Van az az itt is sokat emlegetett Totalcaros cikk, amiben a "Nyomaték öl". Ott az alacsony fordulatú használaton elégtelen kenésre visszavezethető problémákról írnak. Egy "hígabb" olajjal a felmelegítési ciklusban ezek a hatások csökkenthetők,mert az alacsonyabb viszkozitású olaj áramlása jobb lesz a motorban. Persze ez még nem jelenti azt, hogy 5.-ben 1470rpm-en kell menni utánfutóval hegynek felfelé a TDI-vel.. :)
"Erre elég jó bizonyíték az hogy a motorok akár 100E km-t is elmennek úgy hogy nincs számottevő kopás egyik alkatrészen sem."
A BMStőlmár jött ki olyan cikk, ahol bőven 200 000km-t futott autónál csak minimális/elhanyagolandó mértékű kopást tudtak mérni. Ha a gazdi odafigyel az autóra, az meghálálja.
Innentől jön az, hogy igazából az a fontos, mire és hogyan használják az autót illetve milyen maga a motor. Ha valaki sok felmelegedés-lehűlés ciklussal használja az autót úgy, hogy nem áll fenn olyan állapot, amikor az olaj eszeveszettül fel tudna melegedni, akkor nyugodtan mehet bele a hígabb olaj.
Önmagában normál használatnál a turbófeltöltős olajok sem fektetik ki ezeket az olajokat ( a Volvo turbós, twin-turbo benzineseinél 0W30 és 5W30 az előírás, meg úgy az összes modern feltöltött autó egyikénél sem írnak elő utcára 5W40-nél sűrűbb olajat).
Olyan használatnál, ahol várhatóan jelentősen fel tud melegedni az olaj(nagy terhelés, vontatás stb), oda célszerűbb sűrűbb 0W40,5W40 olajokat használni. Az Valvoline 5W50 vagy a Castrol 10W60-as olajnak utcai használatban kb semmi értelme.
Mégis azért került bele a fenti listába, mert ismerek olyan autószerelőt, aki 10W60-nal járatta a saját 3 literes turbódízelét, mert az jó, pedig az az olaj valahol 135 fok felett hozná a 100 fokon elvárt viszkozitást ( 135 fokot meg valószínűleg az életben nem ér ez az az olaj abban az autóban a mi éghajlatunkon ).
Egy másik autószerelő ismerősöm 10W50-nel járatja a 110-es adagolós TDI-t. Igaz ezt az olaj megfelel a VW505.00-nak, de a mi éghajlatunknak már kevésbé :)
Bocs ha hosszú lett.
5/14-es válasz annyira kiégetett hogy muszáj írnom nehogy valaki komolyan vegye...
A "W" betű "Winter" azaz tél és a hideg oldali viszkozitásra utal, a W előtti szám a hidegoldali a W utáni szám pedig a meleg oldali viszkozitás mostani normál kocsik 30-40-es meleg oldali viszkozitású olajat használnak a hidegoldali pedig 0-5 általában de vannak motorok melyekben éltérő gyári specifikációju olajat ajánlanak.
A 12 es válaszában a 40 fokos cst sürüsègeket nèzzètek meg a 100 fokoshoz kèpest.
Csak mert sokan azt mondják" 0w olaj kifolyik belőle" na kèrem hát vagy 5x sürübb a 0w30 as 40 fokon mint 100 fokon.
Tehat w30 vagy w40 olaj is melegen sokkal higabb mint a 0w èrtèke ott ahol számit. Nem tud hidegen túl hig lenni egy olaj ezt kell megèrteni. Ha melegen elindul a kocsid akkor egy 0w vel is elfog. Persze feleljen mev az előirásoknak ACEA vagy VW vagy egyèbnek. Ja ès az is tèvhit, hogy "nálunk nincs -35 gok,hogy 0w keljen" hát mint látszott a 12-esnèl irt válaszban, már +40 alatttol id különbsèg van köztük
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!