Nem áll le a diesel-motor?
A benzines Golfomon elromlott a dinamó, leállt az autó, bevontattak. A vontató szaki azt mondta, hogy ha dieseles lett volna, akkor emiatt nem állt volna le és nem maradtam volna az országúton, - mert amíg a benzinesnek szikra kell a hengerben történő robbanáshoz, addig a dieselesnél a robbanás a kompresszió miatt következik be.
Igaz lehet ? Akkor meg hogyan állítják le a dieseles motrot egyáltalán...
ami befecskendezéses az mind elektronikusan vezérelt, az meg fog állni áram nélkül... de nem értem milyen dinamóról beszélsz, az autóban generátor van, nem dinamó, az pedig ha nem tölt, egyszerűen lemerül az akksi, és azért nem fog menni az autó...
a nagyon régi mechanikus adagolós dízel nem áll le akkor sem ha nincs áram, de ha egyszer leállítod beindulni nem fog újra, mivel lemerül az akksi ha szar a generátor...
"... ezt 1960-ban még dinamónak hívták, azóta vált. áramú generátor lett"
1960-ban még tényleg dinamóról volt szó, ami mára valóban váltóáramú generátor lett. De a kettő nem ugyanaz: a dinamó egyenáramot állít elő a forgórészben, a generátor pedig (általában) háromfázisú váltakozó áramot állít elő az állórészben. De ebbe ne menjünk bele.
Egyébként a szerelődnek részben igaza volt. A benzinmotor nem működik, ha elszáll az elektromos rendszer, mert elektromos a gyújtása, szikra nélkül meg nem nagyon megy. Ezzel szemben a dízelmotor öngyulladással működik: a hengerbe tiszta levegő lép be, ott a motor összesűríti és az ebbe befecskendezett üzemanyag a magas hőmérséklet miatt gyullad meg. Éppen ezért a dízelmotorokat úgy állítják le, hogy elveszik tőlük az üzemanyagot, mert anélkül nem forognak.
Ezt a régi mechanikus adagolókon mágnesszelepekkel oldják meg: a "gyújtást" ráadva a szelepek nyitnak, mehet be az üzemanyag, leállításkor meg elzárnak. Néhány ilyen, mechanikus adagolós motor egyébként tényleg tovább ketyeg akkor is, ha az elektromos rendszer elszáll. Egyszerűen nincs szükségük elektromosságra, a teljes üzemanyag-ellátó rendszerük mechanikus.
Az újabb, elektronikus szabályzással megbolondított adagolós, illetve common-rail vagy PD rendszerű dízelek viszont nem működnek delej nélkül: a befecskendezést elektronika vezérli, ami áram híján nem működik, üzemanyag nélkül meg az új dízelek se hajlandóak menni.
A regebbi dizel autoknal egy elektromagnes elzarta a gazolaj utjat , azzal allitottak le ,de ezek meg valoban nem igenyeltek nagyobb mennyisegu aramot a mukodeshez , a kesobbiekben elektronikusan vezerelt adagolokkal (azota meg 2 ujabb modszerrel) mukodnek, amihez mar szukseg van a generatorra is (ha lemerulne az akku)
A modernebb dizelekben egyszeruen elveszik a vezerlest es megszunik a gazolaj befecskedezes + hogy ne rangasson a leallitaskor egy fojtoszeleppel elzarjak a levego utjat is , igy gyakorlatilag azonnal megall a motor
Ne akard kimagyarázni a dinamót. A generátort 1960-ben is generátornak hívták, a dinamót pedig dinamónak. Bár ez nem tudom hogy jön a Golf I-hez, mert az 1974-ben jött ki.
(egyébként amit a köznyelv a kerékpárokon dinamónak hív, az is generátor, nem dinamó)
Nekünk w201-es mercink van. Egy éve elromlott a leállító szerkezet.
Na hát az tényleg nem állt le. Csinálhattunk vele bármit. Lehúztuk akksiról, ment tovább. Próbáltuk kipufogót befogni, esélytelen. Még a légszűrőnél is próbálkoztunk, persze az sem ment.
Szaki kijött, fogóval elszorította az üzemanyagcsövet. Még így is járt vagy 10 percig, de aztán megadta magát.
A vicc az egészben, hogy a motortérben van egy kis kar amit, ha lenyomsz az leállítja a motort (az eredeti leállító szerkezet hibájától függetlenül). Csak ez olyan koszos volt, hogy nem látszódott.
Azt hallottam, hogy modern dízeleknél már nem raknak rá ilyen kart.
>> Ne akard kimagyarázni a dinamót.
Itt Skandináviában, ahol élek, maga a szerelő is dynamo-nak hívja. Pedig tudhatja, miről van szó, hiszen Németországban volt továbbképzésen a VW ottani iskolájában. A dynamo görög szó és erőt jelent.
Gondolom, régiók szerint változik, hogy ki minek hívja. Pl. Skandináviában az akkumulátor szót sem használják. Az autó akkúját is batteri-nak hívják, mint a szárazelemet.
>> (egyébként amit a köznyelv a kerékpárokon dinamónak hív, az is generátor, nem dinamó)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!