Milyen gyertya kéne 2005-ös Z16XEP motoros astra g-hez?
Még mielőtt valaki belekötne: az iridiumos benzines kocsiban semmivel sem jobb, mint a hagyományos. Gázos autókhoz szokták javasolni. Az iridium elektróda annyit tesz, hogy lassabb a gyertyavég eróziója. Cserébe jóval drágább is, így nem éri meg. A teljesítményt SOHA nem fogja növelni.
Nem növelik a felkapott Brisk és egyébb csodagyertyák sem - ezek önmagukban semmit nem csinálnak, ahhoz felprogramozott ECU kell (más keverékképzés) és egyéb motorsportban megszokott megoldás, hogy szükség legyen rájuk. Egyes esetekben talán javíthatják a lángfront terjedését (pl. ha olyan a kisülési ív, hogy az elektróda nem áll a láng útjában), de ez sem lesz észrevehető soha átlagos használatú gépkocsiban.
Ugyanez igaz a többelektródás megoldásokra is. Ott a több elektróda nem azért van, mert akkor több szikra történik. Egyszerű fizika - a feszültség mindig a legkisebb ellenálláson esik, "arra megy az áram". A több elektródás megoldások lényege, hogy ha az egyik elektróda erodálódott, akkor egy másik tökéletes állapotú veszi át a helyét (= a gyertya tovább marad üzemképes, ritkábban kell cserélni). Több szikra gyújtási ciklusonként csak akkor lenne lehetséges, ha a gyújtótrafó többször sülne ki, de ez néhány speciális motort kivéve egyáltalán nem történik így, egy gyújtószikra van minden sűrítés után.
A több elektróda hátránya viszont az, hogy az elektródák elveszik a helyet az égéstérben. Egy 4 elektródás gyertya pl. 4 részre bontja a lángfrontot, ami akár még rossz égést vagy detonációt (kopogást) is okozhat egyes motorokban. Mivel a szikraív ilyenkor - ellentétben a hagyományos gyertyákkal - általában vízszintes, így csak olyan motorokba ajánlott, ahol ezt a gyártó kifejezetten kéri (pl. egyes Nissan-ok).
A több elektróda további hátránya, hogy míg 1 elektróda használatban van, addig a többi pihen. Amelyik elektródán nem történik kisülés, az jól elkormolódhat, így idővel akár a gyújtási kép is rosszabb lehet, ha a lerakódás olyan mértékű (pl. ha a motornak egyéb hibája is van).
Szóval nem érdemes bedőlni legtöbbször a marketingnek, nem véletlenül használják még ma is a legnagyobb sportautógyártók is az egy elektródás gyertyát.
Ugyanez igaz a papír-légszűrőkre is, de az egy másik story. Érdemes ezzel kapcsolatban utánanézni, hogy vajon papír vagy olajos-szövet direktszűrő (K&N csoda) van-e a sokak által istenített Bugatti Veyron 1001 lóerős motorjában? Segítek, papír! :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!