Miért később kezd el gyorsítani a kocsi?
Én benzines autókat vezettem eddig, bár abból se sokat párat. De vezethettem haverom kocsiját, és az turbó dízel.
És azt figyeltem meg, hogy nyomom neki a gázt, az elején lassan gyorsul, vagy egy ponttól ránt egyet a kocsi és beindul rendesen gyorsítani.
Miért?
A turbó nem alapból megy, hanem később kapcsolódik működésbe?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
"A turbó nem alapból megy, hanem később kapcsolódik működésbe?"
A turbófeltöltő nem olyan, mint anyuka botmixere, hogy ha bekapcsolod, megy, ha meg kikapcsolod, nem megy. Nincs is értelme annak a kifejezésnek, hogy a turbó be- vagy kikapcsol.
A turbót a turbina hajtja, amit a kipufogógáz pörget. Kipufogógáz már alapjáraton is van, igaz, nem sok. Az a kevéske gáz nem tudja olyan fordulatszámon pörgetni a turbinát, hogy a kompresszor értékelhetően töltsön. Gázadásra - főleg, ha terhelés is van - megnő a kipufogógáz mennyisége, a több gáz jobban megforgatja a turbinát, jobban pörög a kompresszor, azt' nyomja befelé a levegőt a motorba. Mikor végre eléri a kompresszor azt a fordulatot, ami mellett hatásosan tud tölteni, azt érzed, hogy az autó ránt egyet, mert megjön az ereje. És ekkor mondod, hogy "Gyóóó má', bekapcsolt a turbó!".
Pedig a turbó nem kapcsolt be, addig is pörgött, csak alacsonyabb fordulaton nem tudott tölteni. Egyébként amit írsz, nem csak a turbódízelekre, hanem valamennyi turbómotorra igaz: a turbófeltöltő alacsony fordulaton nem tud tölteni, így az ilyen motorok alul mindig döglöttek. Próbálkoznak a mérnökök, hogy ezt megszüntessék, erre születtek meg a két feltöltővel dolgozó biturbós vagy ikerturbós (attól függ, hogy viszonyul egymáshoz a két feltöltő) rendszerek, a kettős megfúvású turbó, a változó geometriájú turbó - mindhiába, alapjárat közelében akkor is döglött lesz a motor.
Illetve van még egy probléma a turbóval: hiába érkezik meg gázadásra a sok-sok kipufogógáz, a turbina nem pörög fel azonnal. Igaz, hogy kicsi és könnyű, sőt, a fejlesztések célja az, hogy egyre könnyebb legyen, de akkor is kell neki pár tizedmásodperc, mire eléri a 100.000 fölötti üzemi fordulatszámát. Vagyis a turbómotorokban mindig kicsit késik a gázreakció, nem pörögnek fel olyan élesen, közvetlenül, mint a szívómotorok.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Magasabb fordulaton érezhetően nagyobb az autó ereje mert ott tölt optimálisan a turbó ahogy tökéletesen leírták, de rántania akkor sem szabad(na).
Nekem is turbódízel autóm van. Változó geometriájú szimpla turbóval és nem rángat.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
VÁÁ, utolsó, hát pont azért, mert változó geometriájú....
facepalm....
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!