A körlámpás ladákat, és a duplakörlámpás ladákat milyen motorral szerelték?
#3 - ja, volt amelyiket meg a kedves családtagom eladta 120e km-t futottként amikor 220e volt benne. :)
Akkor még nem volt olyan minőségbiztosítás mint manapság, ki kellett fogni. :)
De a szocialista kínálatból a legerősebb és talán legszebb (ha a Skoda meg a Wartburg kabrióit, illetve a Skoda sportosabb formájú gépeit nem vesszük számításba) autói voltak.
A motorok terén volt tényleg 1200-től 1600-ig, sőt voltak "össze-vissza" kivitelek is. Létezett pl. 1200-es hollandiai piacra gyárilag a 2103 műszerfalával és annak 1500-ös motorjával.
Szerintem a zsiguli.hu típusismertetőit meg tudod nézni.
Mindent mindennel kombináltak. Először volt a kétkörlámpás négyajtós és kombi, ezek még szép, ékes Zsiguli-felirattal érkeztek, 1200-as motorral, babás lökhárítóval, kürtgyűrűvel (2101, 2102). Utána jött a négykörlámpás, krómmaszkos 1500-as (2103), majd a kétkörlámpás, csíkos lökhárítós 1300-as (21011), fabetétes műszerfallal és a négykörlámpás, műanyag hűtőrácsos 1600-as (2106). Ez után aztán beindult a legózás: a kombikba, bár kétkörlámpásak voltak, belepakolták mindegyik motort, az 1600-as megkapta az 1500-as erőforrást, lett belőle 21061 avagy 1500S, az 1500-asba került 1300-as és 1200-as motor, később ugyanez megtörtént az 1600-assal is (lásd: 1300SL), néha a kétkörlámpás 1200-as karosszériában is voltak nagyobb motorok, a Niva is kapott mindenféle motort 1300-astól 1600-asig és hogy egyszerűbb legyen az élet, az 1200-as és az 1500-as motorból kétféle is volt: 1978 előtt ennek a két motornak magasabb volt a sűrítése a 2101-hengerfej miatt, utána minden motoron a 21011 hengerfejét használták.
Ám itthon nem volt ismert mindegyik változat. A kétkörlámpás négyajtósból háromféle terjedt el: a 2101 típuskódú 1200-as, a 21011 kódú 1300-as és a 21013 kódú 1200s. Ez utóbbi kívülről 1300-as volt, de 1200-as motor dolgozott benne. Kombiból itthonra csak az 2102 kódú 1200-as, a 21021-es 1300-as és a nem tudom, milyen kódú 1200s kivitel jött. Itt is ugyanaz volt, mint a négyajtósoknál: a 2102 szép, babás lökhárítókkal, kürtgyűrűvel, ezüst műszerfallal, a 021 csíkos lökhárítókkal, famintás műszerfallal és 1300-as motorral, az 1200s pedig a kettő kombinációjaként jött. A nagymotoros kombikat nyugati exportra vitték a ruszkik.
Négykörlámpásból három típus érkezett hozzánk. Először a 2103 kódú 1500-as jött, majd 2106 kóddal az 1600-as (ez igen ritka itthon), végül a 21061 kódú 1500S-t kaptuk tömegesen, ebből van itthon a legtöbb.
Hogy milyenek ezek az autók? Rettenetesen öregek. A kétkörlámpásokat 1986-ig hozta be a MERKUR, a legfiatalabbak is majd' 30 évesek. A négykörlámpások közül a 2106 és alváltozatai sokáig bírták, azokat még pár éve is ontotta magából az Izsavto, de a '80-as évek közepétől-végétől itthon felváltották őket a kockák (pontos évszámot nem tudok). Ezért aztán nagyon ritka belőlük a használható példány, mivel ami még nem rohadt el, azt jelenleg tapossák szét a vasazós dakoták, esetleg csillagászati áron adják-veszik egymás között a veteránosok. De igényesen felújítva nagyon kellemes, hangulatos hobbiautó. Arra a célra igen jó, mert egész modern: van neki rendes fűtése, sötétben értékelhetően világít, normálisan fognak a fékek meg minden. Nem kell közép-afrikai törzsek sámánjaitól ellesni az egyes funkciók működtetéséhez szükséges mágikus szertartásokat.
De hétköznapi használatra, iskolába, munkába járni már nem az igaziak. Talán egy késői, díszlecek nélküli, Ózon-karvis 21061 még megteszi, de a többi fölött eljárt az idő. Kicsit sokat fogyasztanak és nagyon szeretnek rozsdásodni. Minél több díszléc van rajtuk, minél szebbek, annál hajlamosak az idő előtti korróziós halálra. A hajtásláncot nehéz tönkretenni, a futóművel már több a gond (itthon nagyjából lehetetlen használható gömbfejeket és szilenteket beszerezni), de a karosszéria rozsdásodása a legnagyobb gond. Egy hobbiautó esetén ez nem annyira nagy probléma, mert úgyis csak jó időben hozod ki, de az eső és a téli, sós hólé hamar győzelmet arat a lemezek fölött.
" Létezett pl. 1200-es hollandiai piacra gyárilag a 2103 műszerfalával és annak 1500-ös motorjával."
Nem csak a holland piacra! Volt 1978-ban egy pár hónapig gyártott öszvér széria. A miénk is pont ilyen: A motor 2101-es, a külső is 2101-es babás lökhárítókkal, egyedül a visszapillantó tükör nem kerek már, hanem szögletes, de a beltér az teljesen az 21013-asé. Ilyen: [link]
A megjelenésében még annyi apróság van a szögletes visszapillantón kívül, hogy a hátulján LADA felirat van, nem Zsiguli. A tolatólámpa gyárilag a lökhárító alatt van középen. Valamint a motortérben már merev falú az ablakmosó folyadék tartálya.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!