Mi a különbség az injektoros és a karburátoros motor működése között?
Injektor: Elektronikus üzemanyag befecskendező rendszer.
A karburátor pedig elég egyszerű elven működik.
A karburátor elég egyszerű szerkezet
A másik neve porlasztó, mivel a benzint elporlasztja
Ez mechanikus szerkezet
pl itt egy: [link]
Itt mindent be kell állítani, pl levegő-benzin arány, úszószint... a benzin-levegő arányt pl egy csavarral tudod állítani
Az injektor bonyolultabb: [link]
Itt a rajzon lévő ECU végzi helyetted a munkát, az az agy
a levegőmennyiséget nem csavarokkal állítod, hanem légtömegmérő méri
Az új autók 99,9% injektoros
De mondok pár karburátorosat:
Lada / Skoda / Trabi és minden szoci autó
És az amerikai izomautók, pl ez a '69-es Chevrolet Chevelle: [link]
Ezeket ha újjá építik akkoris többnyire karburátorral szerelik őket, mégpedig HOLLEY karbival :)
Itt egy Holley: [link]
Ja amúgy egy 15 éves autóimádó vagyok :DD
Kicsit bővebben..
A karburátor a szívott levegőt használja az üzemanyag porlasztására, és vannak segédkiépítések hidegindításhoz, gyorsításhoz többletüzemanyag bejuttatásához. A szívótorokban lévő nyomás /is/ vezérlést ad az előgyujtás változtatásához.
Injektoros rendszer: elektronika, computer, tárolt alapadatok nélkül nem működik /talán csak a korai típusok/.
Computer vezérel mindent: értékeli a jeladók által adott "adatokat": levegő- vízhőmérséklez, oxigénszint a kipufogógázban, motorfordulat, főtengelyszöghelyzet, kopogásérzékelő stb. Ezekből aztán "levonja a következtetéseket" és vezérli a szívótorokba fecskendezett üzemanyagmennyiséget, változtatja az előgyujtást, jelet ad a fordulatszámmérőnek.. soroljam?
Megjegyzi a szélsőséges üzemállapotokat, ezt olvassák ki a szervizben kódkiolvasóval, aztán kitalálják /vagy csak találgatják hosszú ideig/ mi okozta a hibát.
Dióhéjban, üdv: StMiklos
Az injektoros motornál befecskendezi/bespricceli a benzint az égéstérbe,az injektor.
A Porlasztónál (a motor vákuumát kihasználva),egy,illetve több kis fúvókákon keresztül maga a vákuum szívja be a benzint a karbiból és így jut be az a robbanótérbe.
Előbbi sokkal pontosabb adagolást,tesz lehetővé amit 1 elektronika szabályoz,és a másodperc tört része alatt képes megváltoztatni/elzárni a mennyiséget,annak megfelelően hogy például te hogy nyomod a gázt,és az egész rendszer különféle egyéb adatok is figyel,mint például a kipufogó gáz oxigén tartalma, külső légnyomás,páratartalom,hőmérséklet stb. Emiatt kevesebbet eszik az injektoros karburátoros társánál,viszont sokkal drágább és ha elromlik akkor nem 2 fillér megjavítatni,vagy cserélni.
Előzőnek, kérdezőnek.. Nem az égéstérbe fecskendezi, nem diesel az, hanem a szívócsőbe, már csak azért se, mert még elég sok motor van, aminek csak egy központi befecskendezője van /jobb ha minden hengerhez tartozik egy/, akkor az csak 1 hengeres lenne?
Üdv: StMiklos
:)Igen..tudom, igazad van Miklós...,valóban a szívócsőbe adagolja,és onnan szívja be együtt a levegővel a henger, csak nem akartam ezzel is bonyolítani válaszomat. Az alapvető különbségre akartam tenni a hangsúlyt,azaz
vákuum & injektálás.
Üdv!
Közben eltelt pár év.
A benzinesek közt is megjelentek a közvetlen befecskendezésű motorok.
Ennek az előnye: Réteges feltöltés lehetséges.
Ennek következtében a gyertya körül alakul ki az optimális levegő/benzin arány, a feltöltött henger alsóbb részén lehet szegényebb a keverék.
Fajlagos üzemanyagmegtakarítás érhető el.
Stb..
Nézzük pár év múlva :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!