Mit jelent az, hogy "leég a kuplung"?
Figyelt kérdés
Mikor történik ez? Mik a tünetei? Hogyan lehet elkerülni?
köszönöm.
#kuplung #leég a kuplung
2015. aug. 11. 16:02
1/6 anonim válasza:
Ha túl magas fordulaton pörgeted a motort indulásnál, és/vagy sokáig csúsztatod a kuplungot, akkor idővel elkopnak a kuplungtárcsák (ezt jelenti a leégés), és utána cserélni kell őket (ami nem túl olcsó).
2/6 anonim válasza:
Lényeg hogy ne csusztasd a kuplung pedált viszonylag hamar kikel engedni hogy nelépjen fel nagy surlodás a kuplungtárcsán mert igy hö szabadul fel és kellemetlen szag lesz az utastérben ez is tönkreteheti.
3/6 anonim válasza:
A kuplung lényegében egy súrlódással működő oldható tengelykapcsoló, magyarul van egy tárcsa, ami a motor végén forgó lendkerékhez van odaszorítva, ez viszi át a hajtást a váltóra. Amikor kinyomod a kuplungot, ezt a tárcsát elemeled a forgó motortól, viszont ugye nem engedheted rá vissza egyből (nem ugorhatsz csak úgy le a kuplungról), mert lefullad a motor, ezért kell egy kicsit csúsztatni, hogy a tárcsa "felzárkózzon" a lendkerék fordulatához. Ezzel önmagában nincs is baj, a tárcsán a kopófelület úgy van kitalálva, hogy ezt bizonyos mértékig jól viseli. Viszont ha nyélgázon pörgeted a motort és közbe folyamatosan csúsztatod, a tárcsa sokkal gyorsabban fog kopni, jellegzetes "kuplungszaga" is van. Tipikus nyugdíjas hiba, ordító motor mellett hangyaszarnyi kuplunggal indulnak (biztos nagyon félnek, hogy lefulladnak) és néznek, hogy félévente kuplungos a kocsi. A legklasszikusabb tünete az, hogy elkezd csúszni a kuplung: adsz neki egy kövérebb gázt valami magasabb fokozatban és a motor felpörög, de a kocsi nem gyorsul. Ez azért van, mert már nincs akkora súrlódás a lendkerék és a kopott tárcsa közt, és amikor a motor végén a lendkerék felpörög, a tárcsa nem tud vele pörögni rögtön, megcsúszik rajta. Ennek a jelenségnek a legsúlyosabb verziója, amikor már semmilyen fokozatban nem viszi át a hajtást a kuplung, meg se mozdul a kocsi. Elkerülni leginkább jó pedálérzékkel lehet, persze kell egy kis gáz a sima induláshoz és csúsztatni is kell egy kicsit, de mint már mondtam, ezt bírja. Annyi, hogy lehetőleg egyikből se legyen a szükségesnél sokkal több (gáz és csúsztatás).
4/6 A kérdező kommentje:
Köszönöm a válaszokat, különösen az utolsó hozzászólónak!
Velem is elő- elő fordul, hogy egyesben, elindulásnál adok egy kis gázt (vagy nagyobbat) a benzines motornak. (1.4 benzin)
2015. aug. 11. 18:19
5/6 anonim válasza:
A leégés nem csak a kopást jelzi, és nem csak a kopott tárcsa tud csúszni! Ha túl sokáig csúsztatod a kuplungot akkor túlmelegszik (pont mint a fék, az elv ugyanaz), a szerkezet fém részei felkeményednek, megedződnek, a tárcsa súrlódó része is felkeményedik, és hiába van meg a vastagsága, a felkeményedett felületek csúszni fognak egymáson. Természetesen a leégést jellegzetes szag kíséri. A fém részek pedig kékes-lilás színben ragyognak ilyenkor, a tárcsa felülete üvegesen kemény, legtöbbször fekete.
6/6 anonim válasza:
Teljesen korrekt válaszok, annyit tennék hozzá, hogy a ló túloldalára sem szabad esni, vagyis az sem jó, ha például váltáskor nem csúsztatod egy kicsit, mert "jajj, le fog égni". Igy rángatni az autó, azzal meg mégtöbbet ártassz az egész hajtásláncnak. Meg kell találni az egyensúlyt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!