Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Miért V8-as a régebbi amerikai...

Miért V8-as a régebbi amerikai autók 99%-a?

Figyelt kérdés

Arra célzok, hogy a klasszikus amerikai autókban 3.8 litertől 8-9 literig minden motor V8-as. Ha már 6-7 liter körül járunk, miért nem csinálnak belőle mondjuk V10-et? Egy ilyen 8 literes szörnyetegnél pedig hengerenként 1 liter jut rájuk... az már akkora mint egy régi swift egész motorja összesen :D

szóval miért mindig csak a V8, amikor nagyobb köbcentinél igazán elférne 10 henger is?



2013. okt. 25. 23:40
 1/7 A kérdező kommentje:
egy 1.4-es 4 hengeres autónál 350 köbcenti jut egy hengerre. Egy 3 literes V6-nál 500. Egy 4 literes V8-nál is 500, de amerikában vannak (voltak) 8 literes V8-asok is, amiknél már 1 liter jut egy hengerre. Ebbe majdnem 3 hengere beleférne egy kisebb európai 4 hengeres motornak :D
2013. okt. 25. 23:45
 2/7 anonim ***** válasza:
100%
Erre van szinte ráállva szinte az egész USA autó ipara. Az öntő gépektől a megmunkálóig. Bevált egyszerű mint a raklap,minek változtasson rajta.
2013. okt. 25. 23:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:
56%
A 8 henger minimum kell ekkora űrtartalomhoz, hogy ne legyen túl nagy a rezonancia. Több hengert pedig egyrészt gyártástechnikai okokból nem tettek be (előző hozzászólás...), másrészt minél kevesebb mozgó alkatrészt illetve hibaforrást próbáltak beépíteni. Akkoriban még hosszú távon is megbízható+tartós autókat építettek, nem eldobható sz_@rládákat, mint a mai francia autógyárak.
2013. okt. 26. 00:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 anonim ***** válasza:
100%

Lehet, hogy elférne 10 vagy 12 henger is (a 8 liter 12 hengerrel is elég nagy böhöm), de ott más felhasználásra optimalizálták az autókat.

A tengerentúli és az európai autók fejlesztési irányai valamikor a 2. világháború környékén váltak ketté élesen. Odaát megérkezett a jólét, az autó lehetett egyre nagyobb és kényelmesebb, mert volt kőolaj bőven, pörgött a gazdaság és - ahogy annak idején egyszer olvastam - az autó lett az amerikai ember lába. Főképp ezzel közlekedtek, ezzel tették meg az országon belüli óriási távolságokat és a városok is az autóforgalom igényeit kielégítve épültek. Tehát nagy, kényelmes utazóautók kellettek, amik gazdaságosan és gyorsan tudnak megtenni több száz, több ezer kilométert.

Itt, Európában a világháború után se jólét nem volt, se kőolaj, se normális úthálózat. Ezért a kicsi, olcsó, egyszerű autókra volt igény, amivel kisebb távokat lehetett megtenni megbízhatóan. Például a Citroën 2 CV (avagy a Kacsa) azért kapott olyan cifra felfüggesztést, mert a háború utáni Franciaországban borzalmasak voltak az utak. De ugyanezért fejlesztgette annyira a márka a hidropneumatikus rugózást is. A lassan újjáéledő autópiac a VW Bogár, a Kacsa és a többi minimálautó sikere után elindult a nagyobb kategóriák felé, de nem úgy, mint az amerikai gyártók. Itt, Európában nem kellett akkora távolságokat befutni (például a vasfüggöny miatt nem is nagyon lehetett egész Európát beutazni autóval), a réges-régi városok utcaszerkezete pedig nem kedvezett a borzalmas méretű tepsiknek, ezért ide kisebb, fürgébb autók kellettek.

