Igaz az, hogy az autónak nagyobb sebességnél kedvezőbb a fogyasztása?
Félig igaz, félig hamis.
Ha például 10 km/h-val akarnál elmenni 100 km-et, akkor többet fogyasztana az autó, mint ha 70 km/h-val mennél.
Ha viszont 70 km/h helyett 250 km/h-val tennéd meg az utat, az autó többet fogyasztana, mert le kell küzdenie az ennél a tempónál már igencsak számottevő légellenállást.
Így, ebben a formában nem.
Viszont ha kihasználod a domborzati adottságokat, akkor van igazságtartalma. Ha pl 100-110-zel közlekedsz, és a dombtetőkön kiveszed üresbe, lendületből legurulsz, aztán kezded elölről, sokkal kevesebbet fogyaszt az autó hosszú távon, mintha valami mammer/papper mögött tötymörögnél 60-70-nel, folyamatos tartott gázzal (annak ellenére, hogy sokkal magasabb átlagsebességed).
Abban az értelemben igaz, hogy ha mondjuk 30 km-t 50 km/h-val teszel meg 100 Km/h helyett akkor lassabban érsz oda, többet megy a motor ergo több üzemanyag megy el. De valójában ez nagyon sok mindentől függ:
1. Üzemanyag típus
2. Autó típusa
3. Útviszonyok
4. Stb.
1. Az újabb dieseles autók kisebb fogyasztással üzemelnek, mint a benzinesek, mert a dieselnek nagyobb a nyomatéka
2. Valószínűleg egy régi benzines BMW többet eszik mint egy 1.3-as Suzuki Swift.
3. Egy példát tudok erre: mikor megkaptam a jogsim, a közeli faluba illetve egy városban vezettem sokat. Megyei jogú városról van szó, tehát vannak benne távolságok. A faluban éppen akkor csatornát újítottak ami miatt borzalmas útviszonyok vtak, sok helyen nem lehetett gázt adni, a kuplung alapjáratával vtam kénytelen döcögni. A legjobb részeken is max. 2-be tudtam felváltani. A városban 50 km/h-val 4-ben végig tudtam suhanni egyik végéből a másikba. Utóbbiban kevesebb benzin fogyott el, mint ha a falu egyik végéből mentem át a másikba.
De egy ez az autó motorjától is függ, pl.: én egy 94-es Swiftet nyúzok, autópályán járok be a városba és kitapasztaltam, hogy optimális fogyasztása 100 km/h-nál van, azalatt illetve az fölött nő a fogyasztása.
De rengeteg egyéb dolog befolyásolja még, hosszú lenne felsorolni az összeset.
Szerintem főként a motortól függ.Az 1.3 swift lehet,hogy 100-on fogyaszt a legkevesebbet,mivel ekkora motorral ezt a sebességet a legkönnyebb tartani,anélkük hogy erőlködne a kocsi.
Egy 200 lóerős autónál már valószínű, hogy nem 100km/h-nál fogyasztana kevesebbet.De egy 56 lóerős 1 literes motornál sem 100 az ideális.
Szóval a fordulatszám,nyomaték és lóerő alapján lehetne megmondani,hogy mikor kell a legkevesebb erőt kifejtenie a sebesség tartásához,és mekkora lesz ez a sebesség.
Minél hosszabb az áttétel, annál gyorsabban megy az autó, de annál kevesebbet forog a motor, vagyis egységnyi út megtételére kevesebb befecskendezési ciklus esik. Magyarul legnagyobb fokozatban alapjáraton fogyaszt a legkevesebbet az autó, csak ez a forgalomban kivitelezhetetlen.
Pillanatnyi fogyasztásmérővel ellátott autóval meg tudod nézni, egy tök egyenes forgalom mentes úton talán el tudsz csorogni alapjáraton, vagyis 700-800-as fordulaton 5/6-ban 35-40-el, de nyilván így senki nem közlekedik... A legtöbb autó 70-100 között fogyaszt a legjobban, de igazából nem jelentősek a különbségek, leginkább a gyorsítás növeli a fogyasztást, nem a sebesség tartása. Az, hogy 80-al, vagy 100-al mész az adott autóval, legfeljebb pár decit jelent. Az a nem mindegy, hogy mennyire intenzíven gyorsítasz, és mennyire pörgeted ki a fokozatokat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!