Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » A Polski Fiat 125p mért...

A Polski Fiat 125p mért hasonlít annyira a Ladára? Van összefüggés a két autó között?

Figyelt kérdés
MA láttam egy ilyet az utcán. Sok elem rajta egy az egyben ugyan az, mint a Ladán.
2014. szept. 16. 11:33
1 2
 11/16 anonim ***** válasza:
ja, igen, a pollák elöl-hátul tárcsás volt, és ennek egy átka volt: a vizsgáztatás ... a kéziféknek fognia kellett vizsgán rendesen, ha berántották ... na most, a tárcsán ezt nem igazán tudták tökéletesen megoldani, ezért vizsga előtt kicsit vasalni kellett a féket (félig behúzott kézifékkel pár kört menni) ... ezt a vizsgáztató is tudta, és mikor az autó alá ment qrvára kerülte a hátsó féket, mert odaégett a keze, ha hozzáért
2014. szept. 16. 15:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/16 anonim ***** válasza:
A tárcsafék egyszerűbb, igénytelenebb és jobban bírja a szélsőséges körülményeket, mint pl. a sár, víz, por. Cserébe a kéziféket valóban nehéz megoldani rajta és nem is szokott olyan erős lenni, mint a dobféken.
2014. szept. 16. 18:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/16 anonim ***** válasza:
Ha vezeted a kettőt, nen nagyon veszel észre különbséget, menettulajdonságra kényelemre kb egyformának tűnnek.
2014. szept. 16. 23:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/16 anonim ***** válasza:
100%

Annak idején, a '60-as évek elején a Fiat két típust tervezett az öregecske középkategóriás autóik (1100 és 1300/1500) leváltására. A kisebbet 124-nek, a nagyobbat 125-nek hívták. A két típust építőszekrény-elv alapján építették: közös volt néhány karosszériaelemük, futómű- és fékalkatrészük és a motortérben is voltak egyező elemek.

A 124-es volt a kisebbik modell, 1200 köbcentis, nyomórudas motorral. A '60-as években új népautót kereső Szovjetunióben ezt a modellt is tesztelték és mivel ez volt a legkevésbé alkalmatlan az ottani viszonyokra (az európai gyártók egyetlen modellje sem bírta a kiképzést), ezért a Fiatnál áttervezték, beleerőlködtek egy másik motort, megemelték az egészet, átalakították a futóművet, a fékeket - ez lett a 124R, amit ezen a néven csak páran ismernek. VAZ 2101-ként vagy Ladaként viszont annál többen, mert ebből lett az első "kétkörlámpás ezerkettes" 1970-ben.

A nagytestvér, a 125-ös egészen zseniális volt: Gioacchino Colombo (igen, az a Colombo, aki a Ferrari kis V12-eseit építette) tervezett hozzá egy 1.600 köbcentis, szíjas DOHC-vezérlésű motort lapkás szelepállítással, 90 lóerővel. Ehhez jött a Special kivitelben az ötfokozatú váltó, illetve a zseniális futómű: elöl kettős keresztlengőkar, hátul vékony laprugós merev híd, körben tárcsafékek. 100 lóerő, 170 km/h-s végsebesség egy családi autóban - ja, és mindez 1968-ban. Érdekes, hogy a legendás Ferrari 250 GTO sem tudott technikailag többet a 125-ösnél, csak értelemszerűen kevesebb kompromisszummal adta ezt elő. A 125-ös is eljutott a keleti blokkba, csak kicsit kacifántosabban.

A helyzet ugyanis az volt, hogy Lengyelországban igen jó volt a kapcsolat az olaszokkal, több Fiat-típust is szereltek össze az FSO-ban a két világháború között, aztán jött a marha nagy szovjet barátság és ennek gyermeke, a Warszawa nevű ormótlan gépjármű. Ehelyett kerestek valami újat a lengyelek, így fordultak a Fiathoz, ahonnan egy egészen érdekes hibridet kaptak. A műszaki tartalom a 125 előtti "fürdőkád" 1300/1500-asé volt, a karosszéria pedig nagyjából a 125-ösé, de kicsit módosítva (kör alakú fényszórók, más hűtőrács, kevesebb díszléc). Vagyis újracsomagolták a lejárt szavatosságú régi modellt. Szó sem volt a Colombo-féle motorról vagy az ötfokozatú váltóról, a régi, nyomórudas motorok ereje négyfokozatú kormányváltón át próbált eljutni a talajra.

A keresztségben Polski Fiat 125p nevet kapott modell az eredeti, torinói 125-ös előtt pár hónappal készült el 1967-ben.

