Ha a 0W40 motorolaj jobb mint az 5w40 peldaul (azaz a telibol kisebb szam a jobb) akkor nyaribol miert nem jobb a 0w20-as peldaul?
Nem jobb és nem rosszabb.
Más mind a kettő.
Jobb és rosszabb olaj nem létezik.
Mindenhova az odavalót kell alkalmazni.
viszkozitáson túl meg az olajoknak még ezer paramétere van amiből legalább 4-5 megtalálható a flakonon is.
Autók és motorok olajánál meg a viszkozitáson túl megadják a teljesítményszintet is amit be kell tartani.
Viszkozitásból meg egy járműhöz a gyártó sokszor 4-5félét ad meg és oda írja melyik éghajlati övre melyik kel bele.
Van ahol 20fok a tél és 50 a nyár(lásd AU)
Általánosságban ahova anno a w40-et írták elő oda ugyanúgy megfelel normál használatnál a w30-is. Sőt, a w30 viszkozitási,kenési stb tulajdonságai picivel előnyösebbek, mint a w40-é, feltéve ha Magyarországról beszélünk ( lásd amit előttem is írtak ).
Az 5W30 és az 5W40 viszkozitása között nem túl nagy különbség van normál üzemi hőmérsékleten 100 fok közelében kb10mm^2/sec és ~12-14mm^2/sec(cSt). Az átlag motornak, ha nincs kínozva ( nem melegszik benne sehol el az olaj ) akkor az 5w30 10cSt értéke picivel kedvezőbb üzemi hőmérsékleten, mint a W40-esé, de a különbség elhanyagolható. Normál használatnál majdnem teljesen mindegy, hogy 5W30 vagy 5W40.
Vannak motorok, amik esetében előfordulhat olyan, hogy valamely részen a motorban jobban melegszik az olaj normál használatnál is, ezeknél a gyártó elő is írja, hogy tilos mást beleborítani ( lásd a Volvo 1.9-es dízel motorját, abba csak 10w40mehet ).
Az 5W20/0W20-nak akkor lenne értelme, ha a motorban a használat miatt az olajhőfok nem igazán éri el a 100 fokot. Normál közlekedésnél ilyen nem nagyon van ( ha a víz felmegy 100 95 fokra, akkor az olaj is.. ). Akkor lenne értelme a 0w20-as olajnak, ha valaki rendszeresen kis távokat megy, majd áll az autó, így az olaj nem melegszik fel sosem kellőképp. Vagy ha valami olyan autód van, amiben extrém használathoz méretezett víz és olajhűtő van és nem tudod normál használatnál felmelegíteni kellően a motort.
A normál 0W20-as olaj előírt viszkozitása alacsonyabb 100 fok körül ( normál használatnál ), mint az elvárt 10cSt.
"Az első szám a viszkozitás a második a teljesítménytűrés nem? Ezért nem lehet a másodikat csökkenteni és ezért magasabb a dízeleknél. A w a teljesítmény."
Neked úgy is VW-d van, majd kukkantsd meg a VW standardokat. A VW 506.01-nek ( ami kifejezetten PD-be kell ) megfelelnek bizonyos 0W30, 5W30-as olajok is. A VW 506.00 is dízeles előírás, ott is 0W30 a viszkozitás.
De ott van még a a BMW Longlife 04 vagy a Longlife 12 is.
"Ezt a témát sem kell túlgondolni, a gyártó utasítását kell követni olajválasztásnál is."
Új járműveknél tényleg nem kell, ma már kb minden autóhoz normális szintetikus olaj az előírás és a gyártó is megenged többféle olajat a felhasználási területtől és használattól függően ( aminek az okát korábban is írtam).
Régi autóknál viszont ugyanez megengedhető lett volna, de 25 évvel ez előtt gondolom a 0W30-as olaj aranyárban ment, ezért ment mindenbe félszintetikus 5W40 vagy 10W40. Igazából ezeknél a régebbi autóknál lényeges, hogy eltérünk-e a gyári előírástól, mert ezeknél az újabb olajok jobbak, mint amit anno a gyár előírt.
Azért nem annyira régi gépekre gondoltam, amik még karburátorosak. :)
A 90-es évek elején, közepén elég sok motor jött ki kis és alsó közép kategóriás autóknál (a benzineseknél központi vagy hengerenkénti befecskendezéssel) aminél még "ajánlás" volt a 10W40-es olaj, holott ugyanebben az időben a prémium gyártóknál már a 0W-s olajakat tolták ajánlásként.
Egy olyan autónál ami motorikusan rendben van el lehet térni "lefelé" az előírástól. Egy 10W40-ről 5W40-re vagy akár 0W40-re váltás csak annyit fog eredményezni, hogy hidegen ( főleg télen ) könnyebben indul az autó, magasabb fordulaton bír tekerni az önindító, magasabb hidegen az olaj áramlási sebessége, ezért hamarabb eljut mindenhova, majd ha eléri az üzemi hőfokot akkor ugyanolyan tulajdonságai lesznek, mint a 10W40-nek.
Gyors kerestem pár árat, a mindenki által hypeolt Castrol 10W40-ből 6000-6500 körül van egy kannával(4liter), míg a 0W40-es Mannol 7000-7500 között van. Az Eni, MOL,Total,Mannol,Mobil, Q8,Eneos, Fusch Titan 5W30-as olajon 5500-7500 között mennek (4 liter).
Ma már azt sem lehet mondani, hogy árban nagy különbség lenne közöttük :)
Nyilván olyan motorba ezeket felesleges beleborítani, aminek véres a torka, folyik belőle az olaj, szelepszárszimeringes stb... de azt meg amúgy sem az olajjal kellene szervizelni :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!