Mi játszódik le a hengerben?
Nah, akkor nagyon egyszerűen elmondom.
Benzinmotor:
Van ugyebár a henger. Egy hengerben találsz egy dugó, az mögött található a hajtókar. A karbulátorból a hengerbe benzin folyik, amit a dugó a gyertyához sűrít (a gyertya a hengerfejben található). A gyertya szikrája felrobbantlya a benzint, ami a dugót hátralöki, majd az "visszapattan" újra benzint sűrítve a gyertyához. Például, ha egy egyhengeres motorban a fordulat 2500, az azt jelenti, hogy ez a folyamat, 2500 történik meg percenként.
De legelősször mi készteti a hajtókart a dugóval, hogy sűrítsen? Lehet ez elektronika, de akár emberi meghajtás is.
Vagyük a legegyszerűbb, betekerős motrokat, például egy 210-es Babettát. Elkezded tekerni (a jobbat elég csak "megrúgni egyszer) ez meghajtja a hajtókart ami a dugót odatolja a gyertyához, a benzin felrobban, hátravágja a dugót, és neked már csak a gázt kell húznod.
Logikus, hogy minél több benzin megy a hengerbe, annál nagyobb robbanás jön létre, ettő nagyobb lesz a fordulat, és az autó, vagy motorkerékpár gyorsulni kezd. A váltások pedig már csak egyszerűen fogaskerekekkel való eljátszás, szóval, a motorfordulata csökken, majd növekszik.
Képzeld el ezt úgy, mint a váltós biciklidet. Van hátul 6 fogaskerék, elöl 3. Te vagy az, aki a hajtókarral megmozgatod a fogaskereket. Ha elöl a legkisebben, hátul a legnagyobbon van a váltó, tekerhetsz mint az állat, alig érsz el valamekkora sebességet. De ha elöl 3 hátul 6 a kombinációd, alig tekersz, és elérsz egy jóval nagyobb sebességet.
Dízelmotornál pedig a folyamat ugyamez, csak nincs gyertya, hanem annyira sűrít a dugó, hogy az magától robban.
Bocs a helyesírási hibákért.
Egy kép többet mond, főleg ha gif:
1 szívás, 2 sűrítés, 2-3 között jön a szikra, 3 a terjeszkedés, 4 a kipufogás.
#4 - ha begyulladna szikra nélkül (forró alkatrésztől vagy egyébtől), azt öngyulladásos égésnek hívják vagy detonációnak. Hátrányos és káros folyamat, növeli a motort érő terhelést, nem tartható kézben, erősen ajánlott elkerülni.
#4:
Nem csak egyszer, a gyertya folyamatosan szikrát ad, minden egyes robbanásnál.
https://www.youtube.com/watch?v=sEf8va1S7Sw
pont ez.. Lassítva van..
ez meg animáció de a lényeg ottvan..
Kék a benzin állt pirosa kipu gáz..
Fölpréseli a dugattyú a benzin és levegőt és ott a szikra azt begyújtja pont amikor kell. a robbanás. detonácio levágja a hengert ami fordít egyet a főtengelyen. De ettől olyan lendületbe jön a tengely hogy visszatolja megint a dugattyút ,de az a szenyő gyertya megint begyújtja a benzint. és így tovább..
a 4 ütemű motorokba szelepek zárják le a légteret hogy ne bírjon se ki se bemenni semmi a zárt térbe. és utána kezdődik a robbanás.
Végülis a robbanás ereje olyan nagy hogy a motornak marad még ereje a saját vezérléséhez. sőt annyira nagy ez a robbanás hogy még akár több száz lóerő is mkeletkezik amit a kerekekre terelnek a váltó mechanikán keresztül.
Ha egyszer elindul ez az ördögi kör többet le nem áll csak ha megszüntetik valamelyik tényezőt. pl nincs szikra.. leáll a motor. vagy nincs üzemanyag.. stb..
A fordulatszám mérő pedig azt méri hogy az a tengely amin a dugattyú ,,vagy dugattyúk vannak ,hányszor fordul körbe percenként..
"Én csak azt nem értem benzinesnêl hogy ha egyszer beindul akkor miért nem tud tovább menni ha a gyertya megadja magát? Tehát a gyertya begyujtja a benzint. Ha az begyulladt akkor a többi folyamatosan odaérkező benzint begyújtaná már az előzö nem? Vagy az rögtön elég?"
Nem jut állandóan benzin a hengerbe, csak egy ütemnél, a maradék három ütemnél nincs égés a hengerben. Ezért mire megint benzin kerül oda, az be kell gyújtani, mert nincs már mitől meggyúljon.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!