Miért fogyaszt a Diesel motor kevesebbet mint az Otto?
#11
Koszonom a válaszokat!
Igazán tanári megfogalmazás és értheto irás!
Van itt keveredés rendesen, meg kioktatás oda-vissza.
1. A magasabb hőmérsékletű égés magasabb hőmérsékletű, tehát magasabb nyomású égésgázt jelent, tehát igenis a magasabb gázhőmérséklet magasabb teljesítményt eredményez. A henger hűtésének ehhez semmi köze, az égéstérben szó sincs állandó hőmérsékletről. Plusz még dízelnél a magasabb kompresszió is plusz fűtést jelent, a gázolaj gyulladási hőmérsékleténél magasabb sűrített levegő-hőmérséklet van már a befecskendezés előtt.
A magasabb hőmérséklet nem azonos értelmű a magasabb hőveszteséggel. Összességében lehet, hogy több a veszteséghő, de a hasznos is.
2. Egy benzines motornál az üzemanyag-levegő arány kötött, ha feltöltöd a motort, növelned kell a bevitt üzemanyagmennyiséget is, különben nem gyullad. A dízelnél nincs ilyen, a növelt légbevitel egy jó darabig plusz üzemanyag nélkül is növeli a teljesítményt, mert az égést a légfelesleg közelebb viszi az ideális égéshez, mennyisége és magasabb induló hőmérséklete (ezzel jobb porlasztás) miatt is, plusz a hőtől táguló gázmennyiség is növekszik, ami szintén nyomást emel.
3. A benzines motorban az égés SZINTE robbanásszerű (de NEM AZ! a hengerben, ha robbanás van, az már rég rossz, lásd kopogásos égés), nagyon gyorsan terjed a lángfront, a dugattyú útjának tágulási szakaszában van egy csúcsnyomás, de az rohamosan esik az alsó holtpontig, ezért a dugattyú teljes útján az átlagos nyomás "pichafüst".
A dízel lángfrontja lassabb, a hengerben a nyomás a dugattyú tágulási ütemi útján szinte lineárisan fennáll, ezzel nagyobb átlagos nyomatékot csinál munkaütemben, mint a benzines. Ja és ez persze kisebb fordulatszámon történik, tehát a valaki által fentebb írt kevesebb munkaütem = kevesebb üzemanyag-felhasználás érvben is van igazság.
Mindezek az okok együtt eredményezik azt, hogy a kb. 5%-kal alacsonyabb égéshőjű gázolajból 10-20%-kal több teljesítményt hoz ki a dízelmotor, mint a benzines ugyanannyi benzinből. Vagy fordítva, ugyanolyan teljesítményhez 15-20%-kal kevesebb mennyiségű üzemanyag kell.
És akkor még csak tömegarányról beszéltünk, azt nem is néztük, hogy a tankoló sofőrnek a liter számít, a benzinnek meg a fajsúlya kisebb, vagyis ezzel az azonos betankolt tömeghez tartozó litertérfogata 10%-kal magasabb, mint a gázolajé. (1 kg benzin 1,33 liter, 1 kg gázolaj meg 1,2 liter).
"a kb. 5%-kal alacsonyabb égéshőjű gázolajból 10-20%-kal több teljesítményt hoz ki a dízelmotor, mint a benzines ugyanannyi benzinből. Vagy fordítva, ugyanolyan teljesítményhez 15-20%-kal kevesebb mennyiségű üzemanyag kell."
A félreértések elkerülése végett kihangsúlyoznám, itt igazán hasznos energiáról beszélek, nem teljesítményről. Csak egy autósnak az nem mond semmit. Mint ahogy az sem mondott volna semmit, ha a teljesítményt fizikailag helyesen az üzemanyag-fogyasztás gramm/s adatához viszonyítottam volna.
Ezt azért tettem hozzá, hogy ne borítsuk meg a fizika helyes szintaktikáját (meg hogy megelőzzem a kötözködést).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!