Valaki segítsen légyszi, miért kapcsol ki a turbóm ha 130al megyek? (lent)
A jelenség a következő: Dinamikusan jól gyorsul az autó (octavia 2000 res 1,9 tdi) egészen 130 ig majd "meghal" szinte vissza is lassul kicsit...és utána már ha továb megyek vele alig gyorsul 2 esben is!
Ha utána leállítom és újraindítom akkor megtáltosodik és simán mehetek vele 130
fölé is. és nem kapcsol ki a turbo..talán valami elektronikus hiba?
Ezt sejtettük, mivel akkor nem írnál olyat, hogy kikapcsol a turbó.
Szerintem vidd el szerelőhöz, kezdd egy diagnosztikával, az csak pár ezer forint, ha nem derül ki semmi/nincs eltárolt hiba, akkor lehet rendesen belenyúlni.
Lehetséges- ahogy írták is - hogy tele van már a feltöltő és a waste-gate korommal és az okozza a problémát.
Látod, itt kezdődik a baj. Fogalmad sincs róla, hogy működik, de találgatsz.
Akkor egy kis gyorstalpaló:
a turbó az gyakorlatilag egy tengely két végére szerelt lapátkerék. Az az egyiket megforgatja a kipufogógáz és emiatt forog a másik, ami a friss levegőt tolja a motorba. Mivel a kipufogógáz máshol nem tud távozni a motorból, ezért beindítás után leállításig ( vagyis tehetetlensége miatt picit tovább ) folyamatosan forog a turbó, olyan nincs hogy megáll. Minél jobban nyomod, annál több lesz a kipufogógáz és annál gyorsabban forog, aminek következményeként több levegőt tol bele a motorba. Szóval nincs több üzemmód, nincs megállás az forog. ( a változó geometriájú turbók esetében van némi eltérés, de az elv itt is ugyanaz )
Ezzel az a gond, hogy így jóval több levegőt lehet betolni a motorba, mint ami sokszor szükséges, ennek kivédésére beépítenek a kipufogó oldalra egy szelepet ( ez lenne a waste gate ), ami egy nem túl bonyolult mechanizmusnak köszönhetően kinyit ha a töltő oldal elérte a maximum nyomást és elvezet némi kipufogógázt a turbó mögül, hogy feleslegesen ne gyorsuljon tovább.
Mivel a te esetedben dízelről beszélünk, ami kormol rendesen, előfordulhat, hogy a szelep elkoszolódik/kormolódik, aminek következményeként nem zár rendesen vagy félig/teljesen nyitott állásban megszorul. Ilyenkor nem jut elég gáz a turbóra>..>..> nincs töltőnyomás és nem megy az autó. A korom innen nem mászik ki majd éjszaka vissza de előfordulhat olyan, hogy olyan szerencsétlenül koszolódik el, aminek következtében melege nyitva megragad , viszont ha leállítod, akkor a mozgató rudazat másik végén lévő szelepnél megszűnik a túlnyomás és ha nincs összerohadva minden, akkor vissza tud zárni ( vákuum vagy rugóerő hatására ) és következő indításnál megint jó.
Na ez csak egy hibalehetőség, és ez is csak az egész szétbontásával és szemrevételezéssel ellenőrizhető. Ezért is írtuk, hogy vidd szerelőhöz, az a legegyszerűbb. Ha a gép előtt fogsz ülni , mi meg 30-an találgatunk, attól még nem fog megjavulni :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!