Joggal kérded: miért írom ezt? Nos, azért, mert itt van a kutya elásva. Az európai elképzelés szerinti, kicsi, olcsó, fürge autókhoz kis hengerenkénti lökettérfogatú, sokhengeres, pörgős motor kell. Az ilyen erőforrások kellően rugalmasak, rövid távokon, városban használva nem fogyasztanak reménytelenül sokat, jó őket használni. Az amerikai stílusú, borzalmas méretű V8-asok (mondjuk minden relatív, mert a Kolomna 14D40-hez képest játékszerek azok is) pedig városban gazdaságtalanok, de hosszú autópályás utazáshoz telitalálatnak bizonyulnak: úgy lehet velük tempósan haladni, hogy a motor kicsivel alapjárat fölött, bőven a gazdaságos tartományában pörög, az óriási teljesítménynek csak töredékét használja ki. Vagyis a jókora V8-as autópályán szép, nyugisan halad, mert hosszú az áttételezése (akkora nyomatékkal már lehet hosszú), alig pörög, viszont a Golf/Fabia/bármi más 130-nál 3.000-4.000 körüli fordulaton pörög, majd' szétszáll az 1.4-es szívómotor. Városban meg fordul a kocka.

De akkor is ott van a kérdés: miért nem 10 henger? Egyrészt ott van a hagyomány: a V8-at szeretik és kész. Másrészt az óceán két oldalán másképp értékelik a lökettérfogatot. Te itt azt mondod: a hengerenkénti 1000 köbcenti rengeteg. Azért mondod ezt, mert hozzászoktál, hogy mifelénk egyrészt nincs is nyolcliteres motor, másrészt a kisebb motorok hengerenként legfeljebb 500, a nagyobbak legfeljebb 800 köbcentisek (általában). De ott a hengerenkénti 60 köbinch egyáltalán nem sok, nem is értik, minek kell mondjuk egy 6 literes motorba 12 henger, mikor 8 is elég. De mondjuk akik teherautót vezetnek/terveznek, azok sem lepődnek meg ilyeneken, mert egy 12-13 literes, hathengeres motor arrafelé nem ritkaság. De ha közénk toppanna egy japán autó- vagy motoripari mérnök az '50-es, '60-as évekből, elhűlne, hogy hogyan létezhetnek V2-es, 2000 köbcentis motorkerékpárok, mikor a Hondának volt öthengeres 125-öse. Műszakilag sem a kicsi, sem a nagy hengerenkénti lökettérfogat nem egyértelműen rossz, csak másra jó. Az, hogy hol melyiket érdemes alkalmazni, a felhasználási területtől függ. No meg attól, mit van kedve használni az embernek.

2013. okt. 26. 00:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 A kérdező kommentje:
végülis logikus :) köszi
2013. okt. 26. 00:32
 6/7 anonim ***** válasza:

A V8-as motort a Fordnak köszönhetjük, ők tervezték, és építették széria autókba, asszem az első ilyet 1932-től gyártották Ford V8(model B) néven.65 lóerő körül teljesített közel 200Nm-es nyomaték mellett.A nép látta, hogy jó és vette mint a cukrot, nagyon közkedvelt lett, az évek során pedig több amerikai márka is bevezette a V8-at, gyorsan terjedt.

1960-as évek közepétől kezdtek megjelenni az izomautók, amit szintén a Ford indított el az első Mustang megjelenésével, ezekbe volt sokféle motor de az igazán közkedvelt itt is a V8 lett.A nép igénye pedig az lett, hogy rohadt erős legyen, így alapvető szükséglet lett a 6-8 literes V8-asok beépítése.

A régi izomautók V8-as hangját semmi nem tudja utánozni, a nyers erőt sugallják.Kár lett volna elrontani zümmögő V10-el.

De amint látható ezen a videón, az új V8-asok sem közelítik meg a szintet, az európaiak meg végkép nem:

http://www.youtube.com/watch?v=n05Ux8FKUSQ


Szóval a V8 jellegzetességnek számít az USA-ban.

2013. okt. 26. 11:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 anonim ***** válasza:

Technikailag nagyon korrektül leírták.


Érzelmileg - ha hallottad valaha a karburátoros V8 hörgését, majd crescendóba csapó fékevesztett üvöltését amivel feltépi az aszfaltot maga alatt, miközben kilő, mint egy űrrepülő a felszállásnál, nos, akkor nem kérdezel többé ilyent... :D

2013. okt. 27. 18:13
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!