A régi V8-as amerikai izomautók alapjárata miért annyira egyenetlen?
Ezen a videón hallani miről beszélek:
http://www.youtube.com/watch?v=UIlJNzSXUZk
Az alapjárata az ilyen autóknak egyenetlenebb mint egy wartburg-é. Miért van ez? Magasabb fordulaton már szép hangja van, ott valamiért képes egyenletesen járni, csak az alapjárat környékén durrog össze-vissza. Mégis hogy tud 8 henger ilyen ritkán járni? :D
Minél nagyobb egy motor, annál alacsonyabb az a minimális fordulatszám, ami mellett még stabilan tud járni. Egy kis, 50-es egyhengeres motornál az alapjárat akár 1.000 fordulat/perc fölötti is lehet, egy 1,5-2 literes személyautó-motornál már 750-900 közti érték, a hajómotoroknál meg olyan jó 100 fordulat/perc (kisebbeknél akár a 200-at is elérheti).
Éppen ezért a háromhengeres, kétütemű Wartburg alapjárata magasabb, mint egy nyolchengeres, négyütemű izomautóé. A kisebb, könnyebb forgó alkatrészek miatt a Wartburg motorja könnyebben leáll, mint a nagy böhöm V8-as. Ezért olyan szokatlan a kisebb méretű európai autókhoz szokott fülnek az 5-6 (7-8) literes V8-asok alacsony, "rotyogós" alapjárata. Olyan, mintha le akarna fulladni, pedig erről szó sincs: a nehéz főtengely és lendkerék még 600 körüli fordulatszámon is fenntartja a forgómozgást.
De ennek az autónak más trükkje is van, amiért ennyire érdekes a hangja. Ha tudsz angolul, elolvashatod, hogy egy 600 lóerő fölötti teljesítményű rettenetről van szó. A kihegyezett motorok pedig általában alapjáraton és alacsony fordulaton eléggé szenvedve járnak. A nagy teljesítményhez szükséges emelt sűrítés, nagy nyitási szögű, nagy összenyitású vezérműtengelyek, hosszú hengerenkénti leömlők miatt alacsony fordulaton rémesek az áramlási viszonyok, a levegő és a kipufogógáz mindenfelé kavarog, a motor járása egyenetlen. Ráadásul az a karburátor/befecskendező, ami képes közepes és magas fordulaton elég benzint adni a 600 lóerőhöz, alacsony fordulaton rossz hatásfokkal működik. Ha karburátorról van szó, az alacsony légsebesség miatt a fő keverőrendszer nem tud normális keveréket előállítani, az alapjárati rendszer meg a sport- és versenycélú karbiknál nem valami kifinomult, mert nem sok szükség van rá. A helyzet csak tovább romlik, ha hengerenkénti fojtószelep van a motoron, mert akkor a pillangószelepek összes keresztmetszete hatalmas, a megfelelő légsebesség pedig csak sokára alakul ki. A befecskendezőnél meg ott van az a régi probléma, hogy a nagy térfogatú befecskendezőfej, ami nagy fordulaton elég benzint nyom, a kis fordulati kevéske üzemanyagot nem tudja eléggé finoman adagolni, a kis térfogatú, kis mennyiséggel is pontosan dolgozó injektor meg hamar eléri a 100%-os nyitást, aztán fent nem kap elég benzint a motor.
Na, ezért van olyan érdekes, sántikáló alapjárata az autónak. A töküres kipufogó pedig még fel is erősíti az egyenetlenségeket.
"Egy kis, 50-es egyhengeres motornál az alapjárat akár 1.000 fordulat/perc fölötti is lehet, egy 1,5-2 literes személyautó-motornál már 750-900 közti érték, a hajómotoroknál meg olyan jó 100 fordulat/perc (kisebbeknél akár a 200-at is elérheti). "
És mi a helyzet a Pannóniákkal? 2T, de akár még 60-70-es alapjárati fordulaton is elketyeg. XD
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!