Mit jelent egy motornal az, hogy gyenge a nyomatekrugalmassaga?
azt, hogy vacak a nyomatékgörbéje
rendszerint azzal van gond, hogy alacsony fordulaton nem ad le elegendő nyomatékot a motor, ezért kell pörgetni mint a barom ha "sietni" akarsz
például ha egy pörgős szívómotornál 2000-es fordulaton 4-esben nyomsz egy padlót, nem sok minden fog történni, ahhoz hogy igazán meginduljon, vissza kell váltanod...
ellentéte a turbódízel/modern turbóbenzines, aminek ha 2000-nél odalépsz, szépen megindul, nem kell visszakapcsolni, dízelnél nem is nagyon érdemes...
rendszerint turbódízel/modern turbóbenzines, aminek ha 2000-nél odalépsz, szépen megindul, aztán "felpörög" 3000-ig aztán már nem is húz, mert már nincs nyomaték és megínt válthatsz, tehát a nyomaték görbéje nagyon rossz, max városban használatható, vagy autópályán folyamatos haladáshoz
viszont egy szívó benzinessel 30-cal mész 3-ba, aztán rálépsz a gázpedálra és egészen 120-ig húz, amikor 4-es kapcsolod
piros dízel
kék a benzin
itt látod, hogy a dízel hogyan konyul le, ezért nincs a versenyautókban dízel motor
mérnöki szempontból "rugalmas" motor nyomatékgörbéje valahogy így néz ki:
(11-12. oldal)
Rendszerint az ilyen egyenletes nyomatékgörbéhez az is tartozik, hogy a literteljesítmény nem túl nagy, hiszen egyszerre nem lehet csúcsteljesítményre "kihegyezni", és takarékos közlekedésre "elnyújtani" a nyomatékcsúcsot.
Teljesítményt a motor adott fordulatszámon leadott nyomatékából számolják, tehát ha egy motor mondjuk pontosan 100Nm nyomatékot ad le minden fordulaton (ilyen nincs) akkor sofőr azt úgy érzi, hogy alacsony fordulaton döglött, de minél jobban pörgeti annál erősebb, HA viszont egy motor 2000-es fordulaton lead 300Nm nyomatékot, de 4000-en már csak 150-et, azt gyakorlatilag a sofőr úgy érzi, hogy bármilyen fordulaton megy, a motor nagyjából ugyanúgy húz, EZT hívják rugalmasságnak, hiszen bármilyen fordulaton "jól megy". Ami igazából inkább azt jelenti, hogy alacsony fordulaton jól megy, de magas fordulaton elfogy belőle az erő AHHOZ KÉPEST, hogy mit lehetne igazából kihozni belőle magas fordulaton.
Vicces igazából a kifejezés, mert pont az a rugalmatlan motor, amit valójában rugalmasnak érez a sofőr. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!