Milyen kamiont ajánlotok nemzetközire?
Nincs konkrét elképzelésem, rátok hagyatkoznék.
Márkában amit eddig javasoltak: mercedes, man, daf.
Fontos szempontok: jó átlagfogyasztás, kényelmes fülke.
Ti milyeneket javasoltok?
Mindenki másra esküszik, valamiben ez jó, valamiben az, erről megy a vita mindenhol.
Én autómatát vennék, de olyat amibe bele lehet nyulni(Dafnak van ilyen váltója, de szerintem a többiben is) Fülkéből a legnagyobb, Motorból csak EURO6. A többi már csak pénz kérdése
És a legdrágábbak is a Scaniák.
Első kérdés, hogy mire használnád? A második, hogy mennyi van rá? A harmadik, hogy hol járnál vele.
Szlovéniában és Ausztriában pl übersz0pás az euro5 alatti autó az útdíjat illetően, az olaszoknál mondjuk tökmindegy, de oda el is kell valahogy jutni..
A jó átlagfogyasztás...khm, illúziókat nem kell kergetned. Azonos tömeg mellett, azonos teljesítményű és futású autók között nem lesz lényeges fogyasztásbeli különbség, gyakorlatilag azonos körülmények között 10% alatti a fogyasztáskülönbség. Ez így elsőre soknak tűnhet, de nem az. Nálunk egymást követő rendszámú és alvázszámú, azonos futású XF105-ök között is van 3-5% eltérés. Pedig az autók az utolsó csavarig ugyanazok.
Szóval az olyan, hogy az egyik 28 litert eszik a másik meg 33-at azt elfelejtheted. Nem rég volt egy euro6 összehasonlító teszt, az R450 Streamline decire annyit evett, mint a 1845-ös Actros.
A DAF-ok nem rosszak, az SSC fülke tágas, de rengeteg panasz van az ZF Astronicra.
Az Actrosokból a MegaSpace-ek elég jó fülkék, viszont a régebbi V6-osoknak volt egy jellegzetes motorkarakterük, talán picit lomhábbak a többinél. Ha nagyon rúgod neki, akkor hajlamos sokat fogyasztani. Normális kigyorsításokkal ennek is baráti a fogyasztása.
A Volvok alapjában véve jók, viszont a fülkekomfort az khm..
Én a Magnumot hanyagolnám. Az igaz, hogy az emelt magasságú konferenciás fülkék baromi jók, viszont sokszor elég nyűglődős a Volvo technika Renault köntösben.
Az Iveco szerintem felejtős. Bár motorikusan a sokadik generációs Cursorok már jók, de a fülke az katasztrófa :D
Ha állandó nagy súllyal jársz, akkor 480 ló alatti autót nem szabad venni. Nálunk 44 tonna össztömegben az FH500 egy decivel nem evett többet, viszont simán körbeautóztad vele a szlovén pályán a 460-as DAF-ot.
Vegyes raksúlyhoz a 12-13 literes 460-530 ló közötti sor6-os motorok mindenhol megfelelőek. Kis raksúlynál ezeknek ugyanannyi a fogyasztásuk, mint a gyengébb társaiknak, míg a 15-16 literes sor6-ok/V8-ak kis súlynál már érezhetően többet kérnek.
Ha állandó kétirányú max össztömegben gurul az autó, akkor érdemesebb beruházni pl egy 500-600 ló közötti gépre. Tudok soknak tűnik, de nem fog többet enni, mint egy 440-es vontató, cserébe nem (jobb esetben) 70-as átlagtempód lesz, hanem 80-85km/h. Ha magadnak dolgozol, akkor nem mindegy hogy 9 óra alatt 630km-t vagy 760-800km-t tekersz le ( egyik cimbi a 10 órás vezetési idő alatt 878km-t ment az R500-zal, tartállyal,40t össztömegben).
Nekem állandó munkám van, odafelé üresen ~18T, visszafelé rakottan 44T. Odafelé 24 liter körüli átlagom van ( ha nem sietek akkor 24 alatti) az össz út pedig 30,5-re jön ki. Ebből nem nehéz kiszámítani, hogy visszafelé 37 liter körüli átlaggal gurulok át az Alpokon az XF460-nal. Ha mindkét irányban 44T össztömegben mennék, akkor lenne egy baráti 37-38 literes átlagom. Amikor jöttek a böszmenagy R730-ak és FH750-ek, akkor a skót felföldön csinált tesztekben 44T össztömegben 35,5 körüli átlagot produkált az FH750, meg mellé olyan átlagsebességet, amilyet az én autóm csak szakadékban tudna, hátszéllel (nekem most az átlagsebességem 66km/h úgy, hogy az út felét üresen teszem meg...). Vicces, de ugyanezt a munkát egy 560-as Scaniaval ugyanennyi gázolajból meg tudnám csinálni, de mondjuk 85-ös átlagtempóval.
