Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Ha a 0W40 motorolaj jobb mint...

Ha a 0W40 motorolaj jobb mint az 5w40 peldaul (azaz a telibol kisebb szam a jobb) akkor nyaribol miert nem jobb a 0w20-as peldaul?

Figyelt kérdés
Tehat azt latom mindenhol hogy csokkentik az elso szamot mert az telen jobb, de a masodik szamot akkor miert nem csokkentik hogy az a jobb? az valtozatlan marad
2015. szept. 27. 01:39
1 2
 11/16 anonim ***** válasza:
Kicsit túl van lihegve ez a "hidegen hamarabb odaér az olaj" téma, mert a híg olaj viszont hamarabb le is csorog az alkatrészekről. Amíg nincs olajnyomás hidegindításkor addig sem teljesen kenetlen a motor, mert a fémhez elég jól tapad az olaj, tehát a maradék is ken valamennyit. Erre elég jó bizonyíték az hogy a motorok akár 100E km-t is elmennek úgy hogy nincs számottevő kopás egyik alkatrészen sem. Ha nem lenne kenés indításkor akkor a 100E km-t meg sem érné a motor.
2015. szept. 27. 19:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/16 anonim ***** válasza:

Ha nem lenne túllihegve, akkor még mindig egyfokozatú olajokkal járnánk.


Ez így igaz, hamarabb oda is ér az olaj és hamarabb le is csorog és kevesebb is fog feltapadni a kenendő alkatrészekre, biztosítva az indításkori kenést.


Viszont sokan ezt pusztán az indításra értik ( és talán én is pongyolán fogalmaztam ), de valójában ez a teljes felmelegedési folyamatra értendő. Ami esetünkben lényeges, hogy a többfokozatú motorolajok viszkozitása hogyan függ a hőmérséklettől.


Pontos 0°C-on mért adatokat nem találtam, csak olyanokat amitől még az én agyam is ledobta a láncot.

Pl: a Motul Synergie + 10W40-nél mértek 10 fokon közel 500cSt viszkozitást,ugyanez az az olaj 100°C körül már csak az ideálisnak mondható 12cSt-t produkálta.


A hőmérséklet csökkenésével minden olaj sűrűsödik,ez a dolguk. Korábban már volt szó a hidegindítás beli eltérésről ( ez jellemzően nálunk az őszi téli időszakra vonatkozik). Viszont itt van néhány adat, pár egyszerű olajról, és azok viszkozitásáról 40 illetve 100 fokon:


Castrol EDGE 10W-60 . . 160cSt 22,7cSt

MOL Essence 10W-40 . . 100,5cSt 14,7cSt

Castrol Magnatec 10W-40 A3/B4 . . 96cSt 14,3 cSt

Castrol EDGE 5W-40 . . 81cSt 13,1cSt

MOL Dynamic Gold Longlife 5W-30 . . 71cSt 11,6 cSt

Castrol EDGE 0W-30 . . 72cSt 12.3 cSt


(az adatok a termékek gyártói adatlapjáról származnak)


A 40°C-on mért viszkozitás már jobban érint minket, nyári időben ettől nem sokkal hidegebb a motor, ősszel és tavasszal pedig pár perc alatt eléri ezt a hőfokot.

A két sima 10W40 és 30-as olaj összehasonlításakor észrevehető,hogy a W30-as olajok 40°-on 30%-kal "hígabbak", a hígabb olaj áramoltatása meg könnyebb, magasabb átáramló mennyiség érhető el vele egységnyi idő alatt, így bár könnyebben lefolyik, de több is megy oda belőle. ( ha nagyon propagandát akarnék gyártani, akkor azt írnám, hogy a W30-as olajokhoz képest 50%-kal sűrűbb a 10W40-es olaj. 30% vs 50% xD )


Ez grafikusan ábrázolva valami hasonlót mutatna:

[link]


( ne tévesszen meg senkit a görbék relatív közelsége, az y tengely osztása !500cSt!-os )


Valahol 70-75 fok közelében a "hiperbolák" majdnem teljesen átfedésbe kerülnek, 75 és 110 fok között már nincs markáns különbség a "normál" olajok között.

Lényegében amikor "hideg" állapotról beszélünk az minden a normál üzemi hőmérséklet alatti állapotot magába foglal.

