Miért később kezd el gyorsítani a kocsi?
Én benzines autókat vezettem eddig, bár abból se sokat párat. De vezethettem haverom kocsiját, és az turbó dízel.
És azt figyeltem meg, hogy nyomom neki a gázt, az elején lassan gyorsul, vagy egy ponttól ránt egyet a kocsi és beindul rendesen gyorsítani.
Miért?
A turbó nem alapból megy, hanem később kapcsolódik működésbe?
"A turbó nem alapból megy, hanem később kapcsolódik működésbe?"
A turbófeltöltő nem olyan, mint anyuka botmixere, hogy ha bekapcsolod, megy, ha meg kikapcsolod, nem megy. Nincs is értelme annak a kifejezésnek, hogy a turbó be- vagy kikapcsol.
A turbót a turbina hajtja, amit a kipufogógáz pörget. Kipufogógáz már alapjáraton is van, igaz, nem sok. Az a kevéske gáz nem tudja olyan fordulatszámon pörgetni a turbinát, hogy a kompresszor értékelhetően töltsön. Gázadásra - főleg, ha terhelés is van - megnő a kipufogógáz mennyisége, a több gáz jobban megforgatja a turbinát, jobban pörög a kompresszor, azt' nyomja befelé a levegőt a motorba. Mikor végre eléri a kompresszor azt a fordulatot, ami mellett hatásosan tud tölteni, azt érzed, hogy az autó ránt egyet, mert megjön az ereje. És ekkor mondod, hogy "Gyóóó má', bekapcsolt a turbó!".
Pedig a turbó nem kapcsolt be, addig is pörgött, csak alacsonyabb fordulaton nem tudott tölteni. Egyébként amit írsz, nem csak a turbódízelekre, hanem valamennyi turbómotorra igaz: a turbófeltöltő alacsony fordulaton nem tud tölteni, így az ilyen motorok alul mindig döglöttek. Próbálkoznak a mérnökök, hogy ezt megszüntessék, erre születtek meg a két feltöltővel dolgozó biturbós vagy ikerturbós (attól függ, hogy viszonyul egymáshoz a két feltöltő) rendszerek, a kettős megfúvású turbó, a változó geometriájú turbó - mindhiába, alapjárat közelében akkor is döglött lesz a motor.
Illetve van még egy probléma a turbóval: hiába érkezik meg gázadásra a sok-sok kipufogógáz, a turbina nem pörög fel azonnal. Igaz, hogy kicsi és könnyű, sőt, a fejlesztések célja az, hogy egyre könnyebb legyen, de akkor is kell neki pár tizedmásodperc, mire eléri a 100.000 fölötti üzemi fordulatszámát. Vagyis a turbómotorokban mindig kicsit késik a gázreakció, nem pörögnek fel olyan élesen, közvetlenül, mint a szívómotorok.
Magasabb fordulaton érezhetően nagyobb az autó ereje mert ott tölt optimálisan a turbó ahogy tökéletesen leírták, de rántania akkor sem szabad(na).
Nekem is turbódízel autóm van. Változó geometriájú szimpla turbóval és nem rángat.
VÁÁ, utolsó, hát pont azért, mert változó geometriájú....
facepalm....
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!