Ha olyan a munka, akkor nem szabad spórolni a köbcentikkel, mert magadat szívatod vele.
Nyilván, ha olyan a meló, hogy oda-vissza lepkemájjal meg 30 raklap kutyaugatással kell csak rohangálni, akkor bőven elég egy 420-440 lovas vontató is.
Van még sok dolog, amin értelmetlen spórolni, de itt jön képbe a pénz kérdés. Mire van keret? Újra? Használtra?
Ha újra, az a szerencsésebb, mert akkor azt válogatod magadnak össze az autóba, amit akarsz. Új autó rendelésénél lehet variálni a motorral,váltóval, hídáttétellel..gyakorlatilag olyan hajtásláncot gyártatsz le magadnak, amilyet akarsz. Használt esetén nincs ilyen opció.
Akármelyiket is veszed, az állóklímán nem szabad spórolni, abból is csak kompresszorosat. Ha úgy jön ki a lépés, akkor ezzel nyáron is tudsz nap közben tisztességesen pihenni.
A normális hűtő az szintén alap.
Van aki ragaszkodik az automatához, tényleg kényelmes, szűk helyeken viszont szívás - valamit, valamiért.
Újnál én nem hagynám ki a távolságkövetős adaptív tempomatot, egy-egy elbambulásnál aranyat ér! Igaz, hogy fél milla, de ha sikerül valakibe hátulról beledurrantani az többe fáj, főleg ha a sofőr is ott marad, mert belőle nem lehet másikat venni.
Ha van keret, akkor én első körben a Volvo/Scania/MB/MAN négyesben gondolkodnék, ha kicsit szűkebb a gázsi, akkor DAF.
Ez is pénzfüggő, de én már Euro5-be sem ruháznék be. EEV vagy Euro6.
Ha használtat veszel, akkor fontos tényező a futott km. Ez nem személyautó, a kamiont azért tartják, hogy menjen és termeljen. A kereskedésben állást leszámítva nincs olyan, hogy áll az autó.
Kb minden autónak azonos az életciklusa, az első 2 év a garancia miatt probléma és zsebbe nyúlás mentes. Utána még 3 legfeljebb 4 év az ahol még nem kell rá költeni. Nem véletlen, hogy a nagy cégek 5-6 évesen 5-600 000 km után kidobálják az autókat. Ezután általában már fékgenerál következik, eljön a második gumizás ideje, lassacskán kuplungcsere.. ezek mind több százezres tételek..
Itt hatványozottabban jön elő az ami személyautóknál is igaz, amennyit spórolsz a vételáron, később annyival többet költesz rá. Csak ha a személyautó áll egy hetet az nem akkora para, mint amikor egy termelőeszköz esik ki egy hétre. Nemzetköziben egy hét állás 3-4000 euró bevételkiesés!
Ha rám hallgatsz, először letisztázod mi a várható munka,milyen terep, milyen országok, milyen raksúly, milyen pótkocsi. Utána ehhez felállítasz egy minimum (de szigorú) kritériumrendszert és annak megfelelően választasz magadnak a célnak megfelelő típusokból a saját szubjektív kényelem igényeid szempontjából. :)
Az is egy megoldás, hogy kipróbálsz pár autót valakivel. Bár négy kézben mindegyik európai fülke katasztrófa :D
Ez a belevágás attól is függ mennyi tapasztalatod van a szakmában, mekkora a tőkéd.. Nem árt elég komolyan és sok ráhagyással utánaszámolni a dolgoknak és csak ezután belevágni. Egy autó önmagában még nem elég. Annak függvényében,hogy milyen gyakran utalnak fuvardíjat szükséged lesz tartalékra. Nemzetköziben ha rendesen dolgozol, csak az üzemanyag heti 1300-1500 euró + az útdíj meg a többi sallang. Ha csak 30 nap után kezd csordogálni a bevétel, akkor minimum 10-15 000 euró tartalékkal kell indulni.
Vannak cégek,ahol lehet simán csak bérvontatni és néhány kedvezményes üzemanyag tankolási lehetőséget is biztosít. Ez talán némi könnyebbséget jelent, de itt sem szabad csupasz s3ggel nekivágni a melónak, mert ha beüt valami az úton, akkor ott virítani kell a lóvét.
Azért szokták hungarocellel belülről szigetelni a DAF-ok oldalsó rakodóajtajait, mert olyan szuperül szigetel :D
Az, hogy mennyire fűt az a kályha teljesítményétől is függ. Az átlag 1.5-2kWattos kályha tényleg non stop megy hidegben, de a 3,5kWatt fölöttiekkel már nincs ilyen gond. A te autódban melyik van? :D
Én direkt nem írtam konkrét típust, mert ahány sofőr, annyi igény,óhaj,sóhaj...én pl simán tüzet raknék az XF105-alá, de a főnököm szerintem kicsit morc lenne utána :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!