Citroen saxo 1.1 vásárlásánál mire figyeljek oda?
Egyszer egy hasonló jellegű kérdésemre ezt a választ kaptam. Remélem, segít:
Először is nagyon alaposan utána kell az adott típusnak járni a neten. Kikell deríteni az összes jellemző hibáit. Hol hajlamos a rohadásra. Esetleg melyik motor illetve váltó típussal szoktam gondok lenni.
A másik dolog pedig, hogy rövid idő alatt nem lehet jó kocsit venni amennyiben ragaszkodik az ember egy adott típushoz. Kikell várni a jó vételt.
Az autó vásárlás a telefon beszélgetéssel kezdődik. Ez fontosabb mint sokan gondolják. Én már itt kizárom az autók 90%-át.
Az alábbi dolgokat tisztázni kell az eladóval telefonon:
- Egyeztessük a pontos típust, motort, váltót, felszereltségi szintet. Több félreértés van ezekből mind sokan gondolnák.
- Kérdezzünk rá, hogy kereskedő-e, tisztázzuk a kocsi tulajdoni jogviszonyait.
- Kérdezzünk rá, hogy hazai-e a kocsi, ha pedig nem honnan és mikor került az országba.
- Mikor vette a kocsit a jelenlegi tulaj. Pl gyanús lehet ha csak rövid ideje van nála.
- Miért adja el a kocsit. Egy hebegő-habogó válasz gyanús lehet.
- Kérdezzünk rá a rendszámra és az alvázszámra. Majd futtassuk le a fellelhető adatbázisokban. Pl. [link]
- Kérdezzünk rá az össze hibájára illetve arra, hogy volt-e törve.
- Kérdezzünk rá arra, hogy az utóbbi 1-2 évben milyen javításokat végeztek el az autón. Gyanús az is ha szinte semmit illetve az is ha túl sok dolgot kellet csinálni.
- Tájékoztató jelleggel kérdezzünk rá a km óra állásra valamint arra, hogy van-e szervizkönyve (értékesebb kocsiknál ezt elég gyakran hamisítják, úgyhogy ez sem szentírás)
- Majd kérdezzünk rá, hogy hozzájárul-e, hogy egy általunk megnevezett szervizben megvizsgáltassuk a kocsit. Akkor is kérdezzük meg ha ez nem áll szándékunkban.
- Majd nyomatékosan közöljük vele, hogy hideg motorral szeretnénk a kocsit megtekinteni.
Ezek alapján már össze kell, hogy álljon egy kép, hogy érdemes-e a kocsival foglalkozni.
Tipp: megkell kérni egy havert, hogy hívja fel ő is az eladót. Mondja az eladónak, hogy ő egy autókereskedő és saját részre venné a kocsi. Ért hozzájuk és és az ország másik felén lakik, nincs kedve utazni több száz kilométert egy sz@rért. Úgyis kiszúrja ha az. Így mondja meg legyen szíves, hogy érdemes-e megnézni. Gyakran érkezik az a válasz, hogy "Ne gyere tesó".
Na akkor ha eddig minden rendben elmegyünk a vasat meglesni.
(Sötétben és esőben nem nézünk kocsit. Alapszabály!)
Kezdjük a karosszériával:
Először nézzük meg az autó főbb éleit nincs-e javításra utaló jel. Nézzük meg a motorházfedél, csomagtér fedél, ajtók, küszöbök illesztési hézagait. Párhuzamos és egyenletes réseket hézagokat szeretnénk látni.
Van-e az egymás mellet lévő elemek között színeltérés. Rétegvastagság mérő használata!
Megkell nézni a sárvédőív belsejében lévő műanyagokat. Törött kocsiknál ezeket gyakran nem cserélik, visszateszik a töröttet vagy pedig semmit se tesznek vissza.
Díszlécek, emblémák megvannak-e. Ezek elég drágák, törés után gyakran nem pótolják.
Motorháztető fel majd nézzük meg a sárvédők rögzítő csavarjait. A kopott fejű és a feltűnően új csavarok is gyanúsak lehetnek.
A lámpaburák és rögzítésük sértetlen-e. Nem áznak-e be. Mind ellenőrizni kell.
A hűtőt is minden hozzáférhető oldalról ellenőrizni kell. Nincs-e jele javításnak vagy cserének. Feltűnően új hűtő gyanús.
Megnézzük az összes üveget. Mindegyiken rajta van a gyártási év. Ha kettőnél több eltérő akkor a szinte biztos törés volt.
Aztán elkezdjük kutatni a rozsdát. A sárvédőíveket már néztük úgyhogy ott csak kiszúrná a szemünk. Megyünk tovább az ajtók aljához, a csomagtérfedél környékéhez a pótkerék üreghez. A pótkerék üregnél azt is nézzük, hogy sértetlen-e az üreg. Ha valamikor beleszálltak hátulról a kocsiba akkor azt nem szokták kijavítani. Felszedjük az összes szőnyegek és megnézzük nem roszdás-e alatta. Nedves szőnyeg a beázás egyértelmű jele. Ha ilyen van még intenzívebben keressük a rozsdát minden apró kis zugban.
