Dízelnél baj ha 3 fölé megy a fordulatszám? (1000 rpm)
Érdekes, én rendszeresen majdnem 2 órákat megyek folyamatos 3000-es fordulaton a dízel üzemű autómmal és még soha nem panaszkodott a 215.000km alatt, amit megtettem eddig vele.
Sőt egy-egy előzésnél a 3300-3400-ba is belenyalt már. Semmi baja nem lett.
# 4! Ez nagyon nem így van!
A nyomaték és a teljesítmény nem egyenesen arányos minden fordulaton!
Tessék, itt az autóm motorjának gyári jelleggörbéje: [link]
A fekete a nyomaték, a fehér (rosszul látható, de azért kivehető) a teljesítmény.
A nyomaték 2300-as fordulat körül éri el a maximális értékét, 240Nm-t. 2500 után valóban valamelyest csökken. A teljesítmény viszont nem csökken 2500 fölött. 4000-nél éri el a maximális 74kW-ot.
Ahhoz pedig hogy 130-140-es tempót tarts nem kell 240Nm, bőven elég 220Nm is 69kW mellett.
A 3000-es fordulattól baja persze hogy nem lesz. A tempomatot mindig kerek 3000-es fordulaton nyomom be és így megyek napi 240km-eket. Sőt, megsúgom, hogy műszakin a környezetvédelmi mérésen lepadlózzák a dízeleket is tiltásig szemrebbenés nélkül. Kibírja.
Nem mondtam, hogy egyenesen arányos. A teljesítmény a forgatónyomaték és a fordulatszám szorzata. Kicsit tényleg félreérthetően fogalmaztam. Általában a nyomatékcsúcs felett egy darabig még nő a teljesítmény, mert a nyomaték nem esik olyan meredeken, a fordulatszám emelkedése ellensúlyozza. Viszont a dízelek jó részénél meredeken esik a teljesítmény. Vannak jól pörgő dízelek, de némelyiket szinte csak 2000 és 3000 közt lehet használni, alatta és felette nem sok minden van.
Elvileg a motornak tiltásig semmi baja nem lehet. Épp azért van, hogy megóvja a motort a károsodástól. A sebesség tartásához normál sebességeknél nem kell nagy teljesítmény, gyorsításkor viszont általában nem érdemes egy dízelt 4-5000-ig pörgetni. Persze ez motoronként változó, de általában elég jól érezhető, hogy hol fogy el az erő.
Egy motor azért szabályoz le adott fordulatnál, mert addig nyugodtan lehet pörgetni.
Mit gondolsz, régebben mikor még csak 5 sebességes váltók voltak, 160-180-as tempóknál jóval 3000 fölött volt már a fordulat, mégis sok-sok ezer kilómétert birtak ezek az autók is igy, hibamentesen.
# 6, oké, ezzel így egyetértek.
Ha úgy vesszük, hogy álló helyzetből intenzív gyorsítással kell kilőni, úgy én sem forgatom 5000-ig, mert semmi értelme. 3000 körül elváltom. Ez így igaz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!