Autót szándékozom venni a közeljövőben!?
Ne kilómétert, hanem állapotot vegyél.
Inkább egy 300 ezret futott autópályán használt autó, mint egy 50 ezres Budapesti. Ha érted mire gondolok.
Kilométert akkor nézzed csak, ha van hozzá rendszeresen vezetett szervizkönyv is (igaz, még így is lehet csalni, de macerásabb). Különben sok autóban visszatekerték.
Láttam már teljesen lekopott fékpedállal autót amiben 50.000 km volt...
Ma nem is minősül igazi autóneppernek az, aki nem teker vissza a kilométerórán. Ez már szokássá vált kis hazánkban, de ez köszönhető az emberek közötti kilométerháborúnak is. Tökmindegy milyen konzervdobozt veszel, annak 90% az esélye, hogy nem annyit futott, mint amit az óra mutat. Főleg a dízeleket szeretik visszatekerni, mert aki tudja, hogy sokat fog furikázni az autójával, annak érdemesebb dízelt venni, már csak a sokkal kedvezőbb fogyasztás miatt is. Viszont épp ezért, a dízelek sokat (általában többet) futnak, mint benzines társaik. Egy dízelbe simán beleraknak havonta 2K-3K km-t is. A benzinesnél ez azért elég ritka. Ha ezt kiszámolod, 10 éves autónál az valahol negyed és félmillió közötti kilométert jelent. A benzinesek nagyjából feleennyit szoktak menni.
De mindez csak levezetés, itt hazánkban nincs sok értelme: itt egyszerűen égen-földön nem lehet olyan autót kapni, amiben 180.000-nél több kilométer lenne. Magyarország egy ilyen hely, az autós kilométerek Bermuda-háromszöge. Itt szerintem még olyan autót is kapni, amiben kevesebb ezer kilométer van, mint amennyi idős. A Magyarországon árult autóknál pont a kilométer-számláló állása az, ami a legkevésbé mértékadó egy autóban.
Első autónak tökéletesen megfelel egy kis kaliberű, kisköbcentis benzines járgány is, 1.0-1.3 közötti lökettérfogattal. Tipikusan Suzuki Swift (régi) ill. Opel Corsa (C Corsa) amiből a legtöbb van a piacon. Egyrészt emiatt olcsóak, másrészt rengeteg alkatrész van hozzájuk a bontókban, tehát viszonylag olcsón szervizelhetőek. Kevés naftával is beérik, kevés a fizetnivaló is rájuk. Igaz, még egy ökrösszekér legyorsulásához is lendületet kell velük venni, de hát aki versenyzésre vesz autót, annak jó ha zörög a zsebében némi apró. :)
Ezek használható, szerethető tömegjószágok, pont arra valók, amire kitalálták őket: igénytelen igáslovaknak.
Vételnél, próbaút előtt nézd meg, hogy hideg-e a motorja. Ha igen, az jó jel, mert így látod azt is, hogy hidegen hogyan indul. Ha nehézkesen, esetleg csak néhány henger megy az elején, akkor jobb továbbállni, és másikat nézni. Ha indul rendben, nézd meg, mennyire kék a kipufogófüstje. Esetleg kérd meg az eladót, hogy néhányszor lépjen rá a gázra, pörgesse fel a motort úgy 4000 környékéig. Ha kék a füstje, akkor eszi az olajat, így valószínűleg nagyon kopott már a motor, vagy gyűrűtörése van, amik nem jó jelek. Felpörgetésnél érdemes meghallgatni, hogy magas fordulatszámon nem kezd-e el csúnyán, hangosan csattogni a motor, ha igen, az hamarosan főtengelyes vagy hajtókaros lesz, annak is viszlát.
Ha mentek vele, nézd meg, hogy alacsony ill magas fordulatszámnál nem dadog-e be, nem fullad, nem köhög, a váltó minden fokozatot rendesen veszi (rükvercet is), az autó az úton nem szitál, nem imbolyog, nem dülöngél és egyenesen fut az úton. Kipufogószag ne legyen az autóban menet közben, mert az az alváz nagymértékű rohadására utal - ha mégis ilyet érzel, de egyébként minden rendben a kocsival, akkor érdeme benézni az ülések, hátsó ülések, ill. a csomagtér kárpitja alá, hogy honnan jön be az utastérbe a kipuszag. Ha már ezt átnézed, érdemes aláfeküdni is, és a küszöböket, sárvédőíveket, meg úgy az egész alját is átvizsgálni, hogy mennyire van elrohadva. Az biztos hogy el lesz itt-ott - ez 15 éves autónak már velejárója -, a kérdés a mérték :)
Esetleg érdemes megnézni még a kormányt, a pedálokat, a slusszkulcsot, hogy mennyire vannak kifényesítve, ezek a nyomok is a sok használat eredményei. A motortérben a motor oldalán ne folyjon az olaj, vagy ismeretlen eredetű folyadék. A hengerek nem baj ha olajsarasak, de azért vastagon ne álljon a hűtőlamellák között a 10 éves dzsuva. Ha ki van mosva csillogóra a hengerek körüli rész, az nem biztos hogy jó jel, mert lehet, hogy pont az olajfolyásokat próbálták így eltüntetni. Nézd meg az ablaktörlő, a hűtővíz, a fékfolyadék, a motorolaj szintjét, ha rendben vannak, az legalább nagyjából gyakori karbantartásra utal. Érdemes megnézni a kötelezők meglétét is, pl. elakadásjelző háromszög, láthatósági mellény, esetleg izzókészlet, EÜ-csomag, ha kitekerhető vonószemes az autó, mindenképpen legyen meg a vonószem. Bár ezt bontóból könnyű pótolni, de nincs annál idegesítőbb, mikor lerohadsz valahol, és nincs vonószem, csak a luk, amibe bele kéne tekerni. Mondjuk ilyenkor is alá lehet kötni az autót, valahol a lengőkar vagy alváznyúlvány környékén, de sokkal egyszerűbb az élet ha megvan a vonószem.
Kábé ennyi így nagy hirtelenjében. Még annyit, hogy érdemes valakit magaddal vinned a nézelődésekre, haverokkal tök jó kis kirándulásokat lehet tenni, és több szem többet lát alapon többmindent is kiszúrhattok az autón. Alkudni pedig kötelező ebben a kategóriában :) Pár tízest általában engednek az árból, de ha valaki nagyon szabadulni akar az autójától (értsd aránytalanul sokat enged az árból) az is intő jel lehet, hogy ő tud valamit az autóról, amit Te nem, és gyorsan túl akar lenni rajta.
"de akkor honnan tudom, hogy jó kocsit veszek?"
Úgy, hogy viszel magaddal egy hozzáértőt....
"A kérdésem az lenne, hogy hány kilométer számít jónak, egy autóban?"
Normál szervizelés mellett egy autónak 200-300ezer km-t simán el kell mennie anélkül, hogy megkéne bontani a blokkot! Ahogy az 1. hozzászóló is mondta, a kocsi állapotát kell nézni és nem a km órát... Ma már szigorúan büntetik a km óra tekergetését szóval ilyen téren valamelyest nyugodtabb lehet az ember. Persze azért még mindig vannak akik előszeretettel tekergetik.
Ha nem kereskedésből hanem kéztől veszel, nagyobb eséllyel fogsz ki olcsóbban jobb állapotú kocsit. Sok sikert a vételhez. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!