A nyomaték mit befolyásol? A dízelek ugye nyomatékosabbak, miért jobb a több nyomaték?
Az 1-es ezt konkrétan mondta
Gondolom gép előtt ülsz keress rá GOOGLE sokmindenre jó többek között erre is
"Konkrétan autónál értem."
Szerinted autónál mást jelent a forgatónyomaték, mint általánosságban? Ha más lenne, akkor más nevet adtak volna neki...
De a nyomatékot érzed gyorsításkor... nem ?
Ettől harap egy autó, ha harap.
A nyomaték szolgáltat vonóerőt, attól érzed "erősnek" a kocsit. Gondolj egy biciklire. Ott te vagy a motor. Mikor elindulsz vagy meredek emelkedőn tekersz alig forog a pedál, de baromi erősen kell nyomni a pedált. Ekkor nyomatékból mész. (A nyomaték erő szorozva karjával, a lábad ereje a pedálon szorozva a pedálkar hosszával). Mikor már gyorsan haladsz egyenes úton, könnyű tekerni a bicajt, de baromi gyorsan kell, ha meg akarod tartani a sebességed, ez a fordulatszám. Az nem megy, hogy nagyon erősen (emelkedő) és nagyon gyorsan is tekerj, azaz menne - egy másik, erősebb "motorral". A te teljesítményed állandó (most tekintsünk el attól, hogy egy emberi test teljesítménye nem mindig azonos, lehet kimerült, fáradt stb.) a teljesítmény "erőből" és "gyorsaságból" áll össze.
Most gondold el, hogy van egy "dízel" biciklista, baromi erős, de nem képes gyorsan tekerni, és van egy nyúlgerinc (ez a pörgős benzines), de rettentő gyors. A kettejük teljesítménye mégis állandó. (a teljesítmény időegység alatt végzett munka). Kb. így lehet elképzelni.
Igen. Ülj be egy 100 lóerős 90Nm-es autóba (benzin) és egy ugyan olyan 100 lóerős 240Nm-es másikba (dízel).
Én konkrétan használom mind a kettőt. Pont ugyan az a típus a fenti paraméterekkel. Az egyik 1.7 dízel, a másik 1.6 benzin. Az egyik a sajátom, a másik céges.
A nagyobb nyomatékút, normál utcai használat mellett (értesd ez alatt nem füldugóval használod városban 5000-6000-rel pörgő motor mellett) sokkal erősebbnek, sokkal jobb gyorsulásúnak, sokkal jobban az ülésbe préselőnek érzed.
Mondjuk az M550d csaj 740Nm, de mindegy.
A nyomaték mit befolyásol?
Leegyszerűsítve? A teljesítményt. Azt már leírták, hogy a teljesítmény= Forgatónyomaték*szögsebesség, a szögsebesség pedig a fordulatszámtól függ.
Az autónál a gyorsulás szempontjából a pillanatnyi teljesítmény a lényeges, amit a főtengelyen mérhető forgatónyomatékból és a pillanatnyi fordulatszámból nagyon ügyesen ki lehet számolni. Tehát miért jobb a több nyomaték? Mert minél több a nyomaték, annál nagyobb a teljesítmény.
A dízelekre azért szokták mondani, hogy nyomatékosabbak, mert amikor még az átlagembernek csak turbódízel és szívó benzines jutott, akkor a dízelek alacsony fordulatszámon több nyomatékot produkáltak, ami azt jelentette, hogy alacsony fordulatszámon magasabb teljesítményt adtak le, mint a hasonló benzinesek, ezért alacsony fordulatszám tartományban jobban autózhatók voltak. Legalábbis azoknak akik arra izgultak, hogy 2200-nál elváltsanak.
Aztán elterjedtek a mindennapokban a feltöltött benzinesek, amik a dízelekhez hasonlóan szintén nagy teljesítményt képesek leadni alacsony fordulaton ( hasonló okokból, mint a dízelek ), csak ezek magas fordulaton is jól muzsikálnak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!