Tehát a Fiat két testvérmodellje egyidőben készült a keleti blokkban: a 125-ös lebutított változata 1967-től érkezett, a 124-es alaposan átalakított kivitele pedig 1970-től. Voltak is érdekességek: a 125p eleinte a 124-es külső kilincseivel készült, míg a 124-alapú Lada a kezdetektől a 125-ös süllyesztett kilincseit kapta. Viszont - hasonlóan az eredeti modellekhez - sok volt a közös vonásuk. A tető, az ajtók, a küszöbök és az üvegek megegyeztek, bár a Polskinak eleinte csak egy emelőbakja volt oldalanként. Ezek a két Fiat rokonságából adódtak. Az autók orrát és farát át lehetett építeni egyikről a másikra: ha az ember vállalta, hogy a tűzfal előtt vagy a csomagtér mögött lebont mindent, rá tudta applikálni a Ladára a Polski elemeit vagy fordítva. A Polski fékrendszere torinói módra négytárcsás volt és bár a hátsó hídja más, mint a Ladáé, mivel laprugós, a féltengelyei házasíthatók a Lada-híddal, így kerülhet a Ladára hátra tárcsafék. Az első fékek viszont másak: a Polskin egydugattyús úszónyergek voltak (Fiat-örökség), a Ladán kétdugattyús fixek (a fene se tudja, honnan túrták Torinóban). Eleinte egykörös volt a Polski fékrendszere, holott a 125-ös kezdettől kétkörös, míg a Lada - a 124-essel ellentétben - az első pillanattól kétkörös fékkel készült. Kész szerencse, hogy legalább a felnik egyeznek: a Polskik 4,5J13-as kerekei csereszabatosak a korai, "stadionlyukas" Lada-felnikkel. Az utastérben az ülések, kárpitok cserélhetők, talán csak a padlószőnyeg más. Az indok egyszerű: a Polski tengelytávja kb. 6 cm-rel nagyobb, ezért a hátsó ülések messzebb vannak az elsőktől. Használat közben érezni is, mivel a Ladában hátul elég kevés a hely.

A hasonlóság az 1500-as négykörlámpás Lada (2103) és a korai, Mustang-lámpás, krómmaszkos, kormányváltós Polskik közt a legszembetűnőbb. Nem meglepő, ugyanis a 2103 is hibrid: a 124-es karosszériájára próbálták ráhúzni a 125-ös formavilágát Torinóban (bizony ám, az első három típus még teljesen olasz tervezés volt), csak valahogy az kicsit szebbre sikerült (legalábbis nekem jobban tetszik). A motornak viszont nincs köze a Polski 1500-asához, az a 124R OHC-motorjának hosszabb löketű kivitele, míg a Polskié a régi, nyomórudas 1500-as.

Nem alaptalan tehát, amit a két autó hasonlóságáról gondolsz, tényleg van közük egymáshoz. Csak nem egyszerű a történetük.

2014. szept. 17. 07:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/16 anonim ***** válasza:
#14 gratulálok :)
2014. szept. 17. 09:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/16 anonim ***** válasza:

Külsőleg szinte egyforma hiszen Fiat liszenc, viszont a polski megtartotta az eredeti fiat 125 jelleget motorikusan is, a lada viszont nem. Tehát mindbe a jól bevált tartós OHV vezérlés van. A lada fejlesztgette a sajátját a maga idétlen módján mindig.

Nem volt csereszabatos a ladával, nekem például csak a főfék és kuplung munkahenger sikerült csont nélkül és a víztartály de a ladáé. abból is ócskább volt mert nem alumínium magnézium ötvözet csak egyszerű vas öntvény. Kilométer óra spirál és apróságok még :-D A polák váltója és fékrendszere egyszerűen valami zseniálisan finom volt a legnagyobb hidegben is és bitangul tartós. A motor úgyszintén, ráadásul gyárilag! dupla torkú karburátorral. Az úttartása fényévekkel jobb mint a lada, egyedül a kasztnija az ami borzalom volt sajnos. Spórolás miatt gyenge minőségű acélt használtak alváznak és hiába volt meg a vastagsága már a festés alatt korrodált mint atom. Például az enyémet már öt éves korában újra padlólemezeztük kazánlemezzel ami után még 24 éves koráig sem volt ilyen probléma. Sajnos az ólommentes benzin bevezetése miatt váltam meg tőle. Egyszerűen Imádtam. Bocsi, de nem bírtam el hogy ne dícsérjem ezt az autót, de csak most érzem mennyire jók is voltak ezekhez az agyonhájpolt tömegautókhoz viszonyítva.

2020. febr. 19. 06:35
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!