Hogyan működnek az automata váltók?
Minden felől azt lehet hallani, hogy amerikában "nem tudják" kezelni a kézi váltót, mert arrafelé automata váltók vannak.
Hogy működik pl egy, a képen látható váltó?
Arra vagy kíváncsi, hogy kapcsolgat a váltó vagy arra, hogy kell használni?
Az előbbi bonyolultabb, nem kezdek most bele. Az utóbbi egyszerűbb. Ez egy háromfokozatú, kézzel nem kapcsolható hidrodinamikus automata váltó előválasztója. P-ben a váltó kimenőtengelye reteszelt, ez felel meg annak, mikor kéziváltós autóval sebességben parkolsz. Az R a hátramenet, az N az üres, a D az előremenet. A "2" jelzésű fokozatban csak az első két fokozatot kapcsolja a váltó, L-ben csak az elsőt. A használata nem bonyolult: benyomott fékpedállal indítasz, a reteszelőgombot benyomva P-ből R-be vagy D-be húzod a kart, majd lelépsz a fékről. Ekkor előre vagy hátra indul el az autó igen lassan, kúszva. Gázadásra gyorsabban megy, fékezésre lassabban. Irányt váltani álló helyzetben, benyomott fékpedállal, benyomott reteszelőgomb mellett lehet.
D-ben csak a gázt nyomod, az autó megy előre, kapcsolgat. Ha lejtő jön, nehéz terepre tévedsz vagy nehezet vontatsz, visszább kell húzni a kart 2-be vagy L-be. Ilyenkor nem kapcsolja az összes fokozatot, megakadályozod a felesleges kapcsolgatást. Lejtőn lefelé ugyanis az ilyen automata gond nélkül felkapcsol direkt fokozatig, te meg csodálkozol, miért nincs motorfék. Nehéz vontatmánynál is ez a gond: gázadásra felkapcsol direktbe, de ott nincs elég nyomaték, a motor csak csörög.
Előzésnél általában elég csak padlógázt nyomni, az okosabb hidrodinamikus váltók ismerik az ún. "kick-down" módot, gázadásra visszakapcsolnak és megindul az autó.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!