Mz ts piros gyári színkód?
Színek
A Simsonokat, az NDK más járművei mellett (IFA, Trabant, Wartburg, MZ, stb.) egy saját NDK színskála alapján fényezték annak idején. Ez sajnos magával az NDK-val együtt szűnt meg. Így színkód alapján nem lehet teljesen pontos színeket kapni, az a legbiztosabb módszer, ha egy eredeti fényezésű alkatrészt viszünk magunkkal, lehetőleg olyan része is legyen, amit a nap nem tudott kiszívni, és ez alapján pontosabb árnyalatot kapunk, mint a manapság használt RAL skála alapján. Persze így is valószínű, hogy 2-3 RAL szín keverékéből fogjuk elérni a várva várt gyári árnyalatot.
Íme az a bizonyos NDK színskála(forrás: Elek Péter, fen-net.de):
grau, 01
blau, 02
alabasterweiß, 04
oliv-beige, 05
bordeaux-rot, 06
pastellweiß, 07
schwarz, 08
brillantblau, 09
silber, 10
schwarzmatt, 11
saharabraun, 12
rapsgelb, 13
saftgrün, 14
kirschrot, 15
sandgrau, 16
beige, 17
maron, 18
hammerschlag, 19
billardgrün, 20
atlasweiß, 21
biberbraun, 22
A gyárban ezek a színek léteztek, így belátható, hogy egy-egy egyszerű szám, vagy név egyértelműen meghatározta, mert tudták, pontosan melyikről van szó. Nem tévesztették össze, pl. a Ferrari árnyalataival :)
Ha gyári fényezés van a motorunkon, de kopottas, ne essünk neki mindjárt, ha nincs nagyon leütődve, vagy nem durván rozsdás. Nagyon bemattult fényezéssel is csodát lehet művelni egy kis polírozással. A leverődéseket a többi rész alapján ki lehet javíttatni. Szerintem csak akkor fényezzük újra az alkatrészeket, ha nagyon muszáj. Egyre ritkább a gyári fényű motor, pedig nagyon strapabíró az eredeti fényezés. Alapjában véve, törekedni kell a Simson eredeti állapotának megtartására, mert egyre kevesebb van belőlük, és rossz nézni a "Kawasaki" zöld, meg "Jaguár" zöld és egyéb hasonló borzalmasan lefényezett metálfényű motorokat. Persze vannak igényes kivitelek, de, hogy jól mutat e, az már ízlés kérdése. Ezek többsége szinte makulátlan, eredeti fényezésű motorra szokott kerülni, fogalmuk sincs, mit tesznek tönkre...
Ha nincs eredeti színmintánk, akkor marad a RAL skála szerinti színek használata( forrás: Elek Péter, fen-net.de ):
RAL 2002 Ibizarot (narancsvörös)
RAL 3020 piros
RAL 9002 atlaszfehér
RAL-7032 kieselgrau (Schwalbe váz)
RAL-9005 tiefschwarz, glänzed (váz)
RAL-6018 saftgrün (világoszöld)
RAL-1032, RAL-1007, RM-Glasurit-SY135.90 (okker)
RAL-3020 verkehrsrot (piros)
RAL-4003 erikaviolett (rózsaszín SR50 roller színe)
RAL-5021 wasserblau (vízkék SR50/80, ez már nem a klasszikus NDK-s roller színe, hanem az, amelyiket az egyesülés után újra kezdtek gyártani egészen 2003-ig)
RAL-5015 (N-es kék színe)
RAL-9017 verkehrsschwarz ('90-től kapták az S51/1 típusok ill. SR típusok, sárvédőre)
RAL-3003 weinrot (Star 4-2 bordó színe, de jó a Spatzhoz is)
RAL-7062 einschichtsilber (egyrétegű sárvédő ezüst) vagy
RAL-9006 weißaluminium (sárvédő ezüst)
RAL-8008 olivbraun vagy RAL-6003 olivgrün (olívbarna ill. olivzöld, egyes KR51/1-es Schwalbe, Star valamint Habicht SR4-4 jellemző színe)
RAL-9002 (pastellweiß) pasztellfehér
RAL-1015 elefántcsont fehér (hellelfenbein, adott Schwalbe típus jellemző színe)
RAL-4053S5 biliardgrün (sötétzöld)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!