Dízelnél baj ha 3 fölé megy a fordulatszám? (1000 rpm)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Érdekes, én rendszeresen majdnem 2 órákat megyek folyamatos 3000-es fordulaton a dízel üzemű autómmal és még soha nem panaszkodott a 215.000km alatt, amit megtettem eddig vele.
Sőt egy-egy előzésnél a 3300-3400-ba is belenyalt már. Semmi baja nem lett.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
# 4! Ez nagyon nem így van!
A nyomaték és a teljesítmény nem egyenesen arányos minden fordulaton!
Tessék, itt az autóm motorjának gyári jelleggörbéje: [link]
A fekete a nyomaték, a fehér (rosszul látható, de azért kivehető) a teljesítmény.
A nyomaték 2300-as fordulat körül éri el a maximális értékét, 240Nm-t. 2500 után valóban valamelyest csökken. A teljesítmény viszont nem csökken 2500 fölött. 4000-nél éri el a maximális 74kW-ot.
Ahhoz pedig hogy 130-140-es tempót tarts nem kell 240Nm, bőven elég 220Nm is 69kW mellett.
A 3000-es fordulattól baja persze hogy nem lesz. A tempomatot mindig kerek 3000-es fordulaton nyomom be és így megyek napi 240km-eket. Sőt, megsúgom, hogy műszakin a környezetvédelmi mérésen lepadlózzák a dízeleket is tiltásig szemrebbenés nélkül. Kibírja.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Nem mondtam, hogy egyenesen arányos. A teljesítmény a forgatónyomaték és a fordulatszám szorzata. Kicsit tényleg félreérthetően fogalmaztam. Általában a nyomatékcsúcs felett egy darabig még nő a teljesítmény, mert a nyomaték nem esik olyan meredeken, a fordulatszám emelkedése ellensúlyozza. Viszont a dízelek jó részénél meredeken esik a teljesítmény. Vannak jól pörgő dízelek, de némelyiket szinte csak 2000 és 3000 közt lehet használni, alatta és felette nem sok minden van.
Elvileg a motornak tiltásig semmi baja nem lehet. Épp azért van, hogy megóvja a motort a károsodástól. A sebesség tartásához normál sebességeknél nem kell nagy teljesítmény, gyorsításkor viszont általában nem érdemes egy dízelt 4-5000-ig pörgetni. Persze ez motoronként változó, de általában elég jól érezhető, hogy hol fogy el az erő.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Egy motor azért szabályoz le adott fordulatnál, mert addig nyugodtan lehet pörgetni.
Mit gondolsz, régebben mikor még csak 5 sebességes váltók voltak, 160-180-as tempóknál jóval 3000 fölött volt már a fordulat, mégis sok-sok ezer kilómétert birtak ezek az autók is igy, hibamentesen.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
# 6, oké, ezzel így egyetértek.
Ha úgy vesszük, hogy álló helyzetből intenzív gyorsítással kell kilőni, úgy én sem forgatom 5000-ig, mert semmi értelme. 3000 körül elváltom. Ez így igaz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!