Egy motor hengerürtartalmát hogyan lehet meg növelni? Konkrétan a fúrása gondolok és azt hol lehet meg csinálni autó szerelő meg tudja csinálni?
Nem vagyok autószerelő,de szerintem a lökettérfogatot fúrással nem igazán lehet jelentősen megnövelni..
-Autószerelő annyit csinál,hogy elviszi a hozzá legközelebb eső gépműhelybe,amely ezzel foglalkozik..
Vannak motorok, amiket fel lehet fúrni úgy, hogy jelentősen növekedjen a lökettérfogatuk és vannak, amiknél ez nem kivitelezhető. A hengerblokkban acél perselyek vannak, ebben futnak a dugattyúk. Az, hogy fúrható-e az adott blokk, attól függ, milyen a perselyek falvastagsága és milyen vastagságban vannak átedzve. Például a kis furatú, 1200-as vagy 1500-as Lada-blokkokat fel lehet fúrni 76 mm-ről 79 mm-re, de afölött már kockázatos a művelet. A persely anyagvastagsága még bírná, de az anyag átedzettsége 1,5 mm mélységben már nem olyan, mint a felületen. Ha pedig valami különleges felületkezelése van a perselynek (pl. nikazil, bár ez a kétütemű motoroknál gyakori), akkor fúrás után azt is pótolni kell, mert a persely önmagában nem viseli el az igénybevételt.
Viszont akár fúrható a motor, akár nem, az autószerelő nem tudja felfúrni. Ehhez gépműhely kell, ahol általában a dugattyút is el szokták kérni, hogy ahhoz tudják igazítani a hengerfuratot. Fúrni pedig nem ész nélkül szoktunk: az okos ember fúrás előtt kiszámolja a fúrás után várható geometriai kompresszióviszonyt, mert ha túl magasra emelkedik, akkor a sűrítőteret át kell dolgozni, esetleg zsebelni kell a dugattyút (ha lehet).
Ugyanúgy, mint autóknál: hengerfúrással. Motorokon többféle megoldást használnak a hengereknél. Van, ahol az alumínium hengeröntvénybe besajtolják az acélperselyt: ezek jól fúrhatók egy bizonyos határig. Van, ahol a persely nikazilbevonatú: itt a fúrás után újra fel kell vinni a bevonatot, mert a persely anyaga nem bírja a kiképzést. Ritkán, de előfordulnak keménykrómozott felületű aluhengerek is, itt is ugyanez a módszer érvényes. Vashengerek is egyszerűen fúrhatóak, itt is kiadja a persely a nagyobb lökettérfogatot.
A fúráshoz itt is kell a dugattyú, illetve motorokon is oda kell figyelni a sűrítőtér méretére. Sőt, kétüteműeknél a csatornák is fontosak: a csatornák sarkain általában kis rádiuszú lekerekítés van, hogy a gyűrű ne akadjon bele, fúrás után ezt újra ki kell alakítani. Illetve ha utólag barkácsolt felömlők vannak a hengeren, nem mindig lehet fúrni. Ezeket ugyanis a hengeröntvénybe marják bele és sokszor annyira kicsi az anyagvastagság a hengerfal és a csatorna fala között, hogy jelentős mértékű felfúrás esetén könnyen átszakad a fal.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!