A maximális végsebességet hogyan lehet kiszámítani?
Figyelt kérdés
Ha adott egy autó lóereje, váltó- és differenciálmű áttételei. Ebből már ki lehet számítani? Légellenállását nem tudom. Van erre valamilyen képlet?2014. jún. 2. 17:28
1/11 anonim válasza:
Ki lehet számolni, de meglehetősen bonyolult dolog ez. És ismerni kell a pontos légellenállási együtthatóját, meg még egy csomó mindent. Ez kb. egyetemi szint, úgyhogy ne nagyon számíts itt részeletes magyarázatra.
2/11 anonim válasza:
Lóerő nem sokat számít. Tömeg, váltó, diffiáttétel, fordulatszám, légellenállás a fő tényezők.
3/11 anonim válasza:
egyszerűbb ha megsaccolod, vagy hasonló alakú/tömegű/teljesítményű autókhoz viszonyítod, mint pontos értéket számolgatni...
4/11 anonim válasza:
"Lóerő nem sokat számít."
Kifejtenéd?
5/11 anonim válasza:
a 2es szerint ha van egy 100 meg egy 1000 lóerős autó, akkor mindkettőnek ugyan akkora a sebessége, ha a többi adat amit felsorolt stimmel.
6/11 anonim válasza:
akkor már dobom is bele a simson blokkot egy R1 vázba, kicsit megvariálom lánckerekeket, hogy ne 60-nál, hanem 200-nál kérje a 4.-et... :)
7/11 anonim válasza:
Megfelelő áttételezéssel egy 100 lovas autó is lehet gyorsabb mint egy 1000 lovas. Kérdés hogy mennyi idő alatt tud felgyorsulni.
8/11 A kérdező kommentje:
Közben megtaláltam ami nekem kell: [link]
Főleg az áttételek a fontosak nekem, ezzel pedig tökéletesen lehet számolni. Légellenállást és hasonlókat nem tudom, hogy beleszámol-e.
Köszönöm a válaszokat.
2014. jún. 2. 18:12
9/11 anonim válasza:
Gyakorlatban ez bonyolultabb. Ha viszonylag rövid a váltó és diff. áttételeiből eredő végáttétel, akkkor a max fordulatszám szab határt a sebességnek ezt így egyszerű kiszámolni, de ez leginkább csak versenyautóknál van így, pl. hegyiversenyen olyan szakaszokon ahol nem kell nagy végsebesség mert nincsenek olyan hosszú egyenesek. A legtöbb utcai autónál úgy van méretezve az áttétel, hogy a legmagasabb sebességi fokozatban a motor pont el tudja érni kb. azt a fordulatszámot, ahol leadja a maximális teljesítményt(persze vannak kivételek, pl. a corvettek nagyon hosszú hadtok fokozata, meg kisebb autóknál is vannak példák stb..) Ekkor az autóra ható ellenellási erők eredőjének a teljesítményéne kiegyenlítődik az autó motorjának kerékre vonatkoztatott teljesítményével. Ergo ha egy ideálisnál pl. hosszabb áttételed van, akkor nem lehet egyszerűen megmondani a végsebességet, csak saccolni tapasztalatok alapján. Pontosan kiszámolni bonyolult, mert azt kb úgy lehet, hogy ábrázolod a kocsira ható ellenállási erőket a sebesség függvényében, aminek vannak a sebességgel lineráisan, és hatványozottan arányosan növekedő komponense. Többek között levegő és kocsiszekrény között fellépő súrlódás, kocsi előtt a levegő torlónyomásából adódó erő, ami közelítőleg négyzetesen arányosan növekszik a sebességgel, csapágysúrlódás, gördülési ellenállás stb., és ugyanígy ábrázolod az adott áttétel mellett a motor teljesítményéből átszámolt, a kerék és az út érintkezési pontjánál fellépő vonoerőt, ami ugye megintcsak szépen változik ahogy nő a sebesség és ezáltal a fordulatszám, és ahol ahol ezek a görbék metszik egymást ott lesz a végsebesség. Lényeg hogy az ideálisnál jelentősen kisebb vagy nagyobb végáttéel esetén is csökken a végsebesség
10/11 anonim válasza:
ja és hát ezekhez ismerni kell csapágysúrlódási együtthatót, gördülési ellenállási együtthatót, a légellenállásnál kétféle együtthatót, a Cv és k értéket is. A kocsi homlokfelületét még meg lehet mérni, de ezeket...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!