A Japán autók miért rohadnak jobban, mint az Európaiak?
Valamikor, a boldog emlékű '70-es és '80-as években, mikor Európában először jelentek meg nagy számban a japán autók, nagy meglepetést keltett, hogy a hasonló méretű és teljesítményű európai típusoknál kisebbek és könnyebbek voltak. Ezt az akkori félig-meddig hozzáértő autókedvelők azzal magyarázták, hogy "nincs bennük anyag". El is terjedt a köztudatban, hogy a japán autók papírvékony, rohadós lemezből készülnek és ez a mai napig kiirthatatlan.
Való igaz, az akkori japán autók igencsak szerettek rohadni. De az európai kortársaik is. Élesen találkozó, vízcsapdát képző lemezek gyenge bevonattal, patenttal rögzített, a vizet kiválóan megtartó, a patentnál elektrokémiai korróziót elindító díszlecek, átgondolatlan vízelvezetés - hamar kikezdte az idő vasfoga az akkori autókat. Jó példa erre a Jaguar XJ S1 karosszériája, amit rettenetes küzdelem rozsdamentessé tenni. Csak míg az európai típusokhoz volt javítóelem és a lakatosok jól ismerték a szerkezetet, a japánokhoz meg nehezebb volt alkatrészt szerezni és a karosszériák felépítését sem ismerték annyian. Így a korabeli európai autókból több maradt fenn, mint a japánokból.
Azóta a helyzet megváltozott, már vagy tíz-tizenöt éve jónak mondható a korrózióvédelem az európai és a japán típusok esetén is. Messze nem jelent akkora veszélyt a rohadás egy törésmentes vagy jól javított karosszéria esetén, mint mondjuk a '90-es években - gondoljunk csak az Opel Astra F-ek híresen rohadós hátsó sárvédőire.
A köztudatban viszont még mindig él a rohadós japán autó mítosza, talán soha nem is fog kiveszni onnan. Pedig nincs alapja: a japán típusok sem hajlamosak jobban vagy kevésbé a korrózióra, mint az európaiak. Mióta pedig a japán gyártók is sorra megnyitották a gyártó- és összeszerelő üzemeiket itt, Európában, azóta nincs is értelme nagy különbségről beszélni. Nincs hónapokig tartó hajózás a tengeren, sós párában és nem is fanatikus, végletekig precíz (vagy legalábbis annak tartott) japán biodroidok szerelik össze az autókat, hanem európai dolgozók.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!