Mi a vágott rugónak a hátránya?
Sok fiatalt hallok,hogy vágott rugó van az autójuk alatt, ki szeretném én is próbálni.
Mi ennek a hátránya és mennyit kell belőle vágni??
Tapasztalattal rendelkezők válaszát várom.
A vágott rugó hátránya az, hogy lecsökken a rugóút. Az autók gyári felfüggesztését nem véletlenszerűen tervezik: úgy alakítják ki a rugóút hosszát, hogy a hétköznapi használatban ne üssön fel a felfüggesztés. Értelemszerűen egy kétüléses sportkocsinál ez egészen mást jelent, mint egy ötüléses családi autónál.
Vágott rugó esetén a rugóút lecsökken, a futómű kisebb elmozdulásra is felkoppan. Ezt az ültetőrugók úgy kompenzálják, hogy nagyobb a rugóállandójuk, így ugyanakkora terhelés hatására kevésbé rugózik be az autó. De a Miska bá' sufnijában leflexelt rugó ilyet nem tud, ezért a nagyobb lökéseket hangos koppanás jelzi.
Ennek egyrészt kellemetlen a hangja, másrészt a sorozatos felütések igen gyorsan kikezdik a futóművet: elnyomorgatják a tornyot, szétverik a toronycsapágyat, fárasztják a lengőkarokat, sírba küldik a kerékcsapágyakat. Nem mindegy, hogy az úthiba okozta lökést a rugó veszi fel rugalmasan vagy a lengőkar ütközőbakja kőkeményen.
Éppen ezért nem célszerű megrövidíteni a rugót, sokkal jobb megoldás az ültetőrugó, amivel az autó ugyanakkora terhelést bír, mint korábban, csak kisebb hasmagasság és rugóút mellett. Ráadásul a profi ültetőrugók progresszívek, ezért a nyugalmi állás közelében nem is rugózik feszesen, dobálón az autó.
No meg az sem mindegy, hogy állnak a rugók. A tekercsrugók első és utolsó menete különleges: ezek a menetek úgy vannak kialakítva, hogy egy-egy kört tegyenek ki, ami stabilan felfekszik a rugótányérokra. A vágott rugó ezzel szemben csavarmenetben végződik, ami vagy felfekszik, vagy nem. A terhelés mondjuk helyre nyomja, de akkor sem az igazi.
No meg nem szabad megfeledkezni a tanyasi tuningmesterek nagy hibájáról, a futóműállításról sem. Már jó pár évtizede trapézgeometriájú felfüggesztések vezetik az autók első kerekeit, ezért a kerék berugózáskor befelé dől, alaposan megváltozik a gyári kerékgeometria. A nagyokos sufnituningolók erről teljességgel megfeledkeznek, levágnak a rugóról 1-2-3 menetet, összerakják, aztán csodálkoznak, hogy kóvályog az autó, főleg, ha a gyárinál szélesebb kerekek kerülnek fel, nyomtávszélesítővel (a csapszegeltolás is megy a levesbe), amiket jól megvezetnek a nyomvályúk.
A gyàri futóműben rengeteg tartalék van!
Az ültetőrugók pedig nem minden tìpushoz hozzàk az elvàrt komfortot vagy épp a megfelelő magassàgot. Pl. VW csoportnàl sokszor magasabban àll az eleje mint a hàtulja és ültető szett utàn is ugyanúgy marad csak 2-3 cmrel csökken a hasmagassàg,
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!