Motorokat sportkipufogóval szoktak tuningolni, de a kipufogó milyen szerepet játszik abban hogy gyorsabb lesz a motor egy kicsit?
A motor olyan, mint egy kályha. Annál nagyobb a teljesítmény, minél több üzemanyagot tudsz elégetni a hengerben. Ha több üzemanyagot adsz a motorba, az viszont csak akkor ég el, ha arányosan több levegőt tudsz hozzáadni. Ha viszont elégett, akkor az égésgázt el kell távolítani. Itt jön be a kipufogó.
A kipufogónak a kéményhez hasonlóan van egy huzatja. Ha ez nem megfeleően van beállítva, akkor a motor huzatja nem megfelelő.
A megfelelő működéshez tehát a motornak, az adagolásnak (karburátornak vagy injektornak), a levegő betápnak ( szívótorok és légszűrő) valamit a kipufogónak (meg persze oktánszám függvényében az előgyújtásnak) összhangban kell lennie. Ha bármelyik megváltozik, az összes többit hozzá kell(ene) állítani.
A mérnökök elég sokat tervezgetik ám ezeket a rendszereket, nem úgy van az, hogy rárakom oszt megy :-)
A 2t motor nem igazán olyan mint egy kályha, épp ezért kell rá a rezonátor. Hiába döntesz a hengerbe 100 km-en 10 liter benzint, ha abból 6 litert elégetetlenül fog kiköpni a kipufogón, mert a rezonátor hiányában/rossz kialakítása miatt sűrítési/kipufogási ütem alatt egyszerűen kifúj a hengerből, ahelyett hogy összesűrítené és begyújtaná.
Látod, mennyi "zöld" gáz veszne kárba ha nem töltené vissza a rezonátor. Egy 2t motor teljesítménye kb 30%-ban a kipufogótól, pontosabban a rezonátortól függ, a hangtompító dob már szinte semmit nem befolyásol. Egy 4 ütemű motornál a leömlők kapják a legfontosabb szerepet a kipufogóban.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!