Jeges, hóval borított emelkedőn hogyan kell felmenni? Lassan vagy gyorsabban nagy gázzal?
Jeges úton a kerék és az út közti súrlódási együttható kicsi, kis erőt lehet átvinni a kerekeken. Ezért az kell, hogy minimalizáld az ott átvitt erőt.
Erre a legcélszerűbb módszer az, ha nekifutsz az emelkedő előtt és igyekszel lendületből felmenni. Ilyenkor nem csak a kerekek által kifejtett erő húzza fel az autót, hanem a lendület is viszi. Te meg közben imádkozol, hogy ne kelljen fékezni vagy kikerülni valamit, mert a kerék kis tapadása a lassítást és irányváltoztatást is megnehezíti.
Ha ez nem jön össze, akkor kis gyorsítással kell haladni. Nem kell feltétlenül csigatempóban vánaszorogni, de nem szabad nagy gázt adni, óvatosan kell kezelni a pedált, hogy ne kelljen nagy erőt átvinnie a keréknek, mert arra bizony képtelen.
Bár az összkerékhajtás nagyon jó dolog ilyenkor: a négy kerék együtt már csak tapad annyira, hogy felhúzza az autót. Viszont itt is sok függ az összkerékhajtás rendszerétől. Egy egyszerű, olcsó viszkós hajtás nagyjából semmit sem ér csúszós úton (kettő helyett négy kerék pörög), az elektronikusan vezérelt Haldexek jobbak, a diffizáras kapcsolható vagy állandó kivitelek pedig igazi telitalálatok.
Én hat éve skandináv pályán kamionozom. Neki kell szaladni, a jég ellen nincs orvosság, csak a lendület. A hó jobb, ha van olyan része az útnak, ahol havas, nincs még letaposva, ha tudok, oda húzódok át, jobban fel lehet menni. Megtévesztő lehet az út színe, sokszor jobb ahol fehér, havas, máshol ahol fekete, látszólag tiszta, de bele van fagyva a jég az út pórusaiba, és csúszik mint a fene.
Amíg csak lehet nem szabad elvenni a gázt, pörgés közben is fog valamit a hajtott kerék, de alacsonyabb fokozatban, mint száraz körülmények között, hogy kevésbé pörögjön el. Annak függvényében milyen rendszerű az automata váltó, át kell tenni manuális üzemmódba, ilyenkor jobb ha mi váltunk, nem az automatika. Ha van kipörgésgátló, én ki szoktam kapcsolni, ilyenkor nem ér semmit, csak elveszi a gázt és kész, akkor már jobb, ha pörög, talán fog is valamit. Télire kicsit vissza kell engedni a guminyomásból, sokat jelent. Kell a jó gumi, de ezt mondogatják eleget. Ha lehet legyen teher a kocsin, rakománnyal, nagyobb súllyal jobb a tapadás, nálunk is üresen van a gond, katasztrófa, mennyire nem tapad. Ha keresztbefordul, amíg csak lehet, ellenkormányzok, de nem veszem el a gázt, ha csigalassúsággal is, de felmegyek a kaptatóra. Ha már megálltunk nehéz - csaknem esélytelen - újra elindulni, amíg megy, nyomni kell. Ha így is megáll a szekér, jöhet a lánc vagy a vontatás.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!