Mai autókkal kuplung nélküli váltás káros?
Tudom, hülye és értelmetlen dolog, de csak érdeklődés szintjén, lehetne úgy váltani kuplung nélkül a mai autókkal, hogy semmi se sérüljön? Szóval mint a régi tolókerekes váltókkal amiknek semmi baja nem volt ha így váltottál, lehet úgy a maiakkal is?
Próbáltam a kocsimmal, egy 2006-os skoda fabia, és igazából ment a dolog, pl 3-asból elkezdtem lefelé húzni, és pár másodperc múlva már nem fogta a váltót és kijött szépen üresbe, és ugyan így finoman amikor húztam 4-esbe bement, de nem mertem tovább kísérletezni nagyon.
Ez alapján nem volt semmi recsegés és beszorulás, szóval én mint laikus azt mondanám hogy nem sérült a váltó, de annyi minden van még ott. Ne is próbálkozzak inkább tovább? Nem akarok így vezetni, csak kíváncsiság miatt csináltam.
"Szóval mint a régi tolókerekes váltókkal amiknek semmi baja nem volt ha így váltottál, lehet úgy a maiakkal is?"
A régi tolókerekes és kapcsolókörmös váltók fogaskerekeit is csúnyán le lehetett borotválni a kuplung nélküli váltással, ha nem voltál eléggé ügyes. Felkapcsolásnál még csak-csak ment a dolog, visszakapcsolásnál viszont igényelték a dupla kuplungolást kis gázzal.
Ugyanez a helyzet a mai szinkronváltókkal is. Lehet velük kuplung nélkül kapcsolni, felfelé szokott is sikerülni. A visszakapcsolás már nehezebb, ott közben gázt is kellene adni. De ha nem erőlteted a kart és nem recseg a váltó, nem károsodik benne semmi. Viszont az üzemszerű használat az, hogy kinyomott kuplunggal kapcsolgatsz.
igen lehet, de nem egyszerű. Először is mikor egyik sebességből kihúzod, azt akkor kell megtenni, mikor a gázt elvetted, de még mielőtt motorféküzembe menne át az autó, ott van egy pont amikor tehermentes a hajtáslánc, nem feszülnek össze a fogaskerekek. Aztán ki lehet tapasztalni, hogy mikor van az, amikor közel, vagy pont azonos kerületi sebességre ér következő, kapcsolandó fokozathoz tartozóa két fogaskerék. Visszaváltani is lehet, az még nehezebb, ott ki kell tenni üresbe annál a tehermentes pontnál, amit fent írtam, majd üresben nyomsz egy gázfröccsöt, és ott is ki lehet tapasztalni hogy mekkora gázfrösscöt kell adni, hogy fokozat fogaskerékpárjának, (amibe vissza akarsz váltani) kerületi sebességei kb. azonos szintre kerüljenek. Ezt először úgy könnyebb kitapasztalni, hogy üresbe húzás után egy jó nagy gázfröccsöt adsz üresben, és egyből tolod vissza finoman a kapcsolni kívánt kisebb fokozat fel a kart, de nem erőltetve. Ekkor lesz egy pont ahol jó esélyel magától beugrik a kar, mikor ahogy esik a fordulat, az említett módon a két fogaskerék kerültei sebessége kb. azonos szintre kerül. Aztán ha ezt többször megcsinálod akkor tuddni fogod hogy ez fülre kb. milyen fordulatgszámon következik be, így már jobba tudod majd a szükséges gázfröccs mértékét.
ez a módszer amit leírtam egyébként semmi hokuszpokuszt nem tartalmaz, régen a nem szinkronizált váltókkal is kb. így kapcsolgattak. Na most a szinkronváltóval is kapcsolhatsz így, ezzel a módszerrel kiméled a szinkrongyűrűket, ha csonk nélkül sikerülnek így a váltások.
Én a saját autómmal ezt megcsináltam már párszor felfele és lefele is minden fokozatban, kell hozzá némi műszaki érzék, de jópárszor meg is recsekgtettem, így mókának meg érdekességnek tök jó, de amúgy nem hasznos, neked is recsegni fog jópárszor, így csak akkor csináld ha nem sajnálod a szekezetet mert ha nem megy sokat lehet vele ártani :)
de ez hasznos is lehet így utólag belegondolva, mert ha tegyük fel elromlik a kuplung, beesik a pedál stb... és kint vagy az országúton, akkor ha így haza tudnád hozni az autót akkor nem kellene 100 ezerért trélert bérelni.
Amúgy köszi a választ, ez jó ötlet ahogy leírtad.
Amúgy vezettem régebben egy 148 as Tatra-t , közel 40 éves az autó, szerintem legalább annyian vezették is és a legtöbbjük olyan mint a hentes, nem fogják fel az idióták hogy kényes ez a kocsi azért nem veszi be a sebességet, és beleerőltetik, de ha szépen vezeti az ember akkor semmi gond nincs. Szóval ha 40 év alatt nem ment tönkre az a váltó, akkor szerintem pár recsegés belefér személyautónál is, legközelebb jobban fogsz vigyázni, nem fog az rögtön tönkre menni :)
"hasznos is lehet így utólag belegondolva, mert ha tegyük fel elromlik a kuplung, beesik a pedál stb... és kint vagy az országúton, akkor ha így haza tudnád hozni az autót"
Ha beesik a kuplungpedál, akkor régen rossz. Addíg el tudsz vele közlekedni amíg nem kell megállni. A megállás után, meg szívás van. Járó motornál nem tudod 1-esbe rakni (legfeljebb, ha már gurul az autó), álló motornál 1-esbe rakott váltóval meg nehezen indul az autó (az önindítónak sem használ...).
Ennek ellenére már többször mentem haza, szakadt kuplung bowdennel, beesett kuplung pedállal. Motorkerékpárral még elindulni is lehet kuplung nélkül, csak egy kicsit kell megtolni...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!