Karburátorban lehet főfúvókát cserélni nagyobbra?
A karburátorokat úgy tervezik meg, hogy több motorhoz is lehessen illeszteni őket. Ezért a fúvókáik cserélhetőek, többféle méret is van belőlük. Tehát lehet cserélni a fúvókákat, azt raksz bele, amit szeretnél.
De fúvókázni általában nem ész nélkül szoktunk. Meg nem is az alapján, hogy a szomszéd Peti gyerek tök más motorral szerelt autójában/motorjában milyen főfúvóka van. A Lada VFTS például nem azért erősebb az 1200-asnál, mert a dupla Weberekben nagyobb a főfúvóka, mint a kéttorkú DAAZ-karbiban.
Ha a motornak jelenlegi állapotában kicsi a főfúvóka, teljes gázon szegény a keverék, akkor lehet bele nagyobb főfúvókát tenni, jobb lesz tőle. De ha teljes gázon jó a keverék, esetleg túl dús, hülyeség nagyobb fúvókát beszerelni, mert csak elrontod vele a motor üzemét. A levegőfúvókát pedig részterheléshez kell illeszteni: ha részterhelésen dús a keverék, nagyobb fúvóka kell, ha szegény, kisebb. Vagy valahogy így, mert a Weberekbe néha belezavarodom (de mindig kijövök belőle).
A karburátor "teljesítményét" a fő légtorok átmérője határozza meg. A maximalizálja az átáramló levegő mennyiségét. A karbi torokméretét úgy kell kiválasztani, hogy a motort teljes fordulaton is el tudja látni levegővel, aztán hozzá kell hangolni a motorhoz, hogy a teljes fordulatszám-tartományban megfelelő keveréket állítson elő. A találomra kiválasztott fúvókaméretek általában nem sok jót jelentenek.
Ja, és nincs olyan, hogy "erősebb" karbi. A karburátort mindig a motor igényeihez fúvókázzuk. Ahogy írtam is: nem a bazi nagy főfúvókától lesz erős a motor. A motor attól lesz erős, hogy jó a henger töltése, sok levegő áramlik be és ebben a sok levegőben sok benzint sikerül elégetni a munkaütem alatt. A karbi csak azért felel, hogy a beáramló levegőhöz mindig kellő mennyiségű benzin keveredjen, a lehető legfinomabbra porlasztva.
"Elvileg lada karbival is szerelhető mert a talp ugyanaz csak azzal valahogy nem akarom szerelni meg azok közül se tudom ,hogy melyiket kéne pontosan abból a sokból ami a neten van"
Pedig nem annyira bonyolult. A Ladák karburátora Weber 32 DSZR néven látta meg a napvilágot, a korai, mechanikus karburátorok egy az egyben ennek a licencváltozatai, 2101-1107010, 2103-1107010 és 2106-1107010 cikkszámokkal. Kicsit később jöttek a vákuumos karburátorok, ezeken vákuum vezérelte a második torkot és 2105-1107010 néven készültek. A Weber-rendszerű karburátorok utolsó fejlődési állomása a mikrokapcsolós kocka-karbi volt, ebből 2105-1107010 (meg kötőjellel valami szám) és 2107-1107010 számú készült. Ezeket már kényszerüresjárati takarékrendszerrel is kiegészítették, motorfékezésnél nem kapnak üzemanyagot.
Ezek közül bármelyiket választhatod, ha nem akarod a Webert átfúvókázni, mert egymással felcserélhetőek. A mechanikusok a legegyszerűbbek, a vákuumosok egy fokkal bonyolultabbak (egy állítócsavarral több van az alapjárati rendszerben, a vákuumdob néha ereszt, de van csonk a vákuumos előgyújtás-szabályzáshoz), a mikrokapcsolós karbikon meg leggyakrabban az elektronika fárad el, de ki lehet iktatni vagy lehet venni megbízható típust. Viszont ezekkel fogyaszt legkevesebbet az autó. Szóval mindegy, melyiket választod, ugyanarra a talpra illeszkednek, ugyanolyan gázrudazat kell hozzájuk, a lényeg, hogy jó legyen a karbi. Bár felújítani se nagy művészet, ha sérülésmentes az öntvény.
A Samarák karburátora (2108-1107010) más rendszerű, azt a Solex tervezte, más a talpa, más gázrudazat kell hozzá, a belső szerkezete is eltér. Ha van hozzá átalakítókészlet kocka Ladára, akkor tudod használni. Ilyenből meglepően sok akad, mert a '90-es években a gyárilag katalizátoros kockákon is ezt használták és később is sokan szerelték fel rájuk, hogy tovább csökkenjen a fogyasztás.
A Webert azért nem muszáj ledobni az autóról, át lehet fúvókázni, de csak akkor, ha szükséges. Időt és energiát nem kímélő munkával meg kell nézni, milyen a keverék összetétele az egyes tartományokban és ennek megfelelően kell belőni a karbit. De sajnos a túl kicsi karbinál általában teljes gáz közelében túldúsulás szokott kialakulni, azon meg nem segít a nagyobb főfúvóka. Így, látatlanban nem lehet megmondani, de ha rászánod a kellő időt, ki lehet okoskodni, mit hová kell állítani, hogy a kis karbi a nagyobb motort el tudja látni benzinnel. Na, nem tökéletesen, de jobban, mint most.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!