Az autóversenyzők a kanyar előtt vagy a kanyarban fékeznek?
Sokszor gondolkodtam rajta, hogy amikor egy kanyarhoz érnek, akkor a kanyar előtt lelassítanak, és úgy kezdik meg a fordulást, vagy csak egy kicsit lassítanak és még kanyar közben is fékeznek vagy egyből megkezdik a kanyart és ott fékeznek?
Ez eltérő fékbeállítást is igényel gondolom szóval nem lehet őket vegyíteni, mert a kanyar előtti fékezésnél gondolom az első fékekre teszik a többleterőt de az nem nagyon enged kanyarodni, ha kanyar közben akkor meg gondolom inkább a hátsó fékekre. Jól gondolom?
Kanyar előtt fékeznek, elméletileg ez a leggyorsabb és legbiztosabb módszer. Kanyarban általában már gázt szoktak nyomni. Persze ha baj van akkor a kanyar közepén is befékeznek, ezzel el is szokott menni jó sok idő.
Forma 1 nagyon jó példa erre, mikor a versenyző szemszögéből láthatjuk a dolgokat: kanyar előtt hatalmas fék, plusz visszaváltás, mikor elkezdi tekerni a kormányt, már gázt ad.
Szokták állitani akár egy körön belül is a fékerőeloszlást, de nem egy kanyaron belül. Enyhébb kanyarnál hátrébb engedik a fékerőt, mert nincs szükség nagy fékhatásra, nagy kanyarnál pedig előlre, mert igy hatékonyabban lehet fékezni.
és a kanyarban kell nyomni a gázt? Értelem szerűen ha nagyot nyomsz akkor kipördülsz, de ha csak egy kis gázt tartasz amikor fordulsz arra gondolok, vagy csak gurulnak gáz nélkül, pl hajtűkanyarokban? Ez már kicsit fizika :D
Talán ha egy kis gázt nyomnak akkor jobban fordul az autó nem? Mert a hátsó kerekek tolják az elsőt ami így lendületesebben fordul. Legalábbis az én elméletem valahogy így néz ki.
"Mert a hátsó kerekek tolják az elsőt ami így lendületesebben fordul. Legalábbis az én elméletem valahogy így néz ki"
Azért nem teljesen így van. Több eset van:
1. első kerekek tapadása nagyobb, mint a hátsóké: gázadásra gyorsul az autó és íven marad, addig, amíg a hátsó kerekek tapadnak. Amint elvesztik a tapadásukat(hátsó kerekek) elkezdenek a kanyar külső íve felé csúszni(túlkormányzottság).
2. első kerekek tapadása kisebb, mint a hátsóké: gázadásra gyorsul az autó és íven marad, addig, amíg a hátsó kerekek tapadnak. Amint elvesztik a tapadásukat(első kerekek) elkezdenek a kanyar külső íve felé csúszni(alulkormányzottság)(elkezdi tolni az elejét, más szavakkal, hiába van elfordítva a kormány a kocsi egyenesen megy).
3. első kerekek tapadása egyenlő a hátsókéval: gázadásra gyorsul az autó és íven marad. Amikor elkezdenek csúszni a kerekek(az összes, mivel azonos tapadásuk van) a kocsi lekezd mind a 4 kerekén csúszni(powersliding) a kanyar külső íve felé.
Ezeket persze sokmindentől függenek.
2. pont javtása:
2. első kerekek tapadása kisebb, mint a hátsóké: gázadásra gyorsul az autó és íven marad, addig, amíg az ELSŐ kerekek tapadnak. Amint elvesztik a tapadásukat(első kerekek) elkezdenek a kanyar külső íve felé csúszni(alulkormányzottság)(elkezdi tolni az elejét, más szavakkal, hiába van elfordítva a kormány a kocsi egyenesen megy).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!