Minden személy autóban van vezérműszíj és ékszíj? És hogyan működnek és mi a dolguk?
Vezérmű szíj nem mindegyikben, valamelyikben (általában régebbiek) lánc van, hasonlít a bicikli lánchoz. Ezek viszik át a hajtást a főtengelyről a vezérmű (butykos) tengelyre. A két tengely közt nem csak pontos áttételnek kell lenni (általában 1:2), hanem egymáshoz viszonyított helyzetuk is változatlan kell legyen. Ha megnyúlik a lánc és átugrik egy szemet, vagy a szíj egy bordát, a szelepek már nem abban a dugattyú állásban nyitnak-zárnak mint kellene, nem megy (rendesen) a motor.
Ékszíjakon keresztül hajtja a főtengely a generátort, kormányszervőt, hűtővíz szivattyút stb.
Az ékszíj az valóban szíjhajtással hajtja leggyakrabban a generátort, stb., az ék alak az praktikus, így jobb a surlódás.
De a vezérműszíj lényegében nem szíjhajtás, mert nem csúszhat meg véletlenül sem, mert akkor esetleg vége a motornak. Ezért minimum bordázott, de lehet láncos is. Sokkal drágább is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!