Van az az itt is sokat emlegetett Totalcaros cikk, amiben a "Nyomaték öl". Ott az alacsony fordulatú használaton elégtelen kenésre visszavezethető problémákról írnak. Egy "hígabb" olajjal a felmelegítési ciklusban ezek a hatások csökkenthetők,mert az alacsonyabb viszkozitású olaj áramlása jobb lesz a motorban. Persze ez még nem jelenti azt, hogy 5.-ben 1470rpm-en kell menni utánfutóval hegynek felfelé a TDI-vel.. :)


"Erre elég jó bizonyíték az hogy a motorok akár 100E km-t is elmennek úgy hogy nincs számottevő kopás egyik alkatrészen sem."


A BMStőlmár jött ki olyan cikk, ahol bőven 200 000km-t futott autónál csak minimális/elhanyagolandó mértékű kopást tudtak mérni. Ha a gazdi odafigyel az autóra, az meghálálja.


Innentől jön az, hogy igazából az a fontos, mire és hogyan használják az autót illetve milyen maga a motor. Ha valaki sok felmelegedés-lehűlés ciklussal használja az autót úgy, hogy nem áll fenn olyan állapot, amikor az olaj eszeveszettül fel tudna melegedni, akkor nyugodtan mehet bele a hígabb olaj.

Önmagában normál használatnál a turbófeltöltős olajok sem fektetik ki ezeket az olajokat ( a Volvo turbós, twin-turbo benzineseinél 0W30 és 5W30 az előírás, meg úgy az összes modern feltöltött autó egyikénél sem írnak elő utcára 5W40-nél sűrűbb olajat).


Olyan használatnál, ahol várhatóan jelentősen fel tud melegedni az olaj(nagy terhelés, vontatás stb), oda célszerűbb sűrűbb 0W40,5W40 olajokat használni. Az Valvoline 5W50 vagy a Castrol 10W60-as olajnak utcai használatban kb semmi értelme.

Mégis azért került bele a fenti listába, mert ismerek olyan autószerelőt, aki 10W60-nal járatta a saját 3 literes turbódízelét, mert az jó, pedig az az olaj valahol 135 fok felett hozná a 100 fokon elvárt viszkozitást ( 135 fokot meg valószínűleg az életben nem ér ez az az olaj abban az autóban a mi éghajlatunkon ).

Egy másik autószerelő ismerősöm 10W50-nel járatja a 110-es adagolós TDI-t. Igaz ezt az olaj megfelel a VW505.00-nak, de a mi éghajlatunknak már kevésbé :)


Bocs ha hosszú lett.

2015. szept. 27. 22:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/16 anonim ***** válasza:
Kitűnő írás Mr. McLane, de ha nem haragszik én kötöm az ebet a karóhoz. Gyárilag előírt (ajánlott) olajat érdemes használni. Kísérletezem én már annyi mindennel, autónál és motornál, de a vége mindig az lett hogy nem vagyok okosabb a gyárnál.
2015. szept. 28. 20:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/16 anonim ***** válasza:
Köszönöm. :)
2015. szept. 28. 21:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/16 anonim válasza:

5/14-es válasz annyira kiégetett hogy muszáj írnom nehogy valaki komolyan vegye...

A "W" betű "Winter" azaz tél és a hideg oldali viszkozitásra utal, a W előtti szám a hidegoldali a W utáni szám pedig a meleg oldali viszkozitás mostani normál kocsik 30-40-es meleg oldali viszkozitású olajat használnak a hidegoldali pedig 0-5 általában de vannak motorok melyekben éltérő gyári specifikációju olajat ajánlanak.

2022. nov. 22. 11:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/16 anonim ***** válasza:

A 12 es válaszában a 40 fokos cst sürüsègeket nèzzètek meg a 100 fokoshoz kèpest.

Csak mert sokan azt mondják" 0w olaj kifolyik belőle" na kèrem hát vagy 5x sürübb a 0w30 as 40 fokon mint 100 fokon.

Tehat w30 vagy w40 olaj is melegen sokkal higabb mint a 0w èrtèke ott ahol számit. Nem tud hidegen túl hig lenni egy olaj ezt kell megèrteni. Ha melegen elindul a kocsid akkor egy 0w vel is elfog. Persze feleljen mev az előirásoknak ACEA vagy VW vagy egyèbnek. Ja ès az is tèvhit, hogy "nálunk nincs -35 gok,hogy 0w keljen" hát mint látszott a 12-esnèl irt válaszban, már +40 alatttol id különbsèg van köztük

szept. 23. 22:49
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!