Megnézzük a gumikéderek állapotát. Aztán ha van a napfénytetőt. Régebbi kocsiknál nagyon gyakran beázik. Ha belülről párásak az üvegek akkor az szintén a beázás jele.
Még az utastérben kutakodunk törés után. Jó jel pl a pirotechnikai övfeszítő. Mikor ez kirobban egy kis sárga címke jön elő belőle ami kint marad. Ezt nem szokták szakszerűen javítani csak levágják a címkét. Viszont a töve látszik ha jól megnézzük.
Aztán fetrengjünk alá. Nézzünk szét rozsda után kutatva illetve ha már ott vagyunk nézzük meg a kipufogót. Remekül meglehet látni ha éppen mondjuk cipőfűző tartja vagy szitára van rohadva.
Na nagy vonalakban végeztünk a kasztnival.
A futóműt tesztelhetjük gyorsan egy picit. Mind a négy sarkát végigjárva támaszkodjunk rá a kocsira, nyomjuk le majd hirtelen engedjünk el. Ha kettőnél többet himbilimbizik fel-le akkor cserés a lengéscsillapító.
Lessük meg a gumikat is. Drasztikus félrekopás durva futómű hibát jelent. Nézzük meg a gumik állapotát és évjáratát. DOT szám utolsó két számjegy. 6-8 éves gumi bőven csere érett.
Rángassuk meg a kerekeket. Ha már úgyis mozognak, hogy a földön a kocsi a biztos kerékcsapágy csere.
Nézzük meg a féktárcsákat. 1-2 mm-nél nagyobb vál a tárcsákon és ennél kisebb kopóréteg a betéteken cserére utal.
Na akkor lassan nekieshetünk a motornak.
Folyadékokkal kezdünk.
Nézzük meg az olajszintet. Ha a nívón az iszapszerű olajlerakodás van akkor nem mostanában volt olaj cserélve benne.
Kapjuk le az olajbetöltő sapkát. Ha sapkán vagy akár magában az olajtérbe fehér, trutymós, habos valami van akkor tessék sarkon fordulni és haza menni. Ez akkor keletkezik ha hűtővíz kerül az olajba. Ez alsó hangon hengerfejtömítés csere, de könnyen lehet, hogy az egész blokk megpusztul pár ezer kilométeren belül.
Nézzük meg a hűtő tágulási tartályát. Kizárólag tiszta anyag lehet benne!
Egyenletesen poros száraz motortér a legjobb. Ha feltűnően tisztára van nyalva az könnyen utalhat az olajfolyás eltitkolására való kísérletre.
Nézzük rá minden hozzáférhető szíjra, görgőre, biszbaszra.
Aztán röffentsük be.
De még indítás előtt ellenőriznünk kell a visszajelző lámpákat. Illetve van-e hibakód. Az égve maradó visszajelző lámpánál csak egy rosszabb van, amelyik felsem gyullad.
Nem jó jel ha csak hosszas szenvedésre indul. Lehet gyertya, gyújtás, keverékképzés vagy kopottság probléma. Ezeknek a kiszűrésere kell többek között a hideg motor. Melegnél nem mind jön elő. Ha nehezen indul minimum egy kompresszió mérés szükséges!
Ha van velünk valaki akkor nézze mennyire füstöl indítás közben a verda.
Miután beindul pár percig üljünk a kocsiban és figyeljük az alapjáratot egyenletes-e.
Aztán vissza a motortérhez és vegyük le az olajbetöltő sapkát! Ha innen füst tör ki akkor húzzunk haza. Kopott az egész motor vagy a dugattyú gyűrűk is töröttek lehetnek. Közben figyeljük a motor hangját. Nem kopog-e.
Aztán induljunk el.
Ha teljesen benyomott kuplungnál recseg a váltó akkor cserés a kinyomócsapágy. Ha nagyon magasan fog a kuplung akkor kopott. Fontos, hogy a váltó minden fokozata akadály, rántás és zaj mentesen kapcsolható legyen. Ha automata és rángatva vagy hullámozva kapcsol akkor nem szabad megvenni.
Ha van rá lehetőség akkor menjünk egy üres placra és egyesben lépésben haladva tekergessük a kormányt a végállásig. Ha kopog, recseg akkor féltengely csere.
Egyenes szakaszon nézzük meg a holtjátékot. Ha 3-4 centinél nagyobb vagy a kocsi kóvályog az úton akkor összekötő, kormánymű vagy futómű hibás.
Nézzük meg a féket és az ABS-t. Egyenes úton kb 50-el satu fék. Nem húzhat fékezés közben oldalra.
Megfelelően meleg motornál padlógáz. Fekete füst, megtorpanás vagy a vártnál jóval kisebb gyorsulás intő jel.
Mindenképpen próbáljuk ki a kocsit legalább 130-150 km/h-ás sebességgel is! Sok hiba csak nagyobb tempóban jelentkezik.
Elektromosság, komfort és extrák vizsgálata.
Klímát-fűtést kikell próbálni. A klímának pár másodpercen belül hűtenie kell!
