Miert van az, hogy a kamionok siman gurulnak 1 millio km-t gyari motorral? Olajcsere kb.120. 000 kilometerenkent. S legtobbnel olajcseretol olajcsereig meg utantolteni sem kell olajat. A szemelyautok motorja meg behal mar negyed ennyinel.
Azért itt van egy kis csúsztatás.
A kamionoknál is csak új autókra és bizonyos körülmények között írja elő a gyártó lehetőségként a 120 000-res olajcserét, valójában 30-70 000km között cserélik az olajat ( mi pl 60 000km-enként). Új kocsiknál tényleg nem nagyon kell rátölteni, régebbieknél már szükséges azért - bár ez olajfüggő is. Nekem ~4 litert kell rátöltenem egy olajcsere periódus alatt ( 31-32 liter motorolaj van a gépben ) és 1 166 000 km-nél tartok.
A régebbi adagolós motorok a kamionoknál is tartósabbak voltak. Egy adagoló felújítással meg egy garnitúra porlasztó cserével sima ügy volt a 2 000 000. A common rail korszakban már itt is több probléma akad, nálunk az egyik Volvoban 850 000-nél elkezdtek megpusztulni az injektorok ( persze ez is baromi jó, csak az adagolóshokhoz képest költséges egy kicsit).
Viszont a személyautók sem döglenek meg max 250 000-nél, ez is legenda. Sokkal többet kibírnak azok is a kellő odafigyeléssel. A két kategória között viszont akad egy lényeges különbség. A kamionok motorján a gazdaságos tartomány 1400-1600 rpm-ig van jelölve. E fölé nagyon ritkán pörgetjük, ha élettartamhoz viszonyítjuk akkor mondjuk ez kiteszi a 10^-xxx %-ot. Egy kamionmotor az 1 000 000km-ből úgy 850 000-ret 1200-1400RPM között tesz meg. Itt nem ritka, hogy ha sima az út, akkor 4,5 órát megy egy fordulaton a motor. Azért ez személyautóknál nem igazán mondható el.
...ha meg igazán hosszú a váltó -és hídáttétel, akkor 80-85 km/h tartós sebességhez, sík úton, mindenféle visszakapcsolás meg egyéb nélkül bőven elég az 1100-1200 f/perc.
Jómagam aránylag elég sűrűn egy "hosszúhidas", távolsági IK 256-ost szoktam vezetni, annak is elég a 80 km/h sebességnél az 1200 f/p, 6. fokozatban. Van is vagy 550 000 km a motorban, felújítás óta. A generált ~940 000 -nél kapta meg.
Elég ha belegondolsz...
pl egy mai 2.0 common rail dízel simán 200 lóerő és 400Nm, optimális fordulatszám kb 1500-3000, ezzel szemben pl a legerősebb kamion, 16.0, "alig" 750 lóerő és 3550Nm, optimális fordulatszám kb 900-1500, ebből jól látszik, hogy az autó motorja literenként sokkal nagyobb teljesítményű, tehát sokkal "kihegyezettebb" mint a kamioné, ha a kamion 16 literes motorja úgy fel lenne pöckölve, hogy literenként annyit teljesítsen, mint az autó 2 literes motorja, az sem bírná tovább, de feleslegesen erős lenne...
Valamint még 3 tényező ami a kamionok tartósságát adja, az egyik a nagyon kevés hidegindítás, mivel azt naponta 1x beindítják és estig optimális hőmérsékleten dolgozik, ekkor pedig minimális a kopás, a másik, hogy nem városban közlekednek vele, hanem legmagasabb fokozatban autópályákon egyenletes sebességgel, a harmadik pedig a SOFŐR, aki legtöbb cégnél extra pénzt kap ha megspórolja az üzemanyagot, tehát 99%-ban nem tiporják a gépnek, mert minden forint számít.
#3-as hozzászóló nagyon jót mondott. :) :)
A hőskorban megannyi kilométert mentek a srácok (Hungarocamion) a 1632-es Mercedessel. 18000 köbcenti, hosszúlöketű V-10-es szívómotor, a 320 lóerőt gyakorlatban majdnem teljesen letette az aszfaltra. (addiktoknak: OM403LA típusú motor).
Minden kolléga sóhajtozva kívánja vissza az öreg Mercedest... nagyon szerették.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!