A több turbós motorok hogyan működnek? A turbok nyomása összeadódik?
Tegyük fel van 2 turbó. Egyik tölt pl 1 BAR-t a másik meg 2-t ha külön külön nézzük. És ha ez a 1 egymásba tölt a képen átható módon akkor ez 1+2 azaz 3 bar töltést jelent? Vagy a nagyobbnak akkora a szívóhatása hogy csak annak a töltése érvényesül?
honnan szedted te ezeket a bar-okat? :D
ilyen nincs, hogy melyik turbó mennyivel tölt... van egy töltőnyomás határoló (waste gate szelep) ami korlátozza a maximális nyomást, hogy ne repüljön szét a motor 3 másodpercen belül ha padlóig nyomod a pedált
több turbós motornál általában úgy méretezik a turbókat, hogy az egyik kicsi, a másik nagy legyen...
kicsi turbó előnye, hogy alacsony az ellenállása, ezért gyorsan pörög fel, és egészen alacsony fordulatról is tölt, viszont magas fordulatszámon már nem tud elegendő levegőt nyomni a motorba, így zuhannásba kezd a nyomatékgörbe, és azt fogod érezni, hogy ugyan a motor elforog 6000-ig, de igazából 4000-től már nem sok erő van benne
a nagy turbó ezzel szemben magas fordulatszámon tud hatékony lenni, viszont a hátránya, hogy nagyon lassan pörög fel, ezért nagy a turbólyuk, és csak magas fordulaton lép működésbe...
így a kicsi és nagy turbó kiegészíti egymást, és a kocsi pincétől padlásig megy (és zabál) mint a barom
A legegyszerűbb több turbós rendszer az, amit az utolsó felvázolt, a parallel twin turbo. Itt két kisebb feltöltőt egyszerre forgat 2-2/3-3/4-4 henger kipufogógáza. AZ előnyeit már írták, kis tehetetlenség, kisebb turbólyuk.
A bonyolultabb a szekvenciális twun turbo rendszer, ezt hívják egyszerűen csak biturbónak, amikor a két feltöltő "egymást tölti".
A BMW N57S 3 turbós megoldása ennek a kettőnek az ötvözése. AZ első körben van a két kisebb turbó ( az egyik leválasztható egy pillangószeleppel, így alacsony fordulaton is biztosítható egy feltöltő maximális töltése ) és ezekre dolgozik rá egy nagyobb turbó.
Itt egy elég jó ábra a működéséről:
P.S: ne írjatok már olyat, hogy egy turbó áll vagy menet közben kapcsol be, mert ettől kiráz a hideg :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!