Elektromos tükröket, elektromos ablakokat próbáljuk ki. Mindegyiket végállásig! Ülésmozgatást, ülésfűtés szintén mindenképpen. Illetve minden fellelhető elektromos biszbaszt.
Ülések mennyire kopottak esetleg szakadtak-e, szőnyegek, kárpitok állapota.
Ha minden rendben még akkor sem végeztünk.
Ellenőrizzük a papírokat, hogy minden adat egyezzen!
Ezek alapján összeállt képből elkell aztán dönteni, hogy kell-e a kocsi. Illetve ha kell mennyiért. Vannak kizáró hibák és vannak olyanok amik remek alku pozíciót adnak.
Ez már nehezebb kérdés, hogy mit mennyiért éri meg megvenni.
Vásárlás után papírmunka.
Nincs kedvem leírni keress rá:))
Vásárlás utáni kötelező szerviz.
Olaj, szűrök, vezérműszíj és biszbaszai azonnal cseréje!
Gyertyák és fékfolyadék ellenőrzése!
Nagy vonalakban ennyi. Persze még ezer más dolgot lehetne írni és biztosan ki is hagytam pár fontos dolgot. Ha eszembe jut még valami majd pótolom.
Elnézést ha kicsit összeszedetlen. Nemrég keltem és másnapos vagyok:)
Remélem tudtam segíteni:)
Én a mobile.de oldalon kerestem meg eddigi autóinkat.Idén lesz a harmadik vásár.Egy pár tanácsot adnék,vagyis inkább a tapasztalataimat osztanám meg veled:a legfontosabb,hogy a kinézett handler csak németül és angolul beszéljen,németes legyen a neve!.Ezt amikor odamentél,mindenképp tedd próbára,mert nagyon fontos(tudom,hogy aljas dolognak tűnik,de ez van...Kérdezz rá csak úgy véletlenül,mondjuk úgy 15 perc beszélgetés után,hogy esetleg más nyelvet nem beszél,mert neked egy picit nehezen megy a német..).Vásár előtt mindenképp több autót nézz ki,több kereskedésben,mert a képen látható autó sokszor más állapotban van mint a valóságban :) Kérdezz rá telefonon is az autó állapotára.Minden vásárnál vagy 15 autót válogattunk ki,amiből az 5 legjobbnak kinézőt néztük meg.A végén a legjobb állapotú autót(mi nem márka szerint vásárolunk) a legkorrektebbnek tűnő kereskedőtől vettük.Eddig nem jártunk sose porul,sőt...Évi 5OOOO km körül utazgatunk,eddig egyikkel sem volt semmi gond.A TÜV-t újíttasd fel mindenképp a kereskedővel,még ha egy picivel több is lesz így az autó ára(ezt a pénzösszeget számold bele)Nekem itteniek mondták,hogy a kereskedő garanciát vállal,míg a magánszemély nem.Első autónknál 5 nap múlva a klíma nem működött.Felhívtuk a kereskedőt,aki elnézések közepette beprogramált egy klímás szervizbe(még aznap).Mi csak otthagytuk az autót,egy óra múlva kész volt,a handler fizette,minden óbégatás nélkül.Azóta sem volt baj vele,úgy adtuk el minden gond nélkül.Jelenlegi autónkat tavaly júliusban vettük,azóta 37 ezer km mentünk vele,semmi gond nem volt.Pedig egyik sem ilyen 12OOOO km volt,hanem jóval többel :)És 1O éves autók.Semmi gond velük.Amit még ajánlok,hogy cseréltesd ki vele a szűrőket,olajat és ezeket mind írjátok bele az adásvételi szerződésbe.A vezérlést,(lánc vagy szíj,görgők +vízpumpa,ha kell)ha nincs hivatalos papír,hogy cserélve volt mostanság,akkor szerintem ezt is vele cseréltesd ki,és természetesen ez is kerüljön bele a szerződésbe.Komoly kereskedő az olaj és szűrőcseréért nem kér plusz pénzt.A vásár után leghamarabb egy klímafertőtlenítésre(ionsugaras)és pollenszűrő cserére vidd,ha fontos a te és családod egészsége...Ja,és komoly kereskedő add téli és nyári gumiszettet olyant,amivel még minimum egy szezont nyugodtan elmehetsz.Sok sikert a vásárhoz és az autóhoz :) Ha még valami kérdésed van és tudok segíteni,szívesen állok a rendelkezésedre.
Előttem jól leírták már.
Motorral nagy baj nem lehet, örök életű darabok minimális gondozással. Nagyobb baj lehet a hátsó futómű, emlékeim szerint torziós szerkezet, ha kolompol, vagy terpeszt a két hátsó kerék (befelé dől), akkor menekülj, mert drága, nagyon drága, és macerás javítani.
Múltkoriban néztem meg egy Peugeot 205-öt, szintén torziós hátul. Azt mondta az eladó, jobb hátul lengéscsillapító hiba, 5000-ből orvosolható.
Gondoltam, itt infámia lesz, legfeljebb nem csillapít, hát lessük meg. Gondoltam, megnyomom lefelé, megnézem hogy hintázik. Nem ment. Megemeltem, nem rugózott ki a kerék....
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!