Tényleg igaz, hogy ha megy a klíma az autóba kb 1deci benzinnel fogyaszt többet?
Ha a klíma be van kapcsolva és hűti az utastér levegőjét, többletfogyasztást okoz. Ez azért van, mert egy pár kW-os kompresszort kell forgatnia a motornak, ezt a teljesítményt pedig a főtengelyről veszi le. A teljesítmény pedig nincs ingyen, üzemanyagot igényel. Hogy mennyit, az az adott helyzettől függ. Egy 250-300 lóerős csatahajó nem különösebben hatódik meg a klímától, míg egy kis szívómotoros autónál elég rendesen érezhető a kompresszor működése a menetteljesítményeken és a fogyasztáson is.
A megoldás: ha kell a jó hideg az utastérben, akkor szokj hozzá, hogy ez nincs ingyen. Ha meg spórolni akarsz, kapcsold ki a klímát vagy légkondit. Biztosan van rajta gomb, amivel ezt meg lehet tenni. Az nem jó megoldás, hogy 21,5 °C-on hagyod, mert ha ennél melegebb van az utastérben (mostanában előfordul), akkor automatikusan hűteni fog, a kompresszort pörgetve.
Ja, és mielőtt megkérdeznéd: télen a fűtés nem növeli a fogyasztást. Az a motor hulladékhőjéből megy.
1 literrel.. 100km ként..
Igaz..
Annyi logika nem szorul egyesekbe, mint egy talicska aprómajomba....
-Mi az autó egyetlen erőforrása?
-A belsőégésű motor!
-És mi kell a klímakompresszor működéséhez?
-Egy rakat energia.
-És az honnan lesz?
-A motorból.
Ennyire lenne szükség, persze gondolhatná azt is valaki, hogy a klíma az akkumlátorról megy, de annak a töltése szintén a motor hasznos energiáját emészti.
"nekem aztmondta nagybattyam hogy ezeknel a kocsiknal mar ugy van megoldva a klima hogy ne vegyen le a motor teljesitmenyebol..."
Miért, újabban talán napelem működteti a klímát? Az autókban mindent a motor lát el energiával. Az viszi a karosszériát, az hűti az utasteret, az nyomja a delejt a lámpákba, attól dübörög a hifi, az segít kormányozni - csak épp különböző módokon. Van, amit közvetlenül hajt (váltó), van, amit ékszíjon át (klímakompresszor), van, aminek a generátor termeli az áramot (elektromos berendezések, de ugye ezt is a motor hajtja), van, ami hidraulikus (némelyik szervókormány, de a szivattyút is a motor pörgeti az ékszíjon át) - nagyobb autóknál még pneumatikus elemek is lehetnek (pl. légrugó). De a lényeg, hogy mindent a motor működtet, nincs olyan, hogy valami ne okozna többletfogyasztást. Az is többletfogyasztást okoz, ha bekapcsolod az irányjelzőt, csak mivel annak sokkal kevesebb energia kell, mint a klímának, ezért sokkal kevesebbet dob a fogyasztáson. A hétköznapokban szokásos módszerekkel nem is mérhető a fogyasztási többlet.
"nekem aztmondta nagybattyam hogy ezeknel a kocsiknal mar ugy van megoldva a klima hogy ne vegyen le a motor teljesitmenyebol"
nem tudom lehet félreértettél valamit. Olyan van, hogy padlógáz állásnál lekapcsolja a klímát az elektronika, gondolva ezzel arra hogy lehetéppen előzöl. Ugyanis kisebb teljesítményű autóknál mint amilyen egy 1.4-es seat is, érezhetően vissza is fogja egy kicsit az autót az a néhány Kw-nyi teljesítményfelvétele a klímának. De ha működik mindenképpen fogyaszt, és az 1 deci még optimális becslés, inkább olyan fél-1 liter közöttt attól függően mennyire akarsz vele hűteni. Nyilván fejlődnek a klímák is és javul a hatásfokuk valamennyit, de azért ott nem tartunk hogy nem észrevehető a teljesítményigénye. Ez van, a lakásban sincs ingyen, igazából nem hiszem hogy ez olyan számottevő lenne most azokban a meleg időkben amikor tényleg jó bekapcsolni, plusz pár deci többletfogyasztás nem a világ vége, 2-3-400 ft 100 km-en...
Nekem alig észrevehető a különbség, legfeljebb 1-2 decit kér többet gázolajból.
Pedig az enyém sem egy aszfaltszaggató erőgép, csak 100 lóerő és már 9 éves.
A menetteljesítményben semmi különbséget nem veszek észre abból, hogy megy-e a klíma vagy nem. Igaz, lehet ez abból adódik, hogy a dízelnek nyomatéka van bőven. Szívó benzinesnél el tudom képzelni, hogy jobban érződik.
Após régi 750 bömbijében nem tűnt fel sem fogyasztásban, sem erőveszteségben.
A mostani 1.2es Fábiájukban már észrevehető, pályán nagy dombon klíma kikapcs, majd később vissza.
Egyébként létezik olyan légkondi, amihez nem a motor termel energiát. Egy Audiban láttam (német srácé és sokat költött rá), hogy a napfénytetőbe épített napelem segítségével hűtőtte a kocsit. Tehát nyáron felhúzott ablakokkal kirakta a napra és hűvös volt
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!