Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » A buszok motorjának mért...

A buszok motorjának mért olyan alacsony a fordulatszáma?

Figyelt kérdés

Egy átlagos dízel autónak 850-es az alapjárati fordulatszáma, 2300-2500 körül van a nyomatékmaxiumua. És általában 1500-3000-es fordulatszám tartományban használjuk.


Ezzel szemben egy busz motorja alapjáraton forog 500-at, 1100-nál már noymatékmaximum van és 1500-nál már elváltják.

Mért forog ilyen keveset egy busz motorja?


2013. nov. 30. 08:52
 1/6 anonim ***** válasza:
100%
Kamionoknál ugyanez van. 5-8000 köbcentis dízeleket nem nagyon kell forgatni. :)
2013. nov. 30. 09:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
Pontosan nem tudom a választ, de sztem a nagy cm3-rel van ez kapcsolatban, + annak a beállítása, hogy nem arra találták ki, hogy versenyezzünk, száguldozzunk vele, hanem hogy megindítson és bírjon vinni 10 tonnát + terhelés. Azért is van a 8 sebességi fokozat vagy a régieknél 6 + felező [vagy egyes esetekben automata].
2013. nov. 30. 09:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:
81%

A teljesítmény nyomatékból és fordulatszámból "tevődik" össze. Egy haszonjárműnél - inkább a kamion adatokat ismerem - viszonylag alacsony sebességre, de derekas nyomatékra van szükségünk. Ezt nagyobb lökettérfogatú dízel motorokkal lehet elérni. Mondjuk egy kamion motor 13 - 16 ezer köbcentis, legyen 400 - 600 lóerős. Ha úgy nézem nem is tűnik soknak, sokkal kisebb motorok is tudnak ennyit, sőt többet, de magas fordulaton, gondolj egy F1 motorra. De itt nem erre van szükségünk, hanem arra, hogy 40 tonnát is felvigyen mondjuk a Brenner - hágón. Ehhez nyomaték kell. Ezt elérni nagy lökettérfogatú, alacsony fordulaton járó, de bődületes - akár 3 - 4 ezer NM nyomatékú - motorokkal lehet.

Beszélni kell a tömegerőkről is, nagyobb alkatrészek, nagyobb tehetetlenség, nagyobb méreteknél nagyobb a szilárdsági igénybevétel is.


Mozdonymotor létezik, 160 ezer cm3 is, 750 körüli maximális (!) fordulatszámmal. Ott már kN - ban mérik a vonóerőt. Hajómotor ennél is hatalmasabb van.

2013. nov. 30. 09:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:
55%

Hajódízeleknél meg 120-nál van a piros vonal, az a maximális fordulatszám.

A lökettérfogat növelésével csökken az eléthető maximális fordulatszám. Az említett hajódízel a 120-as fordulatszámot bőven kompenzálja a 6 millió newtonméteres nyomatékával és százezer lóerejével.

2013. nov. 30. 10:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 anonim ***** válasza:
100%

Nagy súlyok mozgatásához nem lóerő kell legfőképp, hanem nyomaték (és persze megfelelő áttétel). A nagy nyomaték akkor jöhet létre ha a főtengelyen lévő hajtókarnak kialakított tengely minél távolabb van a főtengely forgástengelyétől. És ez a távolság minél nagyobb annál nagyobb a dugattyú lökethossza. Így tudnak megfelelő nyomatékot nyerni adott köbcentiből.

Gépszerkezettanból tanítják hogy a motor fordulatszáma a dugattyú átmérője és a lökethossz segítségével nagyjából meghatározható. Ebből aki ért hozzá annak következik mivel a nyomaték miatt nagy a lökethossz ezért kicsi a fordulatszám.

2013. nov. 30. 12:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 A kérdező kommentje:
Köszönöm a hasznos válaszokat!
2013. nov. 30. 